رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل؛ ما شکست خوردیم

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در نامه‌ای سرگشاده، به شکست از مقاومت فلسطین در عملیات «طوفان‌الاقصی» اعتراف کرد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه «جروزالم پست» در گزارشی درباره «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل نوشت که صهیونیست‌ها، هالیوی را به خاطر تحمیل بزرگترین شکست نظامی تاریخ به این رژیم و به عنوان کسی ... رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل؛ ما شکست خوردیم

ادامه

اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد

مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه آینده پیش‌نویس قطعنامه به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک عضو کامل را به رأی می‌گذارد به گزارش ایسنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد صبح روز جمعه آینده (۲۱ اردیبهشت‌ماه) بررسی پیش‌نویس قطعنامه جدیدی مبنی‌بر درخواست به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک عضو کامل و هم‌ردیف و همانند ... مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد

ادامه

آمریکا, انگلیس, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, سوئیس, فلسطین

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین: رژیم اشغالگر خواسته‌های مقاومت را بپذیرد، مذاکرات پیش برود

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین تاکید کرد اگر رژیم اشغالگر خواسته‌های عادلانه مقاومت را نپذیرد هیچ‌گونه پیشرفتی در مذاکرات حاصل نمی‌شود. به گزارش ایسنا، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین بر وضوح خواسته‌های مقاومت که شامل توقف کامل جنگ، عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر از غزه، یک معامله تبادل جدی و بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان است، تاکید کرد. ... جبهه مردمی برای آزادی فلسطین: رژیم اشغالگر خواسته‌های مقاومت را بپذیرد، مذاکرات پیش برود

ادامه

اسراییل, اشغالگری, تجاوز نظامی, تحلیل, جهان, خاورمیانه, فلسطین

تجمع اعتراضی دانشجویان کوبایی علیه جنایت‌های اسرائیل+ فیلم

دانشجویان دانشگاه هاوانای کوبا تجمعی اعتراضی را علیه جنایت‌های اسرائیل برگزار کردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، دانشگاه‌های جهان یکی پس از دیگری شاهد خیزش دانشجویان بیدار علیه جنایت‌های اسرائیل در حق فلسطینیان به ویژه در نوار غزه است. منابع خبری گزارش دادند که این بار دانشگاه هاوانا شاهد تجمع اعتراضی ضدصهیونیستی ... تجمع اعتراضی دانشجویان کوبایی علیه جنایت‌های اسرائیل+ فیلم

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, دانشجویی, صهیونیسم, فرانسه, فلسطین, کانادا, کوبا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: حمله به کاروان کمک‌های اردن نفرت‌انگیر است

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه اسرائیل باید شرایط ارسال ایمن کمک‌های بشردوستانه به غزه را فراهم کند، افزود: این نفرت‌انگیز است که افرادی که چیزی کم ندارند، مانع رسیدن غذا به نیازمندان شوند. به گزارش بامداد شنبه ایرنا به نقل از آناتولی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حملات غیرقانونی شهرک‌نشینان ... مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: حمله به کاروان کمک‌های اردن نفرت‌انگیر است

ادامه

اتحادیه اروپا, اسراییل, اشغالگری, بیانیه, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, فلسطین, گرسنگی

اعتراض‌های توده‌یی در عراق، هشداری به‌نظام مبتنی برسهمیه‌بندی قدرت و فساد

بیانیه حزب کمونیست عراق؛ اعتراض‌های مردمی گسترده‌ای که از روز اوّل اکتبر در سراسر کشور آغاز شد و همچنان ادامه دارد، هشداری واقعی و جدّی است به دولت و نیروهای سیاسی غالب بر کشور که مسئول وضعیت ناگوار کنونی در کشور و شرایط وخیم زندگی شهروندان، به‌ویژه تنگدستان، زحمتکشان، و جوانان‌اند. خشم بی‌سابقهٔ کنونی مردم، بازتاب و نشانهٔ پیامدهای آن وضعیت ناگوار و شرایط وخیم است. و نشان می‌دهد که انجام اصلاحات بنیادی همه‌جانبه در عرصه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، و اجتماعی، موضوعی مبرم و فوری است. دولت عراق امروزه به معنای کامل کلمه با حقیقت موجود روبروست و باید هرچه زودتر به اقدام‌های جدّی و عادلانه‌ای دست بزند که مردم انتظار دارند و خواهان آنند.

 

رخدادهای دو روز گذشته در بغداد و چند شهر دیگر کشور نشان داده است که شیوهٔ سهمیه‌بندی قدرت در روند سیاسی به هیچ راه‌حلی نمی‌انجامد، بلکه بحران‌های موجود را وخیم‌تر می‌کند و تداوم می‌بخشد، و هیچ حداقلی از عدالت اجتماعی را نیز فراهم نمی‌آورد. امروزه فاصلهٔ میان توده‌های مردم و این نظام، و فساد گستردهٔ دولتی، کاملاً آشکار شده است. سهمیه‌بندی قدرت دولتی نمی‌تواند پاسخگوی مسائل بزرگ روزمره و بحران‌های اقتصادی و اجتماعی مداوم و مزمن باشد، و نمی‌تواند حقوق مردم مطابق با قانون اساسی کشور را تأمین و تضمین کند و به خواست‌های مردم توجه کند. آنچه وضعیت را وخیم‌تر کرده است این است که فریاد عدالت‌خواهی مردم اغلب نادیده گرفته می‌شود و گاهی حتّی با خشونت با آن برخورد می‌شود.

 

ما ضمن پیگیری این رخدادهای نگران‌کننده و آزاردهنده در میهن عزیزمان، لازم می‌دانیم بر اصول و اقدام‌های زیر تأکید کنیم:

 

۱. تظاهرات مسالمت‌آمیز حق مردم است که در قانون اساسی تصریح شده است و به هیچ بهانه و توجیهی نباید نقض شود.

 

۲. وظیفه و مسئولیت نهادهای دولتی، شامل نهادهای امنیتی و نظامی، حفاظت از تظاهرکنندگان و معترضان است.

 

۳. ما سرکوب تظاهرکنندگان و اعمال خشونت علیه آنها را، صرف‌نظر از هر وسیله و شیوه‌ای که به کار می‌رود، از گلوله‌های مشقی گرفته تا گلوله‌های واقعی، هلی‌کوپتر، آب داغ، دستگیری، ضرب و شتم، و غیره، محکوم می‌کنیم. ما خواهان تشکیل یک کمیتهٔ تحقیق گسترده هستیم که شامل سازمان‌های جامعهٔ مدنی و نمایندگان معترضان باشد. ما خواهان محاکمهٔ آمران خشونت و دستوردهندگان به استفاده از گلوله‌های واقعی هستیم.

 

۴.  نیروهای امنیتی بی‌درنگ باید از تعقیب زخمی‌ها در بیمارستان‌ها دست بکشند، بازداشت شدگان را آزاد کنند. کشته‌شدگان تظاهرات باید شهیدان خلق و عراق شناخته شوند.

 

۵. حفظ ماهیت مسالمت‌آمیز تظاهرات و اعتراض‌ها به هر شکل، و تأمین امنیت اموال مردم و دولت، نقطهٔ قوّت تظاهرکنندگان و معترضان است. مسالمت‌آمیز بودن جنبش اعتراضی باید حفظ شود.

 

۶. لازم است که نخست‌وزیر و فرمانده کل قوای مسلّح، وزیران، و سران نهادهای امنیتی برای بحث دربارهٔ رخدادهای جاری به جلسهٔ اضطراری پارلمان احضار شوند.

 

۷. حزب ما با توده‌های معترض و خواست‌های عادلانهٔ آنها ابراز همبستگی کرده، از آنها حمایت کرده، و در اعتراض آنها شرکت کرده است، و به این موضع خود ادامه می‌هد. حزب ما همواره در کنار مردم می‌ایستد و برای تحقق زندگی شایسته و امن برای مردم مبارزه می‌کند.

 

ما مجدداً بر موضع حزب کمونیست عراق در حمایت از خواست‌های عادلانه و مسالمت‌آمیز شهروندان، گشایش فضای عمل برای ایجاد تغییرهای ریشه‌یی، پایان دادن به نظام سهمیه‌بندی قدرت و فساد، و دستیابی به گزینهٔ میهن‌دوستانهٔ ساختمان دولتی بر پایهٔ حقوق شهروندی، دموکراسی، و عدالت اجتماعی تأکید می‌کند.

درود به خاطرهٔ شهیدان، و با امید به بهبودی سریع زخمی‌شدگان

۲ اکتبر ۲۰۱۹ / ۱۰ مهر ۱۳۹۸

سایت حزب تودهٔ  ایران

سناتور آمریکایی مسئول اصلی قتل خاشقچی را فاش کرد

سناتور کریس مورفی نماینده مجلس سنای آمریکا روز جمعه گفت که طبق داده های اطلاعاتی ما، بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار مطرح سعودی، به صورت مستقیم دست داشته است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, عربستان سعودی, فرانسه

محقق چینی: تعامل اولویت دولت دونالد ترامپ در موضوع ایران است

کارشناس مرکز مطالعات خاورمیانه و دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای گفت که بر خلاف برخی از تندروی‌ها در میان شماری از مقام‌های آمریکا، اولویت دولت دونالد ترامپ رییس جمهور آن کشور در برخورد با ایران جنگ و رویارویی نظامی نیست بلکه تعامل است.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, ایران, تحریم, جهان, چین, خاورمیانه, خبر