واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی مدعی شد که ممکن است رابرت مالی برخی اسناد محرمانه آمریکا را به ایران تحویل داده باشد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی که روز گذشته (چهارشنبه) منتشر شد ادعا کرد که اسناد و مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد رابرت مالی، نماینده ویژه ... واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, ایران, جهان, گزارش, مذاکرات اتمی

پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که انگلیس و آمریکا در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی رویکرد دوگانه دارند. به گزارش خبرگزاری فارس، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته (جمعه) در کنفرانس خبری خود به رویکرد دوگانه غرب به خصوص آمریکا و انگلیس در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم ایران واکنش نشان ... پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, آکوس, آمریکا, استرالیا, اقیانوسیه, انگلستان, ایران, ایرلند, تحلیل, جهان, چین, خبر, صلح, مذاکرات اتمی

تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

شواهد حکایت از آن دارد که درهفتۀ اخیر، سرانجام فلسفه‌بافی‌های پوچ و تبلیغات پُرسروصدای حکومتی در مورد “سیاست‌های خارجی جدید” یا “گردش به شرق”، که قرار بود ایران را در مسیر تحولات مهم داخلی و خارجی قرار دهد، کنار گذاشته شده است. در عوض، نوعی “نرمش قهرمانانه” در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با اجازۀ ... تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

ادامه

آمریکا, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, خصوصی‌سازی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, عربستان سعودی, مارکسیسم, مذاکرات اتمی, مقاله, نئولیبرالیسم, ناتو

واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران اعلام کرد که در حال گفت‌وگو با تهران درباره نتایج تحقیقات اخیر بازرسان این نهاد است. به گزارش ایلنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران ... واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, ایران, جهان, خبر, مذاکرات اتمی

بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با العربیه امکان اقدام نظامی آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را رد نکرد و گفت “همه گزینه‌ها روی میز است”. آنتونی بلینکن، این مصاحبه را روز یکشنبه ۹ بهمن و در جریان سفر خود به خاورمیانه انجام داد. ♦️سایت اشپیگل در گزارشی درباره این مصاحبه نوشته ... بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

ادامه

آمریکا, اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی

آژانس: ایران استفاده از نسل جدیدی ازسانتریفو‌ژهای پیشرفته را در تاسیسات زیرزمینی نطنز آغاز کرده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید: ایران استفاده از نسل جدید سانتریفوژهای پیشرفته از نوع آی-آر۴ را برای غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی نظنز آغاز کرده است.

 

به گزارش رادیو فرانسه: خبرگزاری رویترز، روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند، اعلام کرد نسخه‌ای از گزارش اخیر آژانس را دریافت کرده است. براساس این گزارش، ایران، با این اقدام گام دیگری در راستای نقض توافق جامع اتمی سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی برداشته است.

 

در تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به دست رویترز رسیده است، آمده است که ایران با استفاده از نسل دوم سانتریفوژهای پیشرفته از نوع آی-آر۴ برای غنی‌سازی اورانیوم، یک گام دیگر در جهت نقض تعهدات خود در قبال توافق جامع اتمی برداشته است.

 

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد این اقدام تهران در راستای فشار بر دولت جو بایدن، برای بازگشت این کشور به توافق جامع اتمی و از سرگیری مذاکرات اتمی باشد.

 

در اوایل ماه جاری، به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارشی از استفاده ایران از سانتریفوژهای از نوع آی‌آر-۲ام برای غنی‌سازی خبر داده بود. سال گذشته هم جمهوری اسلامی ایران اقدام به انتقال سه آبشار از سانتریفوژهای پیشرفته خود به تاسیسات زیرزمینی در نطنز کرده بود.

 

در این گزارش که به تاریخ روز ۱۵ مارس/۲۵ اسفند، برای اطلاع کشورهای عضو توافق جامع اتمی ارسال شده است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرده است که با بررسی اقدامات اخیر ایران، مشخص شده است که این کشور، تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم به آبشار ۱۷۴ خوشه‌ای از سانتریفوژهای آی‌آر-۴ را آغاز کرده است.

