روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

همزمان با حضور بلینکن در سئول؛ کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرد

کره شمالی همزمان با حضور وزیر خارجه آمریکا در سئول، یک موشک بالستیک به سوی آب‌های شرق شبه‌جزیره کره پرتاب کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ارتش کره جنوبی مدعی شد که کره شمالی برای نخستین بار در دو ماه اخیر و همزمان با حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سئول، ... همزمان با حضور بلینکن در سئول؛ کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی

هند؛ مهره جدید آمریکا برای رویارویی با چین

آمریکا با انتشار سندی از تصمیم برای کنترل نفوذ چین در منطقه آسیا با استفاده از کمک کشوری مانند هند پرده برداشت.

 

به گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، دولت ترامپ با از طبقه بندی خارج کردن راهبرد خود بر ادامه تسلط و برتری بر چین تاکید کرد و با تمرکز بر ظهور هند به عنوان یک رقیب برای چین و دفاع از تایوان در برابر حمله به دنبال تقابل با پکن است.

 

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه خبر انتشار سندی با نام “چارچوب راهبردی آمریکا برای منطقه ایندوپاسیفیک” را اعلام کرد.

 

در این سند که در ۲۰۱۸ به تایید دونالد ترامپ رسید این ادعا مطرح شده که چین با اعمال فشار به کشورهای منطقه ایندوپاسیفیک به دنبال سوق دادن آنها به سمت یک سرنوشت مشترک تحت کنترل چین است.

 

در این سند با کم رنگ شدن تهدید کره شمالی، آمریکا در تلاش است تا با تقویت هند در منطقه جنوب آسیا رقیبی برای قدرت فزاینده چین ایجاد کند.

 

از سوی دیگر این نگرانی برای آمریکا وجود دارد که چین گام های جدی تری در راستای اتحاد تایوان برداشته و واشنگتن هشدار داده که کنترل چین بر  فن آوری هایی مانند هوش مصنوعی تهدیدی جدی برای کشورهای  متحد آمریکا درپی خواهد داشت.

 

هر چند انتشار این سند تنها یک هفته پیش از پایان دوره ریاست جمهوری آمریکا تردیدهایی را درباره اجرایی شدن این طرح به همراه داشته اما به نظر می رسد اقدامات در تقابل با چین با حمایت هر دو حزب آمریکا همراه شده است.

 

به نظر می رسد دولت بایدن پس از شروع کار به دنبال تقویت متحدان آمریکا بخصوص تقویت روابط امنیتی با استرالیا، ژاپن و هند خواهد بود. از سوی دیگر هند نیز در مسیر ایجاد تنش با چین گام برمی‌دارد. وزیر خارجه هند روز سه شنبه اعلام کرد که اعتماد بین این کشور و چین پس از درگیری مرزی تابستان که منجر به کشته شدن تعدادی از نظامیان در ۴۵ سال اخیر شد، از دست رفته بود.

 

سوبراهمانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند در کنفرانس خبری خود گفت: پس از ۴۵ سال ما واقعا شاهد خونریزی در مرز بوده‌ایم و این باعث تاثیر عمیق بر افکار عمومی و سیاست شده… و واقعا بر اعتماد هند در جایی که چین و روابطش حضور دارند تاثیر گذاشته است. این اعتماد عمیقا آسیب دیده است.

به دنبال هشدار چین، سفر نماینده آمریکا در سازمان ملل به تایوان لغو شد

وزارت خارجه تایوان امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، به تصمیم وزارت خارجه آمریکا در لغو سفر سفیر این کشور در سازمان ملل به تایوان احترام می‌گذارد و آن را درک می‌کند.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, سازمان ملل, شرق آسیا, لوکزامبورک

وزیر خارجه چین خطاب به امریکا؛ باعث پیشرفت خودتان شوید نه اینکه مانع پیشرفت دیگر کشورها

وزیر امور خارجه چین امروز (شنبه) تاکید کرد، روابط پکن با آمریکا به یک “تقاطع جدید” رسیده و ممکن است پس از یک دوره “دشواری بی‌سابقه” به مسیر درست بازگردد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا