اسپانیا تمامی قرار دادهای خرید تسلیحات از اسرائیل را متوقف کرد

وزارت دفاع اسپانیا به روزنامه اسپانیایی “ال پاییس” اعلام کرد که تمامی قراردادهای اسپانیا برای خرید تسلیحات از اسرائیل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به‌جز موارد مربوط به تعمیر و نگهداری به حالت تعلیق درآمده است.

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “الجزیره انگلیسی” بر اساس آمار وزارت دفاع اسپانیا، در سال گذشته ۱.۷ درصد از واردات دفاعی این کشور از اسرائیل بوده است.

این وزارتخانه به رهبری مارگاریتا روبلز افزود که اسپانیا به طور موقت قطعات هواپیماهای مربوط به دفاع را برای تعمیر به اسرائیل صادر کرد و سپس آنها را دوباره وارد کرد.

پیش از این، وزیر خارجه اسپانیا تنها گفته بود که این کشور از زمان آغاز جنگ در غزه، فروش سلاح به اسرائیل را متوقف کرده است.

این وزارتخانه در پاسخ به نامه رسمی ارسال شده توسط وزرای حزب ائتلاف چپ سومار اسپانیا این بیانیه را صادر کرد. این حزب از شرکای خود در دولت اسپانیا خواسته بوده برای “تحریم کامل تسلیحاتی اسرائیل” اقدام کند.

به گزارش ایرنا، یون بلارا نماینده پارلمان اسپانیا در اظهاراتی با نشان دادن عکس «شعبان الدلو» جوان فلسطینی که در جریان بمباران چادرهای آوارگان فلسطینی در نزدیکی بیمارستان شهدای الاقصی در مرکز نوار غزه توسط هواپیماهای اسرائیلی زنده در آتش سوخت، خطاب به پدرو سانچز نخست‌وزیر این کشور گفت: ما در نسل‌کشی اسرائیل شریک هستیم.

ماه گذشته،، پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا امروز دوشنبه از کمیسیون اروپا خواست تا به درخواست اسپانیا و ایرلند پاسخ دهد و معاملات تجاری اتحادیه اروپا با رژیم اسرائیل را به خاطر حملات نظامی اخیر این رژیم در نوار غزه و لبنان به حالت تعلیق درآورد.

سانچز طی سخنانی در بارسلون گفت: «معتقدم کمیسیون اروپا به عنوان نهاد رسمی کشورهای اروپایی باید یکبار برای همیشه به درخواست دو کشور اروپایی اسپانیا و ایرلند که ۹ ماه پیش ارسال شده بود پاسخ دهد و ارتباط خودش با اسرائیل را تعلیق کند.

همچنین جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا در بیانیه ای در تارنمای دولتی این کشور اعلام کرد که پس از آغاز حملات اسرائیل به نوار غزه، رم بلافاصله صدور هرگونه مجوز جدید برای صادرات تسلیحات به تل آویو را به حالت تعلیق درآورد؛ بنابراین هیچ یک از توافق نامه ها و قراردادهای که بعد از ۷ اکتبر(۱۶ مهر) امضا شده بودند، تحقق نیافتند.

برزیل خواستار ایجاد روش‌های پرداخت جایگزین میان کشورهای «بریکس» شد

«لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل امروز چهارشنبه، در سخنرانی خود در اجلاس سران بریکس گفت که زمان آن فرا رسیده است کشورهای عضو این نهاد بین‌المللی، روش‌های پرداخت جدیدی را بین خود ایجاد کنند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، لولا داسیلوا که سفر خود به شهر کازان روسیه را به دلیل آسیب دیدگی از ناحیه ... برزیل خواستار ایجاد روش‌های پرداخت جایگزین میان کشورهای «بریکس» شد

ادامه

اسراییل, اوکراین, برزیل, بریکس, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, فلسطین, لبنان

بیانیه بریکس؛ اهمیت اجرای کامل برجام و حمایت از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

رهبران کشورهای عضو بریکس که برای اجلاس این گروه در کازان روسیه گرد هم آمده‌اند، نگرانی‌های خود درباره تشدید تنش‌ها در منطقه غرب‌آسیا را ابراز و اقدامات اسرائیل را محکوم کرده‌اند. به گزارش ایسنا، کشورهای عضو بریکس روز چهارشنبه و در بیانیه نهایی اجلاس این گروه در کازان روسیه، ضمن محکوم کردن حمله اسرائیل به ... بیانیه بریکس؛ اهمیت اجرای کامل برجام و حمایت از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

ادامه

آفریقا, اسراییل, افغانستان, اوکراین, ایدئولوژی, ایران, بریکس, بیانیه, تحریم, تروریسم, جهان, دریای سرخ, روسیه, سازمان ملل, سودان, سوریه, فلسطین, لبنان, هائیتی

سندرز خواستار تحقیقات رسمی درباره حمله هوایی اسرائیل به‌روزنامه‌نگاران شد

تارنمای هیل نوشت: برنی سندرز سناتور آمریکایی از ایالت ورمونت و ۱۱ دموکرات دیگر از وزارت دادگستری این کشور خواستند درباره حمله هوایی اسرائیل به روزنامه نگاران تحقیق کند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این رسانه آمریکایی افزود: سندرز و دموکرات های دیگر از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه و ماریک ... سندرز خواستار تحقیقات رسمی درباره حمله هوایی اسرائیل به‌روزنامه‌نگاران شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, روزنامه نگاران, سازمان ملل, فرانسه, فلسطین, لبنان

سازمان ملل: غزه بخش جدایی‌ناپذیر فلسطین است/ بلینکن: ما کاملا با بازگشت اشغال نوار غزه توسط اسرائیل مخالف هستیم

هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در روند صلح غرب آسیا، ادامه تخریب و ویرانی‌های گسترده در نوار غزه را محکوم کرده و خواستار برقراری فوری آتش‌بس شد. به گزارش ایسنا، تور وینسلند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در روند صلح غرب آسیا در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: من امروز ... سازمان ملل: غزه بخش جدایی‌ناپذیر فلسطین است/ بلینکن: ما کاملا با بازگشت اشغال نوار غزه توسط اسرائیل مخالف هستیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, فلسطین