نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

پارلمان جزایر سلیمان، وزیر خارجه سابق این کشور را که معتقد به روابط نزدیک با چین است را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد. به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، مجله کثیرالانتشار «ایندیاتودی» در گزارشی، انتخاب «جرمیا مانل» به عنوان نخست وزیر جزایر سلیمان را یک پیروزی برای چین ارزیابی کرد. براساس این گزارش، نمایندگان پارلمان جزایر ... نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امنیتی, جزایر سلیمان, جنوب اقیانوس آرام, جهان, چین, شرق آسیا

عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ژنرال «الکساندر سیرسکی» فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. وی گفت که پس از این‌که روسیه تعداد قابل توجهی از نظامیان خود ... عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

وزارت خارجه چین جنایات رخ داده در بیمارستان الشفا را شوکه کننده خواند و آن را محکوم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ توحش اسراییل در نوار غزه به حدی رسیده است که دیگر تل آویو در مجامع بین‌المللی آبرویی ندارد و تمامی کشور‌ها اگر این رژیم را محکوم نمی‌کنند، دستکم دیگر خبری از حمایت از ... چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

ادامه

اسراییل, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صهیونیسم, فلسطین

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

افزایش تنش مرزی میان چین و هند

در پی بالا گرفتن تنش های لفظی میان چین و هند بر سر اختلافات مرزی، وزارت امور خارجه چین برای چندمین بار در روزهای اخیر از هندوستان خواسته است نیروهایش را از مرز دو کشور خارج کند.

 
چین و هند این روزها روابط پر تنش و رو به تیرگی را تجربه می کنند و منطقه مورد نظر که اکنون هندی ها به گفته چین در آن حضور دارند برای دهلی نو هم اهمیت بالایی دارد.

 
این منطقه مسیری است که هند را از شمال شرق به دیگر نقاط این کشور مرتبط می سازد و وزارت امور خارجه چین تصاویری را منتشر کرده است که نشان می دهد نیروهای نظامی و تجهیزات هند از مرز «سیکیم» و «تبت» عبور کرده اند.

 
این مرز سال هاست مورد اختلاف طرفین می باشد و یک ضلع آن هم بوتان است که می گوید چین با ساخت یک جاده در هیمالیا توافقات گذشته را زیر پا گذاشته و باعث شروع منازعات شده است.

 
اما چین دیدگاهی دیگر دارد؛ این کشور که ۱۹ بار از سال ۲۰۰۳ میلادی به این طرف با هند در باره اختلافات مرزی گفت و گو کرده است می گوید اگر نیروهای هندوستان از منطقه خارج نشوند مذاکره ای در کار نخواهد بود.

 
با این حساب فعلا درهای گفت و گو به روی طرفین بسته شده و دو قدرت هسته ای دنیا ۵۵ سال پیش بر سر همین اختلافات مرزی با یکدیگر وارد جنگ شدند و از آن پس، سال ها مذاکرات بی نتیجه ای داشته اند.

 
وزارت خارجه چین در بیانیه خود آورده است که پیش شرط گفت و گوها این است که هند با خارج کردن نیروها از این منطقه حسن نیت نشان دهد.

 
برخی بر این باورند که تنش میان دو کشور ممکن است باعث بروز مشکلاتی نیز در اجلاس گروه «جی ۲۰» در هامبورگ آلمان شود که از روز هفتم ماه جاری میلادی شروع می شود و در چنین شرایطی مشخص نیست رییس جمهور چین و نخست وزیر هند در ملاقات احتمالی خود چه برنامه ای را پیش رو داشته باشند.

 
هنوز هنوز معلوم نیست که این دو نفر با یکدیگر دیدار کنند اما امیدهای زیادی وجود دارد که بر اساس مذاکرات پیش رو بتوان این مشکل را خاتمه داد.

 
چین مدعی مالکیت بر ۹۰ هزار کیلومتر منطقه ای است که هند آن را ایالت «آروناچال پرادش» می نامد و در چین به آن «تبت جنوبی» گفته می شود.

 
مرز تبت جنوبی از سال های بسیار دور، محل تنش های فراوان میان چین، هند و بوتان بوده است و از آن بدتر اینکه منازعات مرزی چین و هند یکی از بزرگترین مناقشات تاریخی مرزی دنیاست که تاکنون لاینحل مانده است.

