سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

از اسفند ۱۴۰۰ تا امروز (۱۹ فروردین ۱۴۰۳)، قیمت دلار در بازار ایران ۲۴۵ درصد افزایش داشته است اما نرخ افزایش حداقل دستمزد کارگران در همین بازه زمانی فقط ۱۱۹.۳ درصد بوده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، روزهای ابتدای فروردین است و کارگران سرخورده و دلسرد از مذاکرات مزدی؛ علیرغم پافشاری نمایندگان کارگری در شورایعالی ... سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

ادامه

ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, گزارش, معیشت

تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در اعتراض به معوقات مزدی

شماری از کارگران پیمانکاری خدمات شهری و فضای سبزِ شهرداری کوت عبدالله به‌عدم دریافتِ حقوق بهمن و اسفند ماه مقابل استانداریِ اهواز اعتراض کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از کارگران پیمانکاری خدمات شهری و فضای سبزِ شهرداری کوت عبدالله صبح امروز، سه‌شنبه ۱۴ فروردین ماه، در اعتراض به‌عدم دریافتِ حقوق بهمن و اسفند ماه ... تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در اعتراض به معوقات مزدی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, درمان, عدالت اجتماعی, کارگری, معیشت

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

مطابق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. براساس درصد اعلام شده از سوی صولت مرتضوی، وزیر کار، حداقل دستمزد کارگران، شامل مزد پایه و سایر مزایا و اقلام، در سال ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون تومان خواهد بود. طبق ادعای اعضای به اصطلاح ... حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

طی پنج روز گذشته، ۱۱ کارگر در شش حادثه جداگانه شغلی در شهرهای، ایلام، تهران، مهاباد و زنجان جان خود را از دست داده یا زخمی شدند. به گزارش ایلنا، در حادثه اول که روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه در یک واحد شیرینی پزی در شهر ایلام استان کهکیلویه و بویراحمد رخ داد، دست یک ... مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری

ابراز ناتوانی مقامات انگلیسی برای متوقف کردن تورم

در کنار اذعان رئیس بانک مرکزی انگلیس به ناتوانی در کنترل تورم، ریاست خزانه داری این کشور نیز گفت: دولت هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد تا از افزایش تورم و تاثیر آن بر خانواده های انگلیسی جلوگیری کند.

 

به گزارش فارس به نقل از روزنامه ایندیپندنت، ریشی سوناک، ریاست خزانه داری انگلیس گفت، دولت هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد تا از افزایش تورم و تاثیر آن بر خانواده های انگلیسی جلوگیری کند.

 

اما در عین حال، این مقام انگلیسی در سخنرانی در کنفدراسیون صنعت بریتانیا (CBI)، وعده معافیت‌‌های مالیاتی برای کسب ‌وکارها در بودجه پاییز را داد که این اقدام با هدف تحریک بهره‌ وری ضعیف صورت گرفته است.

 

از آنجایی که نرخ تورم انگلیس برای نخستین بار در ۴۰ سال گذشته به ۹ درصد رسیده است و کارشناسان هشدار دادند که افزایش واقعی هزینه‌های زندگی برای فقیرترین خانواده‌ها نزدیک به ۱۱ درصد بوده، سوناک گفت  وی قادر به مهار فشارهای جهانی مانند همه گیری، جنگ در اوکراین و اختلال در زنجیره تامین نبود.

 

وی خاطرنشان کرد:  هیچ اقدامی وجود ندارد که دولتی بتواند انجام دهد، قانونی نیست که بتواند تصویب کند تا این نیروهای جهانی را یک شبه ناپدید کند. چند ماه آیند، ماه‌های سختی خواهد بود.

 

در عین حال، اندرو بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلیس نیز گفته است که برای متوقف کردن تورم احساس «ناتوانی» می‌کند.

 

پل دالس، اقتصاددان انگلیسی در موسسه کپیتال ایکانومیست گفت:  آنها باید اقدامات بیشتری برای حمایت از کسانی که بیشتر نیازمند هستند، انجام دهند نه اقداماتی که حامیان اصلی آنها را خوشحال تر کند. قیمت ها با سرعت بیشتری نسبت به درآمدها در حال افزایش هستند. قبل از اینکه شاهد اوج تورم باشیم، اعتماد مصرف کننده در حال حاضر در رکورد پایینی قرار دارد.

 

وی تاکید کرد: نرخ بهره باید افزایش یابد تا نرخ تورم کاهش یابد.‌

 

چندین اندیشکده اقتصادی بزرگ از جمله موسسه «فیسکال استادیز»(IFS)  و موسسه «رزولوشن» هشدار دادند که نرخ تورم اکنون به طرز نامتناسبی به فقیرترین خانواده‌های این کشور ضربه می‌زند.

 

بررسی‌های IFS نشان می‌دهد، ۱۰درصد خانوارهای انگلیسی با پایین‌ترین درآمد در ۱۲ ماه منتهی به آوریل با نرخ تورم ۱۰.۹ درصد مواجه بودند. این رقم ۳ درصد بیشتر از نرخ تورمی است که ۱۰ درصد ثروتمندترین افراد در این کشور تجربه کرده‌اند.

 

IFS اعلام کرد: ‌دلیل اصلی این تفاوت این حقیقت است که فقیرترین خانواده‌های انگلیسی ۱۱ درصد از کل بودجه خانواده را برای هزینه گاز و برق مصرف می‌کنند، درحالی که این رقم برای ثروتمندان ۴ درصد است.‌

خیزش توده‌های محروم در شهرهای مختلف در اعتراض به‌ سیاست‌های ضدمردمی حکومت جمهوری اسلامی: «مرگ بر گرانی»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر رئیسی»

اطلاعیۀ حزب تودۀ ایران در باره خیزش توده‌های محروم در شهرهای مختلف در اعتراض به سیاست های ضدمردمی حکومت جمهوری اسلامی: «مرگ بر گرانی»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر رئیسی»

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, اطلاعیه, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, سیاسی, عدالت اجتماعی, فقر

فعال کارگری؛ آزادسازی به نفع سرمایه‌دار و به ضرر کارگر و طبقه ضعیف/ چرا «جراحی اقتصادی» از فرودستان آغاز شد؟

مفت‌خورها بدون اینکه کمترین کمکی به تولید ملی و رفاه کشور بکنند، دهه‌هاست به دلیل پول نفت و فشارهای سیاسی دستگاه‌ها به بودجه‌ی عمومی کشور آویزانند. به اینها نه تنها هیچ توجهی نمی‌شود بلکه ظاهراً هزینه‌ی این آدم‌ها و دستگاه‌های سربار را از جیب مردم می‌پردازند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

مبارزۀ دلیرانه معلمان، بازنشستگان، کارگران ومردم بر ضد رژیم ظلم وجنایت

مبارزۀ دلیرانۀ معلمان، فرهنگیان، بازنشستگان، کارگران کشور و مردم جان به لب رسیده بر ضد ظلم و ستم رژیم ضد مردمی ولایت فقیه، با وجود سرکوب شدید و خونین نیروهای امنیتی، همچنان ادامه دارد.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, معلمان, مقاله

ادامه اعتراضات در شهرهای ایران به‌رغم جو شدید امنیتی + ویدیو

رسانه‌های حقوق بشری و شبکه‌های اجتماعی از ادامه اعتراضات در شهرهای مختلف ایران گزارش داده‌اند. فضای بسیاری از شهرها امنیتی است و اینترنت آنها قطع است. مردم در گلپایگان و اصفهان با شعارهایی علیه حکومت به خیابان آمدند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی