مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

اسد: هیچ نظامی ایرانی در سوریه حضور ندارد

اسد شب گذشته (چهارشنبه) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسی ‘روسیا الیوم ‘ افزود: ‘در هیچ زمانی نیروی ایرانی در سوریه حضور نداشته و نمی توان این موضوع را مخفی نگه داشت؛ اگر ما چنین نیرویی (در سوریه) داشتیم از بیان این مطلب، شرم نداشتیم.’

 

وی ادامه داد: ما روس ها را به سرزمین سوریه دعوت کردیم و می توانستیم نظامیان ایرانی را نیز دعوت کنیم. هم اکنون مستشاران نظامی ایرانی در سوریه حضور دارند که به ارتش این کشور کمک می کنند اما آنها نیروی نظامی عملیاتی در اختیار ندارند.

 

رئیس جمهوری سوریه ادامه داد: واقعیت روشن تری در این خصوص وجود دارد که دروغ اسراییل را ثابت می کند و آن اینکه در حملات چند هفته پیش به ادعای اسراییلی ها علیه پایگاه ها و اردوگاه های ایرانی دهها سوری شهید و زخمی شدند و در نقاط هدف قرار داده شده حتی یک ایرانی وجود نداشت، پس چگونه آنها می توانند مدعی شوند که ما چنین نیرویی در اختیار داریم ؟ این دروغ محض است. ما همواره گفته ایم که مستشاران ایرانی در سوریه حضور دارند که با ارتش ما همکاری می کنند.

 

آمریکا باید خاک سوریه را ترک کند

رئیس جمهوری سوریه در مورد موضع دمشق نسبت به حضور آمریکا در این کشور گفت: ما وجب به وجب سوریه را آزاد خواهیم کرد و آمریکایی ها باید خاک کشورمان را ترک کنند و به هر حال آنها در نهایت به یک شکلی این کشور را ترک خواهند کرد.
اسد تاکید کرد: آمریکایی ها بی هیچ پایه و اساس قانونی به عراق آمدند و ببینید که بر سر آنها چه آمد، آنها باید درس عبرت بگیرند، عراق یک مورد استثنایی نبود و سوریه نیز یک مورد استثنایی نیست زیرا مردم دیگر حضور بیگانگان را در این منطقه نمی پذیرند.
وی توضیح داد: آمریکا پس از آزادسازی حلب و دیرالزور و قبل از آن حمص و درحال حاضر حومه دمشق برگ برنده هایش را از دست داد زیرا تحریرالشام برگ برنده اصلی واشنگتن بود اما وقتی این گروه تروریستی رسوا شد و معلوم گردید که جزو القاعده است، آنان به دنبال یافتن برگ برنده دیگری برآمدند، این برگ برنده نیروهای دمکراتیک سوریه بود.

 

اوضاع درحال نزدیک شدن به خط پایان است

 

وی تاکید کرد: ارتش سوریه با هر پیشرفتی که در نبردش علیه تروریسم به دست می آورد و همچنین با هر پیشرفتی که در فرآیند سیاسی حاصل می شود، دشمنان سوریه در غرب به رهبری آمریکا و عروسک های خیمه شب بازی واشنگتن در اروپا و منطقه تمام تلاش خود را برای ادامه یافتن جنگ در سوریه بکار می برند و به همین منظور حمایت هایشان را از تروریسم افزایش می دهند و تروریست های بیشتری به سوریه می آورند و یا اینکه در فرآیند سیاسی کارشکنی می کنند. اما وضع در حال نزدیک شدن به خط پایان است، این یک امر بدیهی است.

 

دو گزینه فراروی نیروهای دمکراتیک سوریه

 

رئیس جمهوری سوریه در ارتباط با مناطق تحت اشغال نیروهای دمکراتیک سوریه در شمال این کشور گفت: تنها مشکل باقیمانده در سوریه نیروهای دمکراتیک هستند. ما بر اساس دو گزینه با این گروه شبه نظامی برخورد خواهیم کرد که گزینه نخست مذاکرات است و گزینه دوم در صورت بی ثمر بودن مذاکرات توسل به زور برای آزادسازی مناطق تحت سلطه تشکیلات مزبور است که آنان با حضور آمریکایی ها و یا بدون حضور آنان به اشغال خود درآورده اند.