 

بر اساس گزارش ماه نوامبر رویترز، بازرسان آژانس گزارش داده بودند که ایران ۱۷۴ سانتریفوژ پیشرفته را در تاسیسات زیرزمینی نظنز نصب کرده است.

 

به گزارش رویترز، ایران سال گذشته، سه آبشار از مدل‌های پیشرفته متفاوت از سانتریفوژهای خود را از تاسیسات روی‌زمینی در تاسیسات نطنز به تاسیسات غنی‌سازی زیرزمینی منتقل کرده بود.

 

همچنین، رویترز می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران پیش از این، غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفوژهای آی‌آر-۲ام را آغاز کرده بود.

 

این اقدامات از سوی ایران در حالی انجام شده است که بر پایه توافق جامع اتمی، ایران اجازه داشت تا از سانتریفوژهای نسل اول آی‌آر-۱ برای غنی‌سازی استفاده کند.

 

در حالیکه سرنوشت مذاکرات اتمی در ابهام قرار گرفته است، دو طرف ایران و آمریکا برای بازگشت طرف مقابل بر سر میز مذاکره، در انتظار برداشتن گام نخست از سوی طرف دیگر هستند.

 

جمهوری اسلامی ایران، از روز ۱۱ آذر ۱۳۹۹، پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی ایران و مکلف نمودن دولت به توقف اجراء پروتکل الحاقی در صورت عدم رفع تحریم‌ها، گام‌های تازه‌ای را در نقض توافق جامع اتمی برداشته و بر سرعت برنامه هسته‌ای خود افزوده است.

 

بر اساس گزارش اخیر رویترز، در سند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که تهران از قصد خود برای نصب آبشار دیگری از سانتریفوژهای آی‌آر-۴ خبر داده اما هنوز نصب این سانتریفوژها آآغاز نشده است.

 

بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون رئیس سازمان انرژی اتمی، حدود یک ماه پیش، اعلام کرد: ایران در کمتر از سه ماه، هزار ماشین سانتریفوژ آی‌آر-۲ام در نطنز نصب خواهد کرد.

 

به گزارش رویترز، ایران در تاسیسات هسته‌ای نطنز، در مجموع ۵ هزار و ۶۰ سانتریفوژنسل اول در ۳۰ آبشار، ۵۲۲ سانتریفوژ نسل دوم در سه آبشار و ۱۷۴ سانتریفوژ نسل چهارم در یک آبشار نصب و راه‌انداری کرده و اورانیوم با غنی ۵ درصد تولید می‌کند.

 

جمهوری اسلامی ایران در تاسیسات هسته‌ای فردو، اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید می‌کند.

 

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،‌ در نشست به سه کمیته پارلمان اروپا از امکان احیاء توافق اتمی خبر داده اما به دشواری‌های احیاء برجام به ویژه بازگشت ایران به محدودیت‌های هسته‌ای این توافق نیز اشاره کرده است.

 

رویترز مدعی نشست احتمالی ایران با طرف‌های غربی درباره برجام شد

رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک ناشناس گزارش داد، پس از اینکه کشورهای اروپایی از مواضع خود در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عقب‌نشینی کردند، ایران نشانه‌های دلگرم کننده‌ای در چند روز اخیر نشان داده است.

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, اروپا, المان, امریکا, انگلستان, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی

تغییر موضع اروپا؛ شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نمی‌کند

کشورهای اروپایی با تغییر موضع خود، صدور قطعنامه‌ علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را طرح نخواهند کرد.

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, فرانسه, مذاکرات اتمی

مدیرکل آژانس درباره پیامدهای هرگونه قطعنامه ضدایرانی هشدار داد

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه صدور هرگونه قطعنامه در حوزه تصمیم‌گیری اعضای شورای حکام است، تصریح کرد که هیچ اقدامی نباید کار بازرسان آژانس را تحت تاثیر قرار دهد و پرونده هسته‌ای ایران نباید قربانی بده‌بستان‌های سیاسی شود. 

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, امریکا, ایران, تحلیل, جهان, خاورمیانه, مذاکرات اتمی