 
روزنامه گلوبال تایمز چین نیز روز پنجشنبه در گزارشی تاکید کرد که هند نباید با دامن زدن به تنش ها و زیر پا گذاشتن اختلافات خطر مناقشه را بیشتر کند.

 
به نظر می رسد که هند از وضعیت موجود و همکاری های چین و پاکستان بخصوص در بخش راه ابریشم نوین و ایجاد کریدور اقتصادی ۵۷ میلیارد دلاری راضی نیست و به همین خاطر در اجلاس همکاری بین المللی راه ابریشم که ماه گذشته در پکن برگزار شد شرکت نکرد.

 
به هر صورت شرایط کنونی مطلوب نیست و چین هم گذرگاه کوهستانی «کایلاش» را که محلی برای زائران هندو و بودایی بوده بسته است تا اقدامی تلافی جویانه در برابر دهلی نو انجام داده باشد.

 
روزنامه چینی به هند هشدار داده است که مراقب اقداماتش باشد و بداند که اگر درگیری مرزی رخ دهد مسوول آن دهلی نو خواهد بود.

 
آمارهای رسمی دو کشور نشان می دهد که حضور نظامی آنها در منطقه «سیکیم» سنگین است و هر یک از طرفین ۳ هزار نیرو وارد منطقه کرده اند.

 
چین بر این باور است که دامن زدن هند به این تنش ها، تنها هدیه ای برای آمریکاست که بسیار مشتاق تنش در روابط کشورهای منطقه است.
ایرنا‌

روسیه و چین با هرگونه اقدام نظامی علیه کره شمالی مخالفت کردند

همزمان با هشدارهای مقامات واشنگتن در خصوص آمادگی آمریکا برای مقابله نظامی با کره شمالی، روسیه و چین با هرگونه اقدام نظامی و افزایش تحریمها علیه پیونگ یانگ مخالفت کردند.   به نقل از دیلی صباح، قائم مقام نماینده روسیه در سازمان ملل متحد طی سخنرانی خود در مقر این سازمان بین المللی در شهر ... روسیه و چین با هرگونه اقدام نظامی علیه کره شمالی مخالفت کردند

ادامه

امریکا, جهان, چین, خبر, روسیه

کره شمالی از آزمایش موفقیت‌آمیز اولین موشک بالستیک قاره‌پیما خبر داد

تلویزیون کره شمالی روز سه‌شنبه اعلام کرد این کشور موفق به آزمایش موفقیت‌آمیز اولین موشک بالستیک قاره‌پیمای خود موسوم به «هوآسونگ-۱۴» شده است.   وزارت دفاع ژاپن روز سه‌شنبه اعلام کرد موشک بالستیک میان‌برد شلیک‌شده توسط کره شمالی «تا حد زیادی» از ارتفاع ۲۵۰۰ کیلومتر بالا رفته است.   به گزارش رویترز، دولت‌های کره جنوبی ... کره شمالی از آزمایش موفقیت‌آمیز اولین موشک بالستیک قاره‌پیما خبر داد

ادامه

جهان, خبر, کره شمالی

ساخت اولین شهر جنگلی با ۴۰هزار درخت در چین/ راهکاری برای مبارزه با آلودگی هوا

تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج از معاهده آب و هوایی پاریس، موضوعی بود که چه بسا باعث شد افکار منفی درباره آینده کره زمین در اذهان شکل بگیرد. خب این یک اتفاق طبیعی بود. ترک برداشتن یخ‌های عظیم قطب جنوب و تلاش‌ها برای جلوگیری از گرم شدن ۲ درجه‌ای کره زمین همگی رویای دست ... ساخت اولین شهر جنگلی با ۴۰هزار درخت در چین/ راهکاری برای مبارزه با آلودگی هوا

ادامه

جهان, چین, خبر, محیط زیست

رؤسای جمهور آمریکا و کره جنوبی این هفته دیدار می‌کنند

رئیس جمهوری کره جنوبی این هفته برای صحبت پیرامون برنامه هسته ای پیونگ یانگ و همچنین ادامه استقرار سامانه ضد موشک تاد در شبه جزیره کره، به واشنگتن سفر خواهد کرد.   به گزارش فرانس پرس، «مون جائه این» رئیس جمهوری کره جنوبی این هفته عازم واشنگتن است تا در دیدار با دونالد ترامپ همتای ... رؤسای جمهور آمریکا و کره جنوبی این هفته دیدار می‌کنند

ادامه

امریکا, جهان, خبر, کره جنوبی