 

ترس اسراییل بخاطر از دست دادن دوستان تروریست خود

 

اسد در مورد تهدیدهای اسراییل علیه سوریه در مدت اخیر اظهار داشت: ‘ ما چند دهه است که در سایه تهدید تجاوز اسراییل بسر می بریم . رئیس جمهوری سوریه گفت: اسراییلی ها ظرف هفت دهه گذشته به ترور و کشتار و اشغالگری در این منطقه عادت کرده اند، آنها معمولا بدون تهدید چنین کارهایی انجام می دهند، اما این بار چرا تهدید می کنند؟ این امر بیانگر ترس و وحشت آنها است زیرا در حال از دست دادن عزیزان خود یعنی جبهه النصره و داعش هستند و به همین دلیل اسراییل اخیرا احساس ترس و وحشت می کند و ما احساس آنها را درک می کنیم.
اسد افزود: عناصر مزدور در سوریه در ابتدای شکل گیری بحران در کشورمان سامانه های پدافند هوایی ما را هدف قرار می دادند در حالی که این موضوع هیچ ارتباطی با به اصطلاح خودشان ‘ تظاهرات مسالمت آمیز’ و ‘جریان های میانه رو’ نداشت، همین امر ثابت می کند که اسراییل از بدو شروع بحران در سوریه با تروریست ها به طور مستقیم ارتباط داشته است.

 

دلایل بی پایه و اساس استفاده سوریه از تسلیحات شیمیایی

 

رئیس جمهوری سوریه در ادامه گفت وگوی اختصاصی خود با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم برای بی پایه و اساس بودن ادعای استفاده ارتش این کشور از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما واقع در جنوب دمشق سه دلیل ذکر کرده و گفت که مرحله نخست این حمله شیمیایی ادعایی پس از پیروزی ارتش سوریه در غوطه مطرح شد.

 

وی ادامه داد: هر چند سوریه به هیچ وجه تسلیحات شیمیایی در اختیار ندارد و ما از این تسلیحات علیه ملت خود استفاده نمی کنیم زیرا نبرد اصلی ما در سوریه بر سر جلب رضایت سوری ها بود که در آن به پیروزی رسیدیم، پس چگونه می توان علیه غیرنظامیانی که می خواهی طرفدارت باشند، تسلیحات شیمیایی بکار برد.

 

اسد گفت: مرحله دوم اگر بخواهی آن را بکار ببری، فرض کنیم که شما آن را در اختیار دارید و می خواهید آن را بکار ببرید، آیا از تسلیحات شیمیایی پس از قطعی شدن نبرد به سود خودت استفاده خواهی کرد؟ یا قبل از آن و یا در طی آن، این امر کاملا غیر منطقی است .

 

وی تصریح کرد مرحله سوم در هنگام مطرح شدن این ادعا منطقه دوما پر از نیروی نظامی و گروه های شبه نظامی و مردم غیرنظامی بود و درنتیجه در صورت استفاده از تسلیحات شیمیایی همه آنها آسیب خواهند دید در حالی که چنین اتفاقی روی نداده است، اگر شما به آن منطقه بروید و از غیرنظامیان سوال کنید، هیچ کس را نخواهی یافت که بگوید حمله شیمیایی در آنجا روی داده است.

 

رئیس جمهوری سوریه اظهار داشت: حتی روزنامه نگاران غربی که پس از آزادسازی غوطه شرقی به آنجا رفته اند، می گویند ‘ ما از مردم سوال کردیم و آنها هیچ گونه حمله شیمیایی ندیده اند، ‘ در نتیجه این موضوع صرفا داستانی و بهانه ای برای حمله به سوریه بیش نبود.

 

پاسخ بشار اسد به توهین ترامپ

 

رئیس جمهوری سوریه در ادامه در پاسخ سوال خبرنگار روسیا الیوم مبنی بر اینکه ‘پرزیدنت ترامپ صفت ‘ اسد حیوان’ را به شما نسبت داده آیا شما نمی خواهید از وی با لقب خاصی یاد کنید؟’ گفت: این لحن گفتار من نیست و به همین دلیل نمی توان از لحن مشابه استفاده کنم . اسد تاکدی کرد: این لحن خاص او است و این ویژگی نمایانگر ترامپ است و ما ضرب المثل معروفی داریم که می گوید ‘هر سخنی نمایانگر شخصیت گوینده آن است’، او با این سخن شخصیت خودش را نمایان کرد و این یک امر بدیهی است. به هر حال این موضوع هیچ تاثیری در درون من به جا نگذاشت و چنین لحنی نباید در درون هیچ شخصی تاثیر بگذارد. تنها چیزی که در شما تاثیر می گذارد همان چیزی است که مردم می گویند، همان مردمی که تو به آنها اعتماد داری که دارای اخلاق و منش انسانی و عقل و اندیشه هستند.
وی تصریح کرد: گفتار مردم چه مثبت چه منفی تنها چیزی است که باید در شخصیت شما تاثیر بگذارد، فردی مثل ترامپ هیچ احساسی در من برنمی انگیزد.

 

 اشتباه بکارگیری اصطلاح جنگ داخلی در سوریه

 

رئیس جمهوری سوریه در ادامه در ارتباط با استفاده از اصطلاح ‘جنگ داخلی’ برای بحران سوریه گفت: استفاده از چنین اصطلاحی برای بحران سوریه اشتباه است زیرا این اصطلاح در زمانی صدق می کند که ما در کشور دارای رویکردهای طائفه ای مبتنی بر وجود اقلیت ها، اقوام، طوائف و یا ادیان و جریان های سیاسی باشیم در حالی که ما در سوریه چنین رویکردی وجود خارجی ندارد.

 

اسد افزود: تنوع قومی، طائفه ای، دینی و مذهبی در سراسر سوریه وجود دارد و ما در این کشور مزدور سوری و بیگانه داریم که از سوی غرب برای سرنگون کردن دولت به پیش رانده می شوند، واقعیت موجود در سوریه همین است.

ایرنا

لاوروف: نیروهای غیرسوری، جنوب غربی سوریه را ترک کنند

به گزارش ریانووستی، سرگئی لاوروف امروز چهارشنبه، در کنفرانس سیاسی «دیدگاههای پریماکوف» نخست وزیر پیشین روسیه گفت: خروج نیروهای غیرسوری از منطقه کاهش تنش در جنوب غربی سوریه باید هر چه سریع تر اجرا شود.

ادامه

اردن, اسراییل, امریکا, ایران, سوریه, شمال غرب آسیا

بوگدانف از دیدار سه‌جانبه اردن، روسیه و آمریکا درباره جنوب سوریه خبر داد

به گزارش روسیاالیوم، «میخائیل بوگدانف» نماینده رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه، امروز سه‌شنبه اعلام کرد: «تماس‌ها با اردن و ایالات متحده درباه منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه، ادامه دارد و همچنین برای برگزاری نشست‌ سه‌جانبه توافق شده است.»

ادامه

اردن, اسراییل, امریکا, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا

روسیه: شورشیان مورد حمایت آمریکا عامل حمله به‌مستشاران‌ ما در سوریه هستند

به گزارش اینترفکس، «ولادیمیر شامانوف» رئیس کمیته دفاع در مجلس دومای روسیه، امروز دوشنبه، طی اظهاراتی معارضان مورد حمایت آمریکا در سوریه را عامل حمله اخیر به واحد توپخانه‌ای در دیرالزور سوریه اعلام کرد و متذکر شد که این شورشیان از پایگاه نیروهای ائتلاف بین‌المللی در «التنف» منتقل شده‌اند.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا

اسرائیل قصد دارد “خطوط قرمز” خود در سوریه را گسترش دهد

روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع دیپلماتیک غربی فاش کرد، اسرائیل به روسیه اطلاع داده که قصد دارد “خطوط قرمز” خود در سوریه را گسترش دهد.   این منابع دیپلماتیک اظهار داشتند، تل‌آویو به مسکو اعلام کرده، تصمیم گسترش “خطوط قرمز” شامل ممانعت از تلاش هم‌پیمانان سوریه در تثبیت حضور نظامی خود و شبه‌نظامیانشان‌ ... اسرائیل قصد دارد “خطوط قرمز” خود در سوریه را گسترش دهد

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا