خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

آیا چاقو دسته‌اش را می‌برد؟ داستان شوراهای اسلامی کار حکومتی و خارج شدن شکایت از “ابطال مزد ۹۹” از دور

عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران که دو شکایت مجزا را برای ابطال مزد در دیوان ثبت کرده – یکی از جانب کانون هماهنگی شوراهای استان تهران و دیگری از جانب شوراهای اسلامی کار کارگران اتوبوسرانی تهران مدعی‌ست که چند روزی‌ست به نظر می‌رسد شکایات به کل از دستور کار دیوان خارج شده و دیگر دسترسی به آنها ممکن نیست!

 

به گزارش ایلنا، بعد از افزایش ۲۱ درصدی دستمزد در بیست و چهارم فرودین ماه ۹۹، کارگران و تشکل‌های کارگری به دیوان عدالت شکایت کردند. موضوع این شکایات، عدم تطابق افزایش حداقل دستمزد با ماده ۴۱ قانون کار بود چراکه حتی تورم رسمی ۴۲ درصدی در تعیین مزد مبنا قرار نگرفته بود. بعد از جلسه هفدهم خرداد شورایعالی کار که از محل جابجایی مولفه‌های مزدی، افزایش حداقل مزد به ۲۶ درصد رسید و حق مسکن کارگری با ۲۰۰ هزار تومان افزایش، ۳۰۰ هزار تومان شد، کارگران همچنان بر شکایت ابطال مزد باقی ماندند.

 

محسن باقری (عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران) که از جانب تشکل متبوعش شکایت ابطال مزد ۹۹ را در دیوان عدالت پیگیری می‌کند، در این رابطه می‌گوید: بعد از جلسه هفدهم خرداد توقع داشتند ما شکایت خود را پس بگیریم اما از آنجا که هیچ اتفاق خاصی در جهت حرکت بر مدار قانون در آن جلسه رخ نداد و حاصل فقط جابجایی مولفه‌های مزدی بود، ما شکایت را پس نگرفتیم و اعلام کردیم مزد ۹۹ به دلیل غیرقانونی بودن باید حتماً ابطال شود.

 

او اما از عدم پیشرفت شکایات در سیکل اداری دیوان عدالت خبر می‌دهد و می‌گوید: بعد از چندماه، شکایات ابطال مزد هنوز به شعبه ارجاع نشده و هنوز در دست هیات تحقیق و تفحص است؛ این درحالیست که با توجه به ضرورت موضوع، باید خیلی پیشتر این شکایات برای صدور رای به شعب دیوان ارجاع می‌شد.

 

نه تنها شکایات به شعب ارجاع نشده، بلکه اتفاق ناگوارتری هم رخ داده است؛ باقری می‌گوید شکایات از دسترس خارج شده و دیگر در سامانه ثنا، کد شکایات وجود ندارد و قابل ردیابی نیست!

 

این فعال کارگری که دو شکایت مجزا را برای ابطال مزد در دیوان ثبت کرده -یکی از جانب کانون هماهنگی شوراهای استان تهران و دیگری از جانب شوراهای اسلامی کار کارگران اتوبوسرانی تهران- مدعی‌ست که چند روزی‌ست به نظر می‌رسد شکایات به کل از دستور کار دیوان خارج شده و دیگر دسترسی به آنها ممکن نیست!

 

باقری در انتها با تاکید بر اینکه شکایت به دیوان عدالت برای ابطال مزد، حق قانونی کارگران است، از دیوان عدالت درخواست می‌کند شکایات را به جریان بیندازند و زودتر آنها را به شعب مربوطه ارجاع دهند چراکه در تعیین مزد و مستمری ۹۹ به هیچ‌وجه قوانین بالادستی رعایت نشده است.

 

او تاکید می‌کند: لااقل توضیح بدهند چه بر سر این شکایات آمده است، چرا در سامانه ثنا دسترسی به آنها دیگر ممکن نیست.

تجمع پرستاران بیمارستان روحانی بابل در اعتراض به پایین‌ بودن دستمزد و عدم پرداخت کارانه‌ها

پرستاران می‌گویند: باتوجه به سختی‌های کار در دوران بحران کرونا، دستمزد ما بسیار پایین است؛ در عین حال کارانه‌ها و معوقات مزدی ما با تاخیر پرداخت می‌شود.

ادامه

ایران, پرستاری, حقوق بشر, خبر

فعال کارگری؛ نیازمند احیای مالکیت عمومی و مدیریت کارگران هستیم/ کارخانه‌ها را از سودجویان بگیرید!

حسین اکبری می‌گوید: چاره‌ای جز برگشت سیاست خصوصی‌سازی و احیای مالکیت عمومی بر بنگاه‌های اقتصادی از کارخانجات گرفته تا سایر منابع ملی نیست.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش