تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

کمپین همبستگی بین‌المللی «WFTU» با مردم فلسطین تا نیمه فروردین تشکیل و در آن جمع آوری کمک برای غزه مورد تاکید قرار گرفت. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از WFTU، اعضای فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (WFTU)، طی نشستی با پخش یک کلیپ ویدیویی درباره وضعیت غزه، بر همبستگی با مردم فلسطین تاکید کردند. جلسه ... نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

ادامه

اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگری, همبستگی

آقای قالیباف لطفا پایتان را از روی شانه‌های ما بردارید!

این یک قصه نیست. داستان نیست. فانتزی تلخ نیست بلکه زندگی‌ست. زندگی آدم‌هایی که همین نزدیکی‌ها، کنار خیابان‌ها، حاشیه‌ شهر بزرگ خودمان مثل ما روز را به شب می‌رسانند اما رفتار آنها با ما کمی تفاوت دارد. شاید از این رو که ریخت و ظاهر؛ خورد و خوراک و شغل و جای زندگی‌شان با ما کمی متفاوت است اما آنها هم مانند ما شهروند همین شهرند. شهری که شهردار آن آقای قالیباف است. شهرداری که این روزها هوای رئیس‌جمهور شدن در سر دارد.

 

روی شانه‌های ما رد یک طناب زمخت جا انداخته است! زخم شده است از کوله‌بار مان که هر روز می‌کشیم تا زنده بمانیم. زخم شانه‌هایمان دارد عفونی می‌شود. حالا میان این همه رنج شما هم پایتان را گذاشته‌اید روی شانه‌ی زخمی ما؟!

شما را می‌گویم که در هیجان رییس‌جمهور شدن همه‌ی کارهای کرده‌تان را نه ناکرده, بلکه کاملا وارونه بازگو می‌کنید. راستش ما شانه زخمی‌ها؛ در گزینش راه‌های زیستن, آرامش و مهربانی را انتخاب کرده‌ایم. و البته انتخاب مطالبه‌گری برای احقاق حق و حقوق انسانی, واقعی, ملی و شهروندیمان نیز هم.

گاهی که سهم ِ ناچیزی از دسترسی به اطلاعات؛ قسمت گوشی‌های دست دوم ما هم می‌شود؛ در کلامتان متحیر می‌شویم. چطور ستون حاشیه‌نشینی را در کارزار انتخابی‌تان راه می‌اندازید؛ آقای شهردار, وقتی چند ماه یکبار سرپناه‌های ما را حوالی بزرگراه‌ها, برج‌ها, برج‌میلادبازی‌ها می‌سوزانید! آتش می‌زنید!

از دغدغه‌تان نسبت به کدام بخش جامعه حرف می‌زنید؟! بخشی که ماییم و دلخوش به فروِ چند مداد رنگی از کولبرستان ِ کردستان تا ایستگاه به ایستگاه متروی فقط تهران. و خشونت کلام و کردار مامورهای سازمان تحت الامر شما؟!

بخشی که ماییم و لواشک فروشی‌مان در واگن مخصوِص بانوان و تهاجم مامورهای سازمان تحت الامر شما و له شدن لواشک‌های ما و له شدن آرزوی ما؛ برای دست پر رفتن تا خانه و کودکی که کیف‌مان را بازمی‌کند و می‌جوید که ببیند چی براش آوردیم؟!

بخشی که ماییم و حوالی خلوت شهرها, بدون آب و برق سقف می‌سازیم و درخت می‌کاریم و بنفشه برای عید و بلدوزرهای سازمان تحت الامر شما می‌آید و زیر و رو می‌کند خان و مانمان را و ما و سقفی دوباره و مامورها و . . .

از حرمت اقوام می‌گویید و ما تجربه‌ی متهم بودن به جرم لباسِ سیستان و بلوچستانی پوشیدنمان را مرور می‌کنیم. روزهایی یادمان می‌آید که مامورهای شهرداری با قدرت اسلحه و باتوم سوار اتوبوس می‌کنندمان و می‌برند و می‌روند تا رهایمان کنند در حوالی مرز, به زعم غیرایرانی بودن! راستی شما جغرافیا و تاریخ و فرهنگ ایران را می‌شناسید؟! راستی تشابه پوشش ما با همسایگانمان در شناخت عمیق شما از ایران تا این حد غیرقابل تشخیص است؟!

راستی اسلحه و باتوم در دست مامورهای شهرداری, قانونی است؟!

ما صدای یکی از میانمان را همراه این متن ارسال می‌داریم. بشنوید لطفا! بشنوید که چطور هر روز و هر روز مامورهای شهرداری؛ زنان و کودکان چهارراه‌ها را دستبند می‌زنند و می‌برند و در اتاقهایی که زندان‌واره‌هایی هستند, البته غیر از اوین و رجایی‌شهر؛ چطور مورد تهاجم و خشونت قرار می‌دهند؟!

امنیت؛ برابری؛ صلح؛ احساسِ ارزشمندی, اینها را بگویید در حرف‌هایتان. وعده‌های صدقه‌ای و صدقه در وعده‌ها؛ ناشی از نهادینه شدن نگاه از بالا به پایین است در شما. نگاه چهار درصدی‌تان به ما که عمده جمعیت این سرزمینیم. همان نگاهی که همه‌ی این سالها, خانه‌های ساده و صمیمی ما را حوالی شهرها کوبید و تخریب کرد و سوزاند, به زعم آنکه ما چالشیم و بهتر است که نباشیم!

شانه‌های ما درد می‌کند, پایتان را از روی شانه‌های ما بردارید. چه شغلی می‌خواهید ایجاد کنید, وقتی زباله‌های شهر را هم از ما دریغ می‌کنید و زباله‌گردی‌مان را هم.

آن شب سرد خزان می‌آید توی ذهن‌مان که مامورهای شما همه‌ی بطری خالی‌های کسیه‌یمان را گرفتند و کوچه به کوچه دنبالمان کردند و گفتند زباله دزد!

انحصار بر هر چیز و هر کس تا انحصاری شدن زباله‌ها هم پیش رفته است.

آقای شهردار با خودتان مهربان باشید. ذهن پر قضاوت چهاردرصدی‌تان را رها کنید, بگذارید برود. مردم بشوید. یک جوری شبیه ما بشوید, شبیه ما درد را لمس کنید, شبیه ما برای زندگی, خانه داشتن, ناهار خوردن, خندیدن, بازی کردن مبارزه کنید.

مثل مردم مهربان بشوید. مثل مردم ایران مهربان بشوید. ایرانی بشوید. دلتان نیاید چادر کودک پاکستانی را وقتی خواب است بسوزانید تا از داغ صورتش بیدار شود و سوزناک گریه کند و مادرانه‌گی با همه‌ی مفهوم انسانی‌اش, دوان دوان برود و صورت سوزان کودکش را خاموش کند. مثل مردم بشوید, به پاکستانی‌ها سلام کنید. به مامورهایتان بسپارید, مثل مردم به پاکستانی‌ها سلام کنند. به هر روی آنها هم شهروندان شهری شده‌اند که شما شهردارِ آنی. شما مرزبان نیستید و آنها هم مهاجم نیستند. یک کمی مردمی بشوید تا بتوانید شهردار باشید, حالا تا رئیس‌جمهور شدن. . . . اکنون فقط لطفا پایتان را از روی شانه‌های ما بردارید!

ایلنا

چکیده گزارش‌های کارگری، هفته سوم اردیبهشت ماه

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ای که گذشت؛     انتخابات مهندسی شده٬ شعارهای بی‌پشتوانه و حقوق زحمتکشان   بیست و یکم اردیبهشت ماه – در فضای سیاسی کشور به کارگران، فقرا و تهیدستان شهری صرفا همچون ماشین اخذ رأی نگاه می‌شود که قرار است فریب شعارهای انتخاباتی عوام‌فریبانه کاندیداها را ... چکیده گزارش‌های کارگری، هفته سوم اردیبهشت ماه

ادامه

ایران, خبر, کارگری, گزارش

تجمع کارگران نی‌شکر هفت‌تپه در اعتراض به‌نصب دوربین مدار بسته در محل کارشان

صبح امروز پنجشنبه (۲۱اردیبهشت ماه) کارگران بخش صنعت مجتمع کشت‌و صنعت هفت تپه که تعداد آنها به حدود ۶۰۰ نفر گزارش می شود در اعتراض به آنچه امنیتی شدن محل کار خود عنوان می کنند در محل ورودی درب کارخانه مقابل ساختمان اداری تجمع کردند.   بر پایه گزارش کارگران ، کارفرمای بخش خصوصی کارخانه ... تجمع کارگران نی‌شکر هفت‌تپه در اعتراض به‌نصب دوربین مدار بسته در محل کارشان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

دبیرکل خانه کارگر ۳۰ سال تشکل‌های کارگری را تضعیف کرد

سید محمد یاراحمدیان، رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران امروز در میزگرد بررسی عملکرد اشتغال و تامین اجتماعی گفت: مشکلات جامعه کارگری در حالی عنوان شد که دامنه این گرفتاری‌ها در دولت یازدهم وسیع‌تر شده است.   وی با انتقاد از عملکرد دبیر کل خانه کارگر و رئیس فراکسیون کارگری مجلس در دفاع از مطالبات ... دبیرکل خانه کارگر ۳۰ سال تشکل‌های کارگری را تضعیف کرد

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

دبیر کل اتحادیه بین‌الملل کارگران صنعتی خواستار بهبود وضعیت ایمنی در معادن ایران شد

دبیر کل اتحادیه بین الملل کارگران صنعتی در نامه ای به حسن روحانی،‌ رئیس جمهوری ایران،‌ خواستار بهبود وضعیت ایمنی محیط های کار در معادن ایران شد.   به گزارش اسپوتنیک این نامه درپی انفجار و ریزش معدن ذغال سنگ در آزادشهر در استان گلستان نوشته شده است. در این حادثه، ‌ ۴۳ معدنچی کشته ... دبیر کل اتحادیه بین‌الملل کارگران صنعتی خواستار بهبود وضعیت ایمنی در معادن ایران شد

ادامه

جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری