اتحادیه اروپا از برداشت اولین بخش از سود دارایی‌های روسیه برای کمک به اوکراین خبر داد

اتحادیه اروپا امروز جمعه اعلام کرد اولین بخش از پول برداشت شده از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه، به ارزش ۱.۵ میلیارد یورو (۱.۶ میلیارد دلار)‌ را در اختیار اوکراین قرار داده است. به گزارش ایسنا، ماه مه گذشته ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در ادامه سیاست‌های ضد روسی خود توافق کردند از ... اتحادیه اروپا از برداشت اولین بخش از سود دارایی‌های روسیه برای کمک به اوکراین خبر داد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه

«ماریا زاخارووا»، «فون در لاین» رییس کمیسیون اروپا را متهم کرد که متعهد به استیلای هرچه بیشتر آمریکا بر قاره اروپاست

سخنگوی وزارت خارجه روسیه، انتخاب مجدد «اورسولا فون درلاین» به عنوان رییس کمیسیون اروپا را یک رویداد «غم انگیز» توصیف کرد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس روسیه؛ «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز (چهارشنبه) به خبرنگاران گفت: نمی‌توان انتظار نتیجه مطلوبی برای دموکراسی، آزادی و امنیت و رفاه شهروندان اتحادیه ... «ماریا زاخارووا»، «فون در لاین» رییس کمیسیون اروپا را متهم کرد که متعهد به استیلای هرچه بیشتر آمریکا بر قاره اروپاست

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش, ناتو

روسیه: اتحادیه اروپا سیاست خود را به جنگ افروزی تغییر داده است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه از کمک نظامی اتحادیه اروپا به ارمنستان انتقاد کرد و گفت: این اتحادیه اکنون سیاست‌های خود را بر اساس جنگ بنا نهاده است. به نقل از آناتولی، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) از تصمیم اتحادیه اروپا برای اختصاص ۱۰ میلیون یورو کمک نظامی به ارمنستان انتقاد کرد. وی ... روسیه: اتحادیه اروپا سیاست خود را به جنگ افروزی تغییر داده است

ادامه

اتحادیه اروپا, ارمنستان, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, ٰژئوپلیتیک, شرق اروپا, صلح, غرب, ناتو

هاندلزبلات: سیاست تحریمی غرب شکست خورده است

به نوشته یک روزنامه آلمانی تحریم‌های ضدروسی اتحادیه اروپا ممکن است در نهایت آسیب بیشتری به خود اروپایی‌ها وارد کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران: روزنامه آلمانی هاندلزبلات در مقاله‌ای ضمن بررسی داده‌های چهار موسسه تحقیقات اقتصادی اروپایی نوشت: تحریم‌های ضدروسی اتحادیه اروپا، آن‌طور که مشخص است، به نتیجه مورد انتظار غرب نرسیده است و ممکن ... هاندلزبلات: سیاست تحریمی غرب شکست خورده است

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, تحریم, تحلیل, جنگ سرد, روسیه, غرب

واکنش مجارستان به سلب حق میزبانی نشست وزرای خارجه و دفاع؛انگار در یک مهدکودک هستم

این تصمیم تنها چند هفته پس از آغاز ریاست دوره‌ای مجارستان بر شورای اتحادیه اروپا اتخاذ شد، حال آنکه کشوری که دارای این مقام می‌شود معمولاً میزبانی رویدادهای این‌چنینی است. مجارستان از تاریخ اول ژوئیه به مدت ۶ ماه ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده گرفته است. در اتحادیه اروپا، روال بر این ... واکنش مجارستان به سلب حق میزبانی نشست وزرای خارجه و دفاع؛انگار در یک مهدکودک هستم

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپای مرکزی, اسلواکی, بلژیک, تحریم, روسیه, صلح, گزارش, مجارستان

در یک رای چالش برانگیز، دادگاه عالی انگلیس شروع مذاکرات برگزیت را منوط به رأی پارلمان دانست

دادگاه عالی انگلیس روز پنجشنبه در یک رأی جنجالی اعلام کرد که ‘تراز می’ نخست ‌وزیر این کشور به بدون رأی نمایندگان مجلس عوام نمی‌تواند، ماده ۵۰ پیمان لیسبون که ناظر بر خروج از اتحادیه اروپا و شروع مذاکرات با بروکسل است، را فعال کند.

 

به گزارش ایرنا، خانم ‘گینا میلر’ ۵۱ ساله و مدیر یک شرکت سرمایه‌گذاری با طرح دعوای حقوقی در دادگاه عالی انگلیس، اختیار ویژه‌ای که به خانم «ترزا می» اجازه می‌دهد بدون مصوبه مجلس عوام، ماده ۵۰ پیمان لیسبون را فعال کند، به چالش کشیده بود.

 

قاضی توماس در یک رای تاریخی حکم داد که ‘ترزا می ‘ این حق را ندارد که بدون مشورت با پارلمان ، ماده ۵۰ پیمان لیسبون که شروع رسمی روند دو ساله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است، فعال سازد.

 

رأی دادگاه عالی انگلیس ( the High Court) اولین چالش جدی حقوقی در برابر خواسته‌ ‘ترزا می’ نخست‌وزیر انگلیس که خواهان کنار گذاشتن پارلمان در روند مذاکرات برگزیت است، شمرده می‌شود.

 

نخست‌وزیر محافظه‌کار انگلیس بر این باور است که با استفاده از «اختیارات سلطنتی»، یعنی قدرتی تاریخی که به قوه مجریه اجازه امضای پیمان‌نامه و حتی اعلان‌جنگ را می‌دهد، حق دارد برای اجرای ماده ۵۰ لیسبون اقدام کند.

 

انتظار می‌رود که دولت انگلیس علیه این رأی، اقدام به فرجام‌خواهی به دادگاه عالی تر( the Supreme Court ) این کشور کند که این دادگاه احتمالا در اوایل ماه دسامبر این مورد حقوقی را بررسی کرده و رأی خودش را صادر می کند.

 

اگرچه به گفته تحلیل گران، فرجام‌خواهی دولت انگلیس می‌تواند با خطر رد شدن در دادگاه عالی‌تر این کشور که عواقب جدی‌تری هم خواهد داشت، روبرو شود.
از این تصمیم دادگاه عالی انگلیس به عنوان مهمترین تصمیم درباره قانون اساسی طی دهه های اخیر در این کشور یاد می شود.

 

لرد «پنیک» حقوق دان برجسته انگلیسی و وکیل خانم «گینا میلر» پیشتر در دادگاه عالی انگلیس ادعا کرده بود که دولت محافظه کار ‘ترزا می ‘ به لحاظ قانونی نمی تواند به طور یک جانبه ماده ۵۰ پیمان لیسبون را فعال کند.
وی بیان داشت که این امتیاز ویژه مربوط به دوران گذشته و متعلق به خاندان سلطنتی بوده است.
این وکیل حقوقی بیان داشت که ‘ترزا می’ نمی تواند از ‘اختیارات سلطنتی’ برای حذف قانون جوامع اروپایی ۱۹۷۲ که بر اساس آن قوانین اتحادیه اروپا به قوانین انگلیس ملحق شد، استفاده کند.

 

‘ترزا می’ نخست وزیر انگلیس اعلام کرده است که ماده ۵۰ پیمان لیسبون را تا پیش از پایان ماه مارس سال آینده فعال خواهد کرد.
نخست وزیر انگلیس همچنین رای گیری نمایندگان پارلمان در خصوص زمان فعال کردن ماده ۵۰ پیمان لیسبون و یا ارائه جزئیات مذاکرات با بروکسل را رد کرده و می گوید که این حق دولت است تا در این خصوص تصمیم گیری کند.

 

هر چند دولت محافظه کار انگلیس به دنبال فشار نمایندگان مجلس عوام ، با اجبار و اکراه و به دو شرط پذیرفت تا نمایندگان راهبرد خروج از اتحادیه اروپا را بررسی کنند.

 
اگرچه حزب حاکم محافظه کار، اکثریت کرسی مجلس عوام را در دست دارد، اما شمار قابل توجهی از آنها مخالف ترک اتحادیه اروپا و یا حداقل خروج سخت از این اتحادیه هستند.

 
اکثریت نمایندگان احزاب مخالف کارگر، لیبرال دمکرات و حزب ملی اسکاتلند نیز به رغم رای مردم انگلیس به برگزیت در همه پرسی ۲۳ ژوئن( سوم تیرماه) خواهان ادامه دسترسی این کشور به بازار واحد اروپایی هستند و چندان میانه ای با سیاست هایی دولت ‘ترزا می ‘ که گرایش به خروج سخت از اتحادیه اروپا دارد، ندارند.