بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

نشریه بلومبرگ مدعی شد که «منابع آگاه» به این نشریه اطلاع داده‌اند که اخیراً مقام‌های دولت یمن، چین و روسیه درباره عبور امن کشتی‌های این دو کشور در دریای سرخ به توافق رسیدند. به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه بلومبرگ امروز پنج‌شنبه به نقل از «منابع آگاه» مدعی شد که در گفت‌وگوی‌های اخیر بین مقام‌های ۳ ... بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب اروپا, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, فلسطین, نسل‌کشی, یمن

یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

سخنگوی نیروهای مسلح یمن سرتیپ یحیی سریع امروز چهارشنبه ۳۱ ژانویه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی هدف حملات موشکی صنعاء قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی را در دریای سرخ با موشک هدف قرار دادیم»، این بخشی از بیانیه امروز سخنگوی نیروهای مسلح یمن است.  یحیی سریع در ... یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

پیشرفت روند «دلارزدایی»، تحلیل‌هایی گوناگون در خصوص تأثیرات آن بر اقتصاد آمریکا و سایر کشورها صورت گرفته است؛ یکی از این تحلیل‌ها احتمال افزایش تورم آمریکا در اثر دلارزدایی و اثر دومینوی دلارزدایی بر اقتصاد کشورهای اروپایی و در نتیجه سقوط اقتصاد غرب را مطرح می‌کند. به گزارش ایرنا، وبگاه چاینا دِیلی گزارشی در خصوص ... دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, اروپا, استثمار, اقتصادی, برزیل, بریکس, جنوب غرب اروپا, چین, خبر, روسیه, غرب, گزارش, هندوستان

استقلال گازی قطر؛ عامل اختلاف عربستان با دوحه

پایگاه شبکه تلویزیونی «راشا تودی» در گزارشی نوشت که تنش های به وجود آمده میان عربستان سعودی با قطر، احتمال دارد بر سر گاز باشد و نه تروریسم.

 

گزارش ها نشان می دهد که اختلاف عربستان سعودی با قطر به سال ۱۹۹۵ میلادی و موفقیت دوحه در تولید گاز مایع طبیعی باز می گردد.

 

قطر با تولید گاز مایع طبیعی به کشوری به مراتب مستقل تر از ریاض تبدیل و با ایران که دشمن اصلی عربستان سعودی به حساب می آید، هم صف شده است.

 
راشاتودی نوشت که گاز مایع طبیعی قطر را به یکی از غنی ترین کشورهای جهان تبدیل کرده است به طوری که درآمد سرانه سالیانه قطر برابر با ۱۳۰ هزار دلار است.

 
قطر همچنین به یکی از بزرگ ترین صادر کنندگان گاز مایع طبیعی تبدیل شده است.

 

«میدان شمالی» ساحلی قطر که تمام گاز این کشور را تامین می کند، با ایران به اشتراک گذاشته شده است. قطر همچنین میزبان حضور فرماندهی مرکزی آمریکا است و سهامی به ارزش ۲.۷ میلیارد دلار در شرکت نفتی «روسنفت» روسیه دارد.

 

«جیم کرین» محقق انرژی موسسه «بیکر» در دانشگاه «رایس» واقع در «هیوستون» ایالت «تگزاس» در گفت‌وگو با خبرگزاری «بلومبرگ» گفت: قطر یکی از کشورهای رعیتی و وابسته سعودی ها بود اما از استقلالی که ثروت گازی اش ایجاد کرد، استفاده کرد تا نقش مستقلی را برای خود ایجاد کند و باقی منطقه همواره به دنبال فرصتی بوده اند تا بال های قطر را قیچی کنند.

 

این خبر در حالی منتشر می شود که روز گذشته (دوشنبه) کشورهای عربستان سعودی، مصر، بحرین، امارات متحده عربی، یمن و سایر کشورها روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع و این کشور را به حمایت از تروریسم متهم کردند.

 

راشاتودی در ادامه گزارش خود نوشت که ثروت حاصل از گاز مایع طبیعی، به قطر اجازه داد تا یک سیاست خارجی مستقل از سعودی ها تشکیل دهد. ریاض دوحه را به حمایت از اخوان المسلمین در مصر، حماس در نوار غزه و گروه های مسلح مخالف ابوظبی و ریاض در لیبی و جنگ های سوریه متهم کرده است.

 

از طرف دیگر، عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس شاهد افزایش تقاضا در تولید گاز مایع طبیعی برای تولید برق هستند و همزمان که قطر کمترین هزینه های استخراج گاز را داراست، سعودی ها مجبورند به واردات بسیار پر هزینه گاز مایع طبیعی تکیه کنند.

 

«استیون رایت» دانشیار دانشگاه قطر در گفت‌وگو با بلومبرگ گفت: ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا قطر تمایلی به تامین کشورهای همسایه خود ندارد و می خواهد آنها از نظر گازی ضعیف شوند؛ زیرا احتمالا این انتظار می رفت که قطر گاز را به قیمتی تخفیفی به آنها بفروشد.

 

در میان تنش های به وجود آمده میان روابط ریاض با قطر، وزیر امور خارجه قطر امروز سه شنبه اعلام کرد که دوحه آماده انجام تلاش های میانجیگرانه برای رفع شکاف های به وجود آمده میان کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

 

از طرف دیگر، «شیخ صباح الاحمد الصباح» امیر کویت نیز اعلام کرده است که روز سه شنبه به عربستان سعودی می رود تا برای پایان دشمنی های به وجود آمده، میانجیگری کند.

تسنیم

افشای مطالبی جنجالی با هک‌شدن ایمیل‌های سفیر امارات در واشنگتن

پایگاه‌های اینترنتی از جمله اینترسپت محتوای برخی از ایمیل‌ها میان سفیر امارات با مدیران موسسه دفاع از دموکراسی را منتشر کردند؛ این پیام‌ها حکایت از این دارند که ارتباط محکمی میان امارات و “موسسه دفاع از دموکراسی” وجود دارد .   به نقل از رای الیوم، در میان ایمیل‌های فاش شده، دستورکار مفصلی از نشست ... افشای مطالبی جنجالی با هک‌شدن ایمیل‌های سفیر امارات در واشنگتن

ادامه

جهان, خبر, قطر

یونیسف: روزانه حدود ۵ هزار نفر در یمن به وبا مبتلا می‌شوند

به گزارش «اسکای‌نیوز»، «خیرت کپلاره» مدیر بخش خاورمیانه سازمان یونیسف، روز شنبه، درمورد گسترش فزاینده بیماری وبا در یمن هشدار داد و اعلام کرد که روزانه به طور تخمینی بین ۳ تا ۵ هزار نفر در این کشور به این بیماری مبتلا می‌شوند.   کپلاره با اعلام این‌که در ماه گذشته ۷۰ هزار مورد از ... یونیسف: روزانه حدود ۵ هزار نفر در یمن به وبا مبتلا می‌شوند

ادامه

جهان, خبر, یمن

امریکا: حمایت مالی قطر از القاعده، داعش، گروه اخوان‌المسلمین و طالبان

یک مسئول سیاسی بلندپایه آمریکا از احتمال انتقال پایگاه نظامی این کشور از قطر به کشور دیگر خبر داد.   به نقل از سایت خبری النشره، اد رویس، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا عنوان داشت: ممکن است آمریکا بخواهد پایگاه نظامی خود در قطر را به یک کشور دیگر منتقل کند و این ... امریکا: حمایت مالی قطر از القاعده، داعش، گروه اخوان‌المسلمین و طالبان

ادامه

امریکا, تروریسم, جهان, خبر, قطر

مصر ۲۱ پایگاه اینترنتی از جمله پایگاه های قطری را مسدود کرد

به گزارش روسیا الیوم، یک منبع امنیتی بلندپایه مصری از مسدود شدن ۲۱ پایگاه اینترنتی از جمله پایگاه های قطری در این کشور به دلیل محتوای حمایت از تروریسم و افراط گرایی و نشر اکاذیب خبر داد.   این منبع افزود که مهمترین پایگاه های مذکور که مسدود شده اند پایگاه شبکه الجزیره و همچنین ... مصر ۲۱ پایگاه اینترنتی از جمله پایگاه های قطری را مسدود کرد

ادامه

جهان, خبر, قطر, مصر