چین در حال توسعه زیردریایی‌های هسته‌ای جدید است

یک وب سایت نظامی فاش کرد چین درحال توسعه زیردریایی‌های جدیدی است که قابلیت هسته‌ای شدن را نیز دارند. وب سایت Navy Recognition که متخصص در امور نظامی است، گزارش داد که چین در حال توسعه نسل جدیدی از زیردریایی‌های هسته‌ای نظامی چند منظوره است. براساس گزارش ار تی، این وب‌سایت اعلام کرد که برخی ... چین در حال توسعه زیردریایی‌های هسته‌ای جدید است

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

واکنش پکن به سفر پوتین به کره شمالی

سخنگوی وزارت امور خارجه چین توسعه روابط مسکو و پیونگ یانگ را عادی قلمداد کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ لین جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ، تمایل فدراسیون روسیه و کره شمالی برای همکاری و توسعه روابط را عادی خواند. سخنگوی وزارت امور ... واکنش پکن به سفر پوتین به کره شمالی

ادامه

آمریکا, اوکراین, جهان, خبر, روسیه, شرق آسیا, صلح, کره شمالی, گزارش

پای نیروها و تسلیحات هسته‌ای آمریکا به سوئد هم باز شد!

براساس پیمان دفاعی جدیدی که بین استکهلم و واشنگتن منعقد شده، حضور نیروها و احتمالا انتقال تسلیحات هسته‌ای آمریکا به پایگاه‌های نظامی سوئد بلامانع است! به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، قانونگذاران در استکهلم به‌تازگی پیمان دفاعی جنجالی را با واشنگتن تصویب کرده‌اند که نیروهای آمریکایی را برای حضور در ۱۷ پایگاه نظامی ... پای نیروها و تسلیحات هسته‌ای آمریکا به سوئد هم باز شد!

ادامه

اروپا, جنگ سرد, خبر, دانمارک, روسیه, سوئد, صلح, فنلاند, ناتو, نروژ

استقرار موشک‌های آمریکایی در ژاپن با پاسخ مسکو مواجه می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: هرگونه تهدید روسیه، از جمله استقرار موشک‌های میان‌برد آمریکایی در ژاپن، با پاسخ مناسب مسکو مواجه خواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: هرگونه تهدید روسیه، از جمله ... استقرار موشک‌های آمریکایی در ژاپن با پاسخ مسکو مواجه می‌شود

ادامه

آمریکا, امارات, اوکراین, بریکس, بیانیه, خبر, روسیه, ژاپن, سوئیس, شبه جزیره کره, صربستان, صلح, عربستان سعودی, کره جنوبی

زیردریایی هسته‌ای روسیه کوبا را ترک کرد

یک زیردریایی هسته ای روسیه و سایر کشتی‌های نیروی دریایی این کشور روز دوشنبه پس از بازدید پنج روزه از کوبا، بندر هاوانا را ترک کردند. به گزارش دوشنبه شب ایرنا از “دیجیتال ژورنال” ساکنان محلی پرچم‌های روسیه را در حالی که این زیردریایی و کشتی ها پس از چند روز شلوغ در کوبا به ... زیردریایی هسته‌ای روسیه کوبا را ترک کرد

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اروپا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, کانادا, کوبا

افشاگری رویترز درباره کارزار دروغ پراکنی پنتاگون علیه واکسن کرونای چین

خبرگزاری رویترز در گزارشی فاش ساخت ارتش آمریکا در بحبوحه بحران کووید برنامه‌ محرمانه‌ای را برای بی‌اعتبار ساختن واکسن سینوواک چین در جهان به تلافی اینکه پکن، واشنگتن را مقصر همه‌گیری این ویروس دانست، به راه انداخته بود.

به گزارش ایسنا، کارشناسان بهداشت و درمان با انتقاد از این عملیات روانی که از سوی ارتش آمریکا به راه افتاد آن را غیرقابل دفاع و عامل به خاطر افتادن جان افراد بی گناه می‌دانند.

این خبرگزاری آمریکایی در گزارش خود نوشته است: «ارتش آمریکا در اوج همه‌گیری کووید-۱۹ یک کارزار مخفی به منظور مقابله با آنچه به عنوان نفوذ فزاینده چین در فیلیپین تلقی کرد به راه انداخت؛ کشوری که یکی از مرگبارترین کانون‌های همه‌گیری این ویروس بود.»

تحقیقات رویترز مشخص کرد که کارزاری که ارتش آمریکا به راه انداخت هدفش زیر سوال بردن ایمنی و تاثیر واکسن‌ها و دیگر کمک‌های نجات بخش چین در زمان همه‌گیری بوده است. در جریان این کارزار نیروهای ارتش آمریکا از طریق ایجاد حساب‌های کاربری جعلی که در ظاهر متعلق به فیلیپینی‌ها بودند یک کارزار علیه این اقلام در رسانه‌های اجتماعی به راه انداخته و در پست‌هایی که در این رسانه‌ها منتشر کردند کیفیت ماسک‌ها، کیت‌های آزمایشگاهی و اولین واکسن چین برای کروناویروس یعنی واکنس سینوواک را زیر سوال بردند.

رویترز نوشت که دست کم ۳۰۰ حساب کاربری را در شبکه اجتماعی «ایکس» شناسایی کرد که با توصیفات مقام‌های نظامی سابق آمریکایی که در جریان عملیات روانی مربوط به فیلیپین بودند همخوانی داشتند. تقریبا همه این حساب‌های کاربری در تابستان ۲۰۲۰ ایجاد شده و مشترکا برای گسترش دادن هشتگی تحت عنوان «چین ویروس است» تلاش کردند.

یکی از این حساب‌ها در توئیتی در ژوئیه ۲۰۲۰ نوشت: «کووید از چین آمد و واکسن هم از چین آمد. به چین اعتماد نکنید!»

در ضمیمه این توئیت تصویری از یک سرنگ در کنار یک پرچم چین و نمودار افزایش ابتلا وجود داشت.

در یک پست دیگر نوشته شد: «تجهیزات محافظت شخصی، ماسک‌ صورت، واکسن چینی قلابی است اما کروناویروس واقعی است.»

بعد از آنکه خبرگزاری رویترز از شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) درباره این حساب‌ها پرس و جو کرد این شرکت حساب‌ها را پاک و تاکید کرد که آنها بخشی از کارزاری هماهنگ با استفاده از ربات‌های اینترنتی بر مبنای الگوهای فعالیت‌ها و داده‌های داخلی بوده‌اند.

رویترز نوشت، ارتش آمریکا کارزار خود علیه واکسن چین را در بهار ۲۰۲۰ شروع کرده و در اواسط ۲۰۲۱ به آن پایان داد اما ابعاد آن را از حوزه جنوب شرق آسیا گسترده‌تر ساخت. پنتاگون تمرکز کارزار تبلیغاتی خود را متوجه مخاطب‌های محلی در سراسر مرکز آسیا و غرب آسیا نیز ساخته و از مجموعه‌ای از حساب‌های کاربری جعلی در رسانه‌های اجتماعی مختلف استفاده کرد تا ترس از واکسن چین را در میان مسلمانان در زمانی که این ویروس در حال کشتن ده‌ها هزار نفر در هر روز بود گسترش دهد. یک محور کارزار تبلیغاتی پنتاگون علیه واکسن‌های چین در کشورهای مسلمان بر مبنای این ادعا بود که این واکسن‌ها دارای ژلاتین خوک بوده و حرام هستند.

طبق این گزارش این برنامه ارتش آمریکا در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا شروع شده و تا چند ماه از دوره ریاست جمهوری «جو بایدن» نیز ادامه پیدا کرد. این در حالی است که در میان این کارزار، مدیران اجرایی شبکه‌های اجتماعی به دولت جدید آمریکا هشدار داده بودند که پنتاگون در گسترش اطلاعات غلط درباره کووید دست دارد.

دنیل لوسی، متخصص بیماری‌های عفونی در مدرسه پزشکی جیزل دارتموث گفت: «فکر نمی‌کنم این برنامه قابل دفاع باشد. من شدیدا ناراحت، مایوس و سرخورده شدم وقتی شنیدم دولت آمریکا عامل آن بوده است.»

به نوشته این خبرگزاری آمریکایی یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا تصدیق کرد که ارتش این کشور در یک کارزار مخفی برای زیرسوال بردن واکسن چین دست داشته اما جزئیات بیشتری را ارائه نکرد.

وزارت امور خارجه چین در ایمیلی به رویترز نوشت، از مدتها قبل تاکید داشته که دولت آمریکا رسانه‌های اجتماعی را دستکاری کرده و در آنها اطلاعات دروغ منتشر می‌کند.

یک سخنگوی وزارت بهداشت فیلیپین نیز اظهار کرد: «شایسته است که درباره یافته‌های رویترز تحقیقات صورت بگیرد و مقام‌های مربوطه در کشورهای دخیل، به آنها رسیدگی کنند.»

منابع دخیل در برنامه‌ریزی و اجرا گفتند که این برنامه از جانب مرکز عملیات‌های روانی در تامپای فلوریدا به اجرا در آمده و پنتاگون به اثرات جانبی چنین پروپاگاندایی بر جان مردم فیلیپین بی‌اعتنایی کرد.

یک افسر نظامی ارشد دخیل در این برنامه گفت: «ما از نقطه نظر سلامت عمومی به این برنامه نگاه نکردیم. بلکه به آن از این دید نگاه کردیم که چطور چین را لجن مالی کنیم.

رویترز نوشت که برای افشای این عملیات نظامی محرمانه آمریکا با بیش از ۱۲ مقام سابق و فعلی آمریکا، مقاطعه‌کار نظامی، تحلیلگر شبکه‌های اجتماعی و پژوهشگران آکادمیک مصاحبه کرده است.

همچنین خبرنگاران این خبرگزاری پست‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام و ایکس، داده‌های فنی و اسناد مربوط به حساب‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی که مورد استفاده ارتش آمریکا بودند را بررسی کردند. برخی از این حساب‌ها بیش از پنج سال است که فعال بوده‌اند.

اعمال قوانین جدید چین در دریای چین جنوبی

گارد ساحلی چین امروز (شنبه) قوانین جدیدی را به اجرا درآورد که براساس آن می‌تواند خارجی‌هایی را که از دریای مورد مناقشه چین جنوبی عبور می‌کنند، بازداشت کند؛ اقدامی که از سوی همسایگان و گروه ۷ به‌منزله ارعاب و تهدید از سوی پکن توصیف شده است. به گزارش ایسنا، پکن روی بیشتر مناطق دریای چین ... اعمال قوانین جدید چین در دریای چین جنوبی

ادامه

تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, فیلیپین

چین: ایجاد دشمنان خیالی و تحریک مقابله‌گری شگرد آمریکا است

سخنگوی وزارت دفاع چین در واکنش به موضع‌گیری خصمانه آمریکا در قبال پکن، مسکو و تهران، اظهار داشت: ایجاد دشمنان خیالی و تحریک مقابله‌گری از شگردهای واشنگتن است که از ذهنیت جنگ سرد و هژمونیک این کشور نشان دارد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری شینهوا، جانگ شیائوگانگ این سخنان را در واکنش به ... چین: ایجاد دشمنان خیالی و تحریک مقابله‌گری شگرد آمریکا است

ادامه

آمریکا, استقلال, امنیتی, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, صلح, فیلیپین, گزارش, هژمونیسم, هندو پاسیفیک

مصر و روسیه در مدیترانه رزمایش مشترک برگزار می‌کنند

بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه نیروهای دریایی این کشور و مصر به اجرای رزمایش مشترکی در دریای مدیترانه خواهند پرداخت. به گزارش ایسنا، وزارت دفاع روسیه امروز (شنبه) اعلام کرد ۲ رزمناو متعلق به ناوگان پاسیفیک نیروی دریایی روسیه در رزمایش مشترک دریایی با نیروی دریایی مصر در دریای مدیترانه شرکت خواهند کرد. در ... مصر و روسیه در مدیترانه رزمایش مشترک برگزار می‌کنند

ادامه

جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, شرق اروپا, شمال افریقا, مصر

نارضایتی کوبا از حضور «بدون دعوت» زیردریایی آمریکایی در گوانتانامو

کوبا حضور «بدون دعوت» یک زیردریایی هسته‌ای آمریکا در قلمرو اشغال شده و غیرقانونی پایگاه دریایی گوانتانامو در حدود ۸۰۰ کیلومتری هاوانا را رد کرد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، کارلوس فرناندس دِ کاسیو دومینگس (Carlos Fernández de Cossío Domínguez) معاون وزیر امور خارجه کوبا در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی اعلام کرد ... نارضایتی کوبا از حضور «بدون دعوت» زیردریایی آمریکایی در گوانتانامو

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, جنگ سرد, جهان, روسیه, کانادا, کوبا, گزارش, گوانتانامو, ونزوئلا