مرگ آرام تخت‌جمشید زیر سلطه آلاینده‌های پتروشیمی

رویش گل‌سنگ‌ها بر میراث تاریخی تخت‌جمشید سالهاست کتیبه‌ها و نقوش این بنا را تهدید می‌کند و اخیراً هم باستان‌شناسان و مسئولان شهرستان مرودشت در همایشی تحت عنوان «نقش جامعه محلی در توسعه پایدار تخت‌جمشید» اعلام کردند که‌ آلاینده‌های شیمیایی حاصل از مجتمع پتروشیمی همجوار تأثیر مستقیمی بر رشد این گل‌سنگ‌ها گذاشته که اگر ادامه یابد ... مرگ آرام تخت‌جمشید زیر سلطه آلاینده‌های پتروشیمی

ادامه

اجتماعی, ایران, تاریخ, حقوق بشر, گزارش, محیط زیست

«ناتو»، سلاح‌های هسته‌ای، و «جنگ سرد»ی تازه

کنی کویل، روزنامه‌نگار ترقی‌خواه انگلیسی و صاحب‌نظر در زمینهٔ مسایل سیاست‌های منطقه‌ای که در کشورهای شرق آسیا فعالیت می‌کند، در تحلیلی بر نوشته‌های وزیر امور خارجه جدید بریتانیا دربارهٔ آسیا و منطقه هند و اقیانوس آرام- مناطقی که احتمال زیاد درگیری نظامی در آن‌ها داده می‌شود- آیندهٔ سیاست خارجی دولت “حزب کارگر” را بررسی می‌کند. ... «ناتو»، سلاح‌های هسته‌ای، و «جنگ سرد»ی تازه

ادامه

آمریکا, استرالیا, امنیتی, انگلیس, تایوان, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, ژاپن, فیلیپین, کانادا, کره جنوبی, محیط زیست, مقاله, ناتو, هندو پاسیفیک, هندوستان

مقام سابق آمریکایی: ناتو و آمریکا هرگز درباره نورد استریم حقیقت را نگفتند

یکی از مقام‌های ارشد نظامی بازنشسته آمریکایی گفت: «تحقیقات غرب در مورد انفجار و تخریب خطوط لوله نورد استریم در سال ۲۰۲۲ به صورت مخفیانه انجام شده و عاملان واقعی هرگز افشا نشده‌اند.» به گزارش ایسنا، «ارل راسموسن» یکی از مقام‌های ارشد بازنشسته آمریکایی ادامه داد، بمبگذاری خط لوله نورد استریم تعهد ناتو را که ... مقام سابق آمریکایی: ناتو و آمریکا هرگز درباره نورد استریم حقیقت را نگفتند

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, دانمارک, روسیه, سوئد, صلح, محیط زیست, ناتو

رهبر حزب سبزهای آمریکا: اسرائیل بدون ما حتی ۲۴ ساعت هم نمی‌تواند زنده بماند/ طبقه کارگر واقعا برای زنده ماندن در تکاپوست

تعداد زیادی از آمریکایی‌ها اعتمادی به دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان ندارند و خیلی‌ها هم می‌گویند به دنبال گزینه‌های دیگر برای انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ هستند. در این بین، رهبر حزب سبزها یکی از این گزینه‌هاست. به گزارش ایسنا، «جیل استاین» رهبر حزب سبزهای آمریکا در گفت‌وگویی با میدل ایست آی درباره بحران دموکراسی، ایجاد سیاست‌های جایگزین در ... رهبر حزب سبزهای آمریکا: اسرائیل بدون ما حتی ۲۴ ساعت هم نمی‌تواند زنده بماند/ طبقه کارگر واقعا برای زنده ماندن در تکاپوست

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, استبداد, اسراییل, اشغالگری, اقتصادی, المان, تحلیل, جهان, جوانان, حقوق بشر, سوئد, سوریه, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فلسطین, کشاورزی, محیط زیست, نسل‌کشی

کیم جونگ اون در چادر سیل زدگان + فیلم

کیم جونگ اون با حضور در مناطق سیل زده کره شمالی بسته‌های غذایی بین آن‌ها توزیع کرد و ساعاتی را در چادر‌های سیل زدگان سپری کرد. به گزارش فرارو، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در حالی که به مقامات دستور داد هزاران نفر از ساکنان آواره سیل‌زده را به پایتخت بیاورند تا مراقبت‌های بهتری ... کیم جونگ اون در چادر سیل زدگان + فیلم

ادامه

جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلم, کره شمالی, گزارش, محیط زیست

حال خوش استان‌ها از بارش‌های نویدبخش

بارش ها از دیشب تاکنون در استان هایی از کشورمان آغاز شده و در برخی استان ها همچنان ادامه دارد؛ این بارش‌ها زمین تشنه را تَر کرده و لطافت خاصی برای مردم به ارمغان آورده است.

 

بنابر پیش‌بینی سازمان هواشناسی این بارش‌ها در برخی استانها طی روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت و در برخی مناطق بر شدت آن افزود می‌شود.

 

باران نویدبخش زندگی دوباره‌ای است برای زمینی که در پی بی‌آبی مرده است. زمین با بارش باران می‌شکفد و حیات و حرکت دوباره به زمین باز می‌گردد و زمین پرتحرک می‌شود.

 

ادامه بارش‌ها تا فردا در آسمان مازندران

 

بارش‌های پراکنده در غرب مازندران از صبح امروز آغاز شده که براساس اعلام هواشناسی انتظار می‌رود به‌تدریج در ساعات بعدازظهر و شب به مناطق مرکزی و شرقی استان گسترش پیدا کند.

 

 

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران با اشاره به اینکه بارش‌ها تا فردا در آسمان مازندران تداوم دارد، گفت: شرایط برای بارندگی در غرب استان بیشتر خواهد بود، همچنین دریای مازندران از امروز به‌صورت مواج پیش‌بینی می‌شود.

 

احمد اسدی افزود: بارش‌های پراکنده در غرب مازندران از صبح امروز آغاز شده که انتظار داریم به‌تدریج در ساعات بعدازظهر و شب به مناطق مرکزی و شرقی استان گسترش پیدا کند.

 

وی با بیان اینکه انتظار داریم دمای هوا تا فردا به‌صورت نسبی در این استان کاهش یابد، تصریح کرد: در مناطق کوهستانی و ارتفاعات ابری و مه‌آلود و مناطق سردسیر بارش به‌صورت برف پیش‌بینی می‌شود.

 

گفتنی است از بعدازظهر فردا به‌تدریج از ناپایداری‌ آسمان مازندران کاسته شود، همچنین براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، از روز پنج‌شنبه تا شنبه جو نسبتا پایداری در آسمان مازندران حاکم شده و آسمان این استان در مناطق مرکزی و شرقی عمدتا صاف تا نیمه‌ابری ولی در مناطق غربی نیمه‌ابری گاهی با افزایش ابر و احتمال بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

 

بارش باران و کاهش دما در زنجان

 

وضعیت جوی زنجان نیز امروز ابری همراه با وزش باد و بارش قابل توجه باران همراه است. این کاهش دما و بارش مداوم پیش‌بینی شده برای استان تا صبح فردا ادامه می‌یابد.

 

کارشناس پیش‌بینی جوی اداره کل هواشناسی استان زنجان از ادامه بارش در این استان خبر داد و گفت: وزش باد و افت دما از دیگر پدیده‌های جوی استان خواهد بود.

 

حسین سلطانی به مه‌آلودگی ارتفاعات استان اشاره و تصریح کرد: بارش پیش‌بینی شده برای ارتفاعات و محورهای کوهستانی برف خواهد بود.

 

وی کاهش دما را از بعد از ظهر امروز، دیگر پدیده‌ سراسری در زنجان اعلام کرد و افزود: کاهش دمای پیش‌بینی شده برای سراسر استان، در بیشینه دما روی خواهد داد که میزان آن حدود هفت درجه است.

 

کارشناس پیش‌بینی جوی اداره کل هواشناسی استان زنجان با بیان اینکه بالاترین میزان بارش در سطح استان زنجان طی ۲۴ ساعت گذشته با ۶.۲ میلی‌متر از داش قشلاق از توابع گرماب گزارش شده است، تصریح کرد: میزان بارش زنجان در این بازه زمانی ۳.۸ میلی‌متر بوده است.

 

کارشناس پیش‌بینی جوی اداره کل هواشناسی استان زنجان با اشاره به ادامه بارش‌ها در استان تا آخر هفته گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها هفته آینده هم سامانه بارشی دیگری وارد استان خواهد شد.

 

باران به بوشهر هم روی خوش نشان داد

بوشهر از روز یکشنبه با ورود سامانه بارشی به این استان شاهد بارندگی‌های خوبی در نقاط مختلف استان بویژه خارگ، بوشهر و برازجان بوده است. مدیرکل هواشناسی استان بوشهر در این باره گفت: صبح شنبه نیز سامانه بارشی قوی‌تری وارد استان خواهد شد و شاهد بارندگی‌های پراکنده‌ای تا پایان هفته آینده خواهیم بود.

