«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

مطابق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. براساس درصد اعلام شده از سوی صولت مرتضوی، وزیر کار، حداقل دستمزد کارگران، شامل مزد پایه و سایر مزایا و اقلام، در سال ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون تومان خواهد بود. طبق ادعای اعضای به اصطلاح ... حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

طی پنج روز گذشته، ۱۱ کارگر در شش حادثه جداگانه شغلی در شهرهای، ایلام، تهران، مهاباد و زنجان جان خود را از دست داده یا زخمی شدند. به گزارش ایلنا، در حادثه اول که روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه در یک واحد شیرینی پزی در شهر ایلام استان کهکیلویه و بویراحمد رخ داد، دست یک ... مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری

کارگران معدن ذغال سنگ طزره روز سه‌شنبه نیز تجمع اعتراضی برگزارکردند

کارگران معادن زغال سنگ البرز شرقی خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند. به گزارش خبرنگار ایلنا، یک منبع کارگری در شرکت ذغال سنگ البرز شرقی از گسترده شدن اعتراض صنفی کارگران این معدن خبر داد. این کارگر با بیان اینکه تعداد کارگران این معدن تا حدود ۷۰۰ نفر برآورد می‌شود، گفت: اعتراض کارگران معدن زغال ... کارگران معدن ذغال سنگ طزره روز سه‌شنبه نیز تجمع اعتراضی برگزارکردند

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

اعتراض کارگران معدن زغال سنگ طزره به عملی نشدن وعده‌ی افزایش حقوق

کارگران معدن زغال سنگ طزره به محقق نشدن وعده‌های داده شده از سوی مسئولان برای افزایش حقوق اعتراض کردند. یک منبع کارگری در معدن زغال سنگ طزره به خبرنگار ایلنا گفت: صبح امروز (دوشنبه ۱۸ دی ماه) شماری از کارگر معادن زغال سنگ طزره از زیرمجموعه واحد زغالسنگ البرز شرقی به محقق نشدن وعده‌های مدیران ... اعتراض کارگران معدن زغال سنگ طزره به عملی نشدن وعده‌ی افزایش حقوق

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی

آکسفام: دارایی‌۱۰ثروتمند برتر دنیا ازابتدای همه‌گیری کرونا ۲برابر شده است

ثروت ۱۰ مرد ثروتمند دنیا در طی ۲ سال همه‌گیری کرونا ۲ برابر شده‌است. طبق نتایج تحقیقات موسسه آکسفام که روز دوشنبه ۱۷ ژانویه ۲۰۲۲ منتشر شده مجموع دارایی‌هایی ۱۰ ثروتمند دنیا به رقم ۱.۵ تریلیون دلار رسیده است.

 

به گزارش یورونیوز: به زبان دیگر این افراد روزانه به‌طور میانگین ۱.۳ میلیارد دلار درآمد داشته‌اند. این درحالیست که ویروس کرونا و همه‌گیری کووید ۱۹ موجب شده تا جهان با بی‌سابقه ترین رکود اقتصادی از سال ۱۹۲۹ به‌این‌سو مواجه باشد.

 

در حالیکه «به‌لطف» پاندمی و کمک‌های مالی دولت‌ها و بانک‌‌‌های مرکزی هر ۲۶ ساعت یک میلیاردر جدید در دنیا ظهور می‌کند، عدم دسترسی افراد به خدمات بهداشت و سلامت، گرسنگی و تغییرات‌ آب و هوایی در کنار خشونت‌های مبتنی بر جنسیت موجب مرگ روزانه دست‌کم ۲۱ هزار نفر شده است و بر این «نابرابری» که موسسه‌ آکسفام در گزارش خود از آن با تعبیر «خشونت اقتصادی» یاد کرده، افزوده است.

 

همه‌گیری کرونا بیش از ۱۶۰ میلیون نفر را به فقر فرو برده و در میان سهم اقلیت‌های غیرسفید پوست و زنان بیش از سایرین بوده است.

 

در دسامبر ۲۰۲۱ هم گزارشی با همین مضمون و نتایج مشابه از سوی آکسفام تهیه و منتشر شده بود. اصلاح نظام مالیاتی و سهم‌خواهی بیشتر از ثروتمندان در کنار تامین بودجه واکسن و خدمات پزشکی و بهداشتی برای همه مردم دنیا و تلاش برای کاهش خشونت‌‌های مبتنی بر جنسیت و سازگار شدن با تغییرات اقلیمی از جمله پیشنهادهای این گزارش برای مقابله با این نابرابری‌هاست که در آستانه نشست مجازی مجمع جهانی اقتصاد در اختیار رهبران دنیا قرار گرفته‌است.

 

آکسفام می‌گوید در تهیه این گزارش از آخرین داده‌های مربوط به دارایی‌های مندرج در مجله فوربس و منابع موثق استفاده کرده است. طبق فهرست فوربس ۱۰ ثروتمند فعلی دنیا عبارتند از: ایلان ماسک، مالک تسلا و اسپیس‌ایکس؛ جف بزوس، بنیانگذار آمازون؛ لری پیج و سرگئی برین، بنیانگذاران گوگل؛ مارک زاکربرگ، مدیر فیسبوک؛ بیل گیتس و استیو بالمر، مدیرعاملان سابق مایکروسافت؛ لری الیسون، مدیرعامل سابق اوراکل؛ وارن بوفت، سرمایه‌گذار آمریکایی و برنار آرنو، رئیس گروه فرانسوی «ال و ام اش» هستند.

هشدار؛ کرمان قرمز شد/ مفقودی ۲ کودک، انسداد ۴۵ راه و قطع برق ۳۰ روستای ریگان+ویدئو

فرماندار ریگان در شرق استان کرمان می گوید که به دنبال بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در مناطق کوهستانی این شهرستان ۲ کودک مفقود شدند و تلاش امدادگران برای یافتن آنان جریان دارد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, حوادث, عدالت اجتماعی, گزارش, محیط زیست

ماه سردِ تلخ برای کولبران؛ طی ۱۰ روز گذشته، ۹ کولبر کشته، مجروح و مفقود شدند

۱۰ روز اخیر، روزهایی تلخ و پرحادثه برای کولبران نواحی شمال غرب و غرب کشور بود. طبق بررسی‌های «اعتماد» طی ۱۰ روز اخیر، ۹ کولبر که از معابر غیررسمی در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه تردد کرده‌اند، به دلیل انفجار مین، شلیک مرزبانی و وقوع کولاک و بهمن در نوار مرزی، دچار حادثه شده‌اند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, کولبری, گزارش

یک مدیر دولت؛ مردم اعتماد خود را نسبت به قانون مالیات بر خانه‌های خالی از دست داده‌اند

مدیر آزمایشگاه توسعه دولت الکترونیک گفت: «یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت یعنی ساخت ۴ میلیون مسکن برای کم درآمدها برعهده افرادی است که نتوانستند سامانه ملی املاک و اسکان را با موفقیت اجرایی کنند و اعتماد و امید مردم را تخریب کردند.»

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, کارگری

رژیم ولایی و فساد کلانِ صاحبانِ قدرت و متنفذها

یک استاد دانشگاه گفت: اقداماتی از قبیل مالیات بر خانه‌های خالی و خودروهای لوکس خیلی نمی‌تواند ضعف کشور در زمینه‌ی درآمدهای مالیاتی را رفع کند. باید جلوی فرار مالیاتی را که عمدتا در بخش فعالیتهای دلالی است، گرفت.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فساد, کارگری, گزارش