مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

اردوغان؛ پیروز مضطرب

پیروزی موافقان با اختلاف بسیار جزئی در رفراندوم اخیر ترکیه برای آک‌پارتی‌ها آغازگر یک دوران فرسایشی خواهد بود.”

 

به نقل از روزنامه حریت،‌ مراد یتکین، تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اعلام نتایج غیررسمی رفراندوم ترکیه و پیروزی موافقان اصلاحات قانون اساسی با کسب ۵۱ درصد آرای “آری” در این رای گیری نوشت: «در حال حاضر رجب طیب اردوغان به هدفی که از ۱۰ سال گذشته برای آن تلاش می‌کرد، دست یافته و توانسته سیستم ریاستی را در این کشور بگنجاند. در این راه نیز دیگر احتیاجی به حزب جنبش ملی‌گرا ندارد. زمانی که اردوغان پیروزی خود را اعلام کرد ۸۶ درصد از ۵۵ میلیون نفر واجد شرایط در رفراندوم شرکت کردند و بیش از ۵۱ درصد رای آری دادند و ۴۸ درصد رای خیر اما تصمیم شورای عالی انتخابات درباره اینکه آرای مهر نشده می‌تواند مورد محاسبه قرار گیرد و معتبر است، نتیجه رفراندوم را زیرسوال برد.

 

آقای گوون، رئیس شورای عالی انتخابات، ببخشید! اما اظهارات شما بعد از پایان یافتن رفراندوم کاری از پیش نبرد، به هرحال حتی افراد با وجدان داخل حزب عدالت و توسعه (آک پارتی) نتوانستند با اظهارات شما قانع شوند.

 

این تصمیم شورای عالی انتخابات همانند این است که به هنگام انجام بازی فوتبال قانون مربوط به اینکه هرگونه خطای دست در محوطه جریمه پنالتی محسوب می‌شود، را لغو کنیم و بگوییم که دیگر این قانون اجرا نمی‌شود.

 

همچنین این رفراندوم حقایق تکان دهنده دیگری را نیز به همراه داشت. در آنکارا و استانبول بیش از ۵۱ درصد مردم به اصلاحات قانون اساسی “نه” گفتند. حتی در صندوق‌های رای منطقه اوسکودار در استانبول که خانه اردوغان در آنجا است، آرای نه اکثریت بود.

 

در ازمیر نیز نتایج قابل توجه بود. اکنون این سوال به وجود می‌آید که اگر بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه که حدود یک هفته آخر پیش از رفراندوم را در ازمیر و آیدین گذرانده بود، این کار را نمی‌کرد چه اتفاقی می‌افتاد؟ آیا آرای “نه” بیشتر از ۷۰ درصد می‌شد؟ در آنتالیا، آدانا و مرسین نیز مردم “نه” گفتند.

 

در تمام شهرهای ذکر شده میزان مدرن بودن، توسعه صنایع، معادلات تجاری، فرصت‌های آموزشی و فرصت‌های فرهنگی در سطح بالایی قرار دارد. در برابر این حقایق تنها نمی‌توان گفت که این نتایج نشانه دموکراسی مردمی است و کاری نمی‌توان انجام داد. در واقع آک‌پارتی‌ها روز گذشته در دفتر مرکزی این حزب این حقیقت را با تمام تلخی‌اش درک کردند که هرچه میزان سطح آموزشی، توسعه فرهنگی و مدرن‌ سازی شهرها افزایش می‌یابد به همان میزان رای‌های آری به این حزب کاهش می‌یابد.

 

اگر دیروز ۶۰ درصد از آرای رفراندوم آری بود و یا بر اساس پیش‌بینی‌های تحلیلگران طرفدار دولت بین ۵۵ تا ۵۶ درصد بود، اردوغان شامگاه روز گذشته به احتمال بسیار به انفجار صندوق‌های رای با آرای آری اشاره می‌کرد. اما آرای ۵۱ به ۴۹ شرایط را برای اردوغان به خصوص در عرصه سیاسی دشوارتر کرده است.

 

از سوی دیگر به نوعی می‌توان گفت که آرای نه به میزان ۴۹ درصد در رفراندوم روز گذشته جایگاه حزب مردم جمهوری‌خواه را در ترکیه ارتقا داده است. این حزب از امروز در شهرهای مختلف به خصوص آنکارا و استانبول با روحیه بهتری حتی می‌توان گفت پیروزمندانه‌تر به عرصه سیاسی پا خواهد گذاشت.

 

همچنین یکی از نکات جالب در حوادث شامگاه روز گذشته این بود که اردوغان در نشست خبری با خبرنگاران تمام تلاش خود را کرد که یک رویکرد مصالحه جویا اتخاذ کرده و حتی دل کسانی که رای نه داده‌اند به دست آورد اما همین که به بالکن رفته و مورد استقبال هوادارانش قرار گرفت، از احیای مجازات اعدام صحبت کرد. این در حالی بود که درست چند دقیقه پیش از هم‌پیمانان ترکیه خواست که به نتایج رفراندوم احترام بگذارند.

 

در این باره باید به این نکته اشاره کرد که احیای مجازات اعدام نه تنها ترکیه را از اصول دموکراسی دور خواهد کرد بلکه صدمه جدی به روابط سیاسی ترکیه با اتحادیه اروپا وارد خواهد کرد. حتی ممکن است علاوه بر چالش‌های سیاسی بر اقتصاد کشور نیز آسیب جدی وارد کند. احیای مجازات اعدام اشتباه است و اصرار بر این اشتباه خطای بزرگتر است.

 

به طور کلی برای درک فضای کنونی آک‌پارتی‌ها نیاز به سخن بیشتر نیست. چهره اردوغان و آک‌پارتی‌ها در شامگاه روز گذشته پس از اعلام نتایج غیررسمی، کاملا همه مسائل را آشکار می‌کرد، مثل اینکه پیروز نشده‌اند و از همان ساعات به این فکر می‌کردند که با این رای چه باید کنند. این پیروزی برای آنها بسیار خسته کننده و فرسایشی خواهد بود.

 

اردوغان به هدفش رسید و در ترکیه یک دوران جدید آغاز کرد اما از این پس راهش بسیار دشوار است.»

ایسنا

ناظران اروپا: همه‌پرسی ترکیه زیر استاندارد‌های بین‌المللی برگزار شد

هیات ناظران حقوق بشر اتحادیه اروپا اعلام کرد همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه زیر استاندارد‌های بین‌المللی برگزار شد.   به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیات ناظران سازمان‌های حقوق بشر اتحادیه اروپا امروز-دوشنبه- نتایج بررسی‌های خود در رابطه با نحوه برگزاری همه‌پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه را اعلام کرد.   هیات اروپایی با اشاره به «چهارچوب قانونی ناکارآمد» ... ناظران اروپا: همه‌پرسی ترکیه زیر استاندارد‌های بین‌المللی برگزار شد

ادامه

ترکیه, جهان, خبر, فساد

اپوزیسیون ترکیه خواستار ابطال نتایج رفراندوم شد

اپوزیسیون اصلی ترکیه امروز (دوشنبه) خواستار لغو نتیجه همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه شد.   به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، معاون حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه با اشاره به تخلف‌ها در جریان رای گیری روز یکشنبه از هیات انتخاباتی کشورش خواست تا نتیجه رفراندوم را باطل اعلام کنند.   به گفته این مقام تنها یک راه ... اپوزیسیون ترکیه خواستار ابطال نتایج رفراندوم شد

ادامه

ترکیه, جهان, خبر, فساد

احتمال اعزام ۵٠ هزار نیروی آمریکایی به سوریه!

به گزارش «گلوبال ریسرچ»، آمریکا در حال بررسی اعزام ۱۰ تا ۵۰ هزار سرباز آمریکایی به سوریه است.   پیش‌تر ژنرال «هربرت ریموند مک‌مستر» مشاور امنیت ملی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا خواستار اعزام ۱۵۰ هزار نیروی نظامی ارتش آمریکا به سوریه شده بود.   همچنین برخی از سران وزارت دفاع آمریکا عقیده‌ دارند ... احتمال اعزام ۵٠ هزار نیروی آمریکایی به سوریه!

ادامه

امریکا, جهان, خبر, سوریه

آغاز تحقیقات پیرامون ارتباط مقامات آمریکا با کودتای نافرجام ترکیه

به نقل از آناتولی، دفتر دادستان عمومی استانبول از آغاز تحقیقات در خصوص ۱۷ شخصیت مظنون به ارتباط با جنبش فتح الله گولن خبر داد که در میان آنها، اسامی تعدادی از سیاستمداران، مأموران دولتی و شخصیتهای دانشگاهی از آمریکا به چشم می خورد.   این تصمیم دادستان عمومی استانبول پس از آن اعلام شد که برخی ... آغاز تحقیقات پیرامون ارتباط مقامات آمریکا با کودتای نافرجام ترکیه

ادامه

امریکا, ترکیه, جهان, خبر