 

فرج‌اله شکوهی پور با بیان اینکه انتظار می رود این بارندگی‌ها به تناوب تا روز پنج شنبه روی خلیج فارس و در سواحل استان ادامه یابد، اظهار داشت: طی این مدت به سبب وزش باد شدید و گاهی تندبادهای لحظه ای خلیج فارس بویژه قسمتهای شمالی و مرکزی آن به تناوب مواج و متلاطم خواهد بود.

 

باران شدید، مدارس ۸ شهر خوزستان را تعطیل کرد

 

مدارس نوبت صبح بندرماهشهر، بندرامام، امیدیه، هندیجان، هویزه، دشت آزادگان، رامشیر و اندیکا در استان خوزستان به دلیل بارندگی شدید تعطیل شد.

 

این تصمیم را مدیریت بحران این شهرها به دلیل بارندگی شدید و آب گرفتگی معابر اعلام کرده است. این تعطیلی شامل مراکز آموزش عالی، ادارات و بانک‌ها و سایر ارگان ها نمی‌شود.

 

با وجود سه اخطاریه‌ای که مدیریت بحران خوزستان در خصوص ورود سامانه بارشی و وضعیت بد جوی، طی روزهای گذشته منتشر کرد اما خبر تعطیلی در این هشت شهر، ساعتی قبل از راهی شدن دانش‌آموزان به مدرسه اعلام شد.

 

 

چرام رکوردار بارش‌های صبح امروز در کهگیلویه و بویراحمد

 

رئیس اداره پایش هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به آغاز بارندگی‌ها در بامداد امروز، بیشترین بارش باران صبح امروز را مربوط به منطقه چرام دانست و اظهار داشت: بارش‌های سیل‌آسا از بامداد امروز در لیکک، دهدشت، لنده، قلعه رئیسی، چرام، یاسوج و سی‌سخت آغاز شده و این مناطق در معرض خطر سیل هستند.

 

ولی بهره‌مند گفت: میزان بارش باران تا ساعت ۶ صبح امروز، چرام ۲۵ میلی‌متر، سرآسیاب یوسفی ۲۴، سوق۲۰.۲ میلی‌متر، قلعه رئیسی، لوداب و لیکک ۱۹ میلی‌متر بارش به ثبت رسیده است.

 

وی با اشاره به بارش ۱۸ میلی‌متر باران در شهر لنده گفت: شاهد بارش ۱۸ میلی‌متری باران در سادات امامزاده علی، ۱۸ میلی‌متری دیشموک، ۱۳ میلی‌متری جاورده و ۱۰.۴ میلی‌متری دهدشت هستیم، همچنین در بوستان و باشت ۷ میلی‌متر، یاسوج و سی‌سخت ۴.۴ میلی‌متر بارش باران گزارش شده است.

 

بارش برف در گردنه چری و تاراز

 

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری هم از بارش باران و برف در محورهای مواصلاتی چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: تردد در محورهای مواصلاتی استان روان است.

 

احمدجمشیدی از بارش برف در گردنه چری و تار از بارش برف و باران در سایر محورها بارش باران خبر داد و افزود: باتوجه به لغزندگی جاده‌ها به رانندگان توصیه می‌شود زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی در موقع تردد به‌همراه داشته باشند و همچنین با سرعت مطمئنه در جاده‌ها حرکت کنند.

 

پدیده خشکسالی چند سالی است بساط خود را در ایران گسترانده، … در این میان گاها بارش‌های شدید سبب تعطیلی مدارس می‌شود و دانش‌آموزان به دلیل تاخیر در اطلاع‌رسانی از تعطیل شدن مدارس، در باد، باران و طوفان راهی مدرسه خود می‌شوند که اگر دستگاه‌های اجرایی به پیش‌بینی‌های هواشناسی به موقع توجه نشان دهند، این موضوع نیز به راحتی قابل مدیریت است.

ادامۀ سیاست‌های سرکوبگرانه بر ضد فعالان محیط زیست

روزنامه ایران، ۱ آبان‌ماه، در رابطه با وضعیت جدید در پرونده فعالان محیط زیستی، نوشت: “۹ ماه پس از بازداشت گروهی از فعالان محیط زیست نه‌تنها گره‌ای از پرونده آنها گشوده نشده که حالا حتی پیچیدگی‌های آن هم زیادتر شده است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, محیط زیست

عضو شورای شهر تهران: یک‌ چهارم مدارس تهران در خطر تخریب هستند

یک عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران هشدار داد که بیش از هزار واحد آموزشی تهران در بافت فرسوده قرار دارند. به گفته وزیر آموزش و پرورش در کل کشور ۳۰ درصد مدارس فرسوده‌اند. فرسودگی مدارس در نواحی کشور بیشتر از پایتخت است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر