تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

رسانه آمریکایی نوشته ایالات متحده برخلاف مخالفت ظاهری با حمله اسرائیل در رفح اما در پشت‌پرده به‌دنبال توقف آن نیست بلکه در حال سروشکل‌دادن به حمله است. به گزارش ایسنا، در دو روز نشست و مذاکره میان «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل با مقام‌های ارشد آمریکایی در کاخ سفید و پنتاگون درباره عملیات برنامه‌ریزی‌شده در ... وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش, مصر

مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشت «پروپاگانداهای آمریکایی با این ادعا که حمله تروریستی جمعه مسکو توسط داعش انجام شده، خودشان را به تله انداخته‌اند. همین‌طور مشخص است که چرا آن‌ها این کار را انجام می‌دهند. مشخص است؛ چون آنها راه دیگری ندارند». به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید شواهد مستقیم و ... مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

ادامه

آمریکا, افغانستان, اوکراین, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق اروپا, عراق, غرب, مقاله

در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

در گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل که قرار است امروز به شورای حقوق بشر ارائه شود، تأکید شده است که دلایل منطقی زیادی برای اثبات نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در سرزمین‌های ... در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

ادامه

آمریکا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

ژنرال اسرائیلی: ارتش می‌داند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در رفح نخواهد شد

یک ژنرال اسرائیلی بر عدم ورود ارتش این رزیم به رفح بدون موافقت آمریکا تاکید کرد. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، یک ژنرال اسرائیلی امروز یکشنبه، تاکید کرد که مقام های ارتش اسرائیل می‌دانند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در شهر رفح در جنوب نوار غزه نخواهند شد. رادیو اسرائیل صبح امروز به ... ژنرال اسرائیلی: ارتش می‌داند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در رفح نخواهد شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, گزارش

پوتین و اردوغان بر سر آتش‌بس در ادلب سوریه توافق کردند

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز پنجشنبه در پایان گفتگوهای شش ساعته خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که از نیمه شب امروز پنجشنبه پنجم مارس ۲۰۲۰ آتش بس در استان ادلب سوریه برقرار خواهد شد.

 

به گزارش یورونیوز؛ آقای اردوغان ضمن اعلام خبر برقراری آتش بس از نیمه شب پنجشنبه تاکید کرد که اقدامات مشترکی با نیروهای روسیه به سرعت پس از این تحول عمده انجام خواهد شد.

 

رئیس جمهوری ترکیه که نظامیان کشورش طی روزهای اخیر با ارتش سوریه وارد یک تقابل آشکار نظامی شده‌اند در عین حال تاکید کرد که در صورت تکرار هرگونه حمله از سوی دولت سوریه، کشورش با تمام قدرت پاسخ خواهد داد.

 

رجب طیب اردوغان در ادامه ضمن اشاره به پیشروی‌های اخیر ارتش سوریه در منطقه ادلب خاطرنشان کرد که دولت سوریه قصد دارد این استان را به منطقه‌ای خالی از سکنه تبدیل کند و ترکیه را با هجوم موج تازه‌ای از مهاجران تحت فشار قرار دهد.

 

آقای اردوغان همچنین ابراز امیدواری کرد که همکاری‌ و تلاش‌های مشترک دو کشور ترکیه و روسیه در دیگر زمینه‌های سیاسی از جمله مسائل مرتبط با شرق فراط بیش از پیش تقویت شود.

 

پوتین : با ترکیه بر سر بحران سوریه به توافق دست یافتیم

 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز در این نشست خبری اعلام کرد که با ترکیه بر سر بحران سوریه به توافق دست یافته است.

 

رئیس جمهوری روسیه که در پایان گفتگوهای فشرده شش ساعته با همتای ترک خود سخن می‌گفت در ادامه تصریح کرد که بیانیه مشترکی در خصوص توافق بدست آمده تهیه شده که توسط وزرای خارجه دو کشور ارائه خواهد شد.

 

آقای پوتین یادآور شد که این بیانیه مشترک به برقراری آتش بس در ادلب و تسهیل بیشتر در روند ارسال کمک‌های بشردوستانه به ساکنان منطقه کمک خواهد کرد.

 

گشت زنی مشترک نیروهای روسیه و ترکیه در ادلب

 

بر اساس مفاد این بیانیه که بخشی از آن توسط سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه قرائت شد نیروهای نظامی روسیه و ترکیه از روز پانزده مارس گشت زنی مشترک در بزرگراه استراتژیک ام ۴ را که از استان ادلب می‌گذرد، آغاز خواهند کرد.

 

دو کشور همچنین به موجب این بیانیه بر سر ایجاد یک دالان امنیتی به عمق شش کیلومتر در دو سوی بزرگراه که در مجموع منطقه‌ای به عرض دوازده کیلومتر را تشکیل می دهد به توافق رسیدند.

 

بر اساس بیانیه مشترکی که به امضای روسای جمهوری ترکیه و روسیه رسید مختصات این منطقه امنیتی قرار است تا هفت روز آینده از سوی آنکارا و مسکو تبیین و رسانه‌ای شود.

 

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در سخنانی ضمن اشاره به گشت زنی‌های مشترک دو کشور در منطقه ادلب تاکید کرد که تمامی اقدامات نظامی در منطقه کاهش تنش ادلب از نخستین دقایق بامداد روز جمعه ششم مارس متوقف خواهد شد.

 

آنکارا از کشته شدن دو نظامی ترک در ادلب خبر داد

 

هنوز دقایقی از اعلام توافق میان روسای جمهوری روسیه و ترکیه بر سر مناقشه ادلب نگذشته بود که آنکارا از کشته شدن دو نظامی ترک در نبردهای ادلب خبر داد.

 

وزارت دفاع ترکیه پنجشنبه شب، تنها چند ساعت پیش از به اجرا درآمدن آتش بس در ادلب که ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان بر سر آن به توافق رسیدند، اعلام کرد که دو سرباز کشورش در حمله نیروهای ارتش سوریه به استان ادلب جان باخته‌اند.

 

در بیانیه وزارت دفاع ترکیه ضمن اشاره به این مطلب که سه سرباز ترک نیز در این حملات زخمی شده‌اند، آمده است که نظامیان ترکیه پس از این حمله بلافاصله با آتش سنگین اقدامی متقابل انجام دادند.

 

رجب طیب اردوغان طی روزهای گذشته و در پی بالاگرفتن تنش در منطقه ادلب سوریه بارها خواستار نشست فوری با رهبران اروپایی و نیز رئیس جمهوری روسیه، مهم‌ترین متحد سوریه در مناقشه داخلی این کشور شده بود.

 

نیروهای نظامی تحت حمایت بشار اسد از دسامبر گذشته با تشدید حملات و انجام پیشروی های محسوس و چشم گیر تلاش برای بازپس گیری کنترل استان ادلب و مناطق همجوار آن در شمال غرب سوریه را آغاز کردند.

 

ارتش سوریه در پیشروی‌های اخیر خود بارها با نظامیان ترکیه که حامی شبه نظامیان مخالف دولت بشار اسد هستند درگیر شد. این درگیری‌ها با کشته شدن ده‌ها نظامی ترکیه و ایجاد تنش در روابط ترکیه و روسیه همراه شد که برغم همکاری های اقتصادی و نظامی در مناقشه سوریه منافعی غیر هم سو را دنبال می‌کنند.

 

رجب طیب اردوغان در گفتگوهای روز پنجشنبه خود با ولادیمیر پوتین ضمن اشاره به روابط عمیق و ریشه دار میان دو کشور تاکید کرد که درخواست بزرگ او تقویت بیشتر این همکاری ها است.

 

جنگ داخلی سوریه از سال ۲۰۱۱ تاکنون بیش از ۳۸۰ هزار کشته برجای گذشته و میلیون‌ها نفر را نیز از خانه و کاشانه خود آواره کرده است.

مقابله با همه‌گیری کورونا نیاز به شفافیت و تلاش جمعی دارد

بار دیگر میهن ما و مردم ایران با مصیبت دیگری روبرو شدند. این بار ویروسی خطرناک به نام کووید-۱۹ (که اشاره به کورونا، ویروس، بیماری، و ۲۰۱۹ دارد) به جان مردم افتاده است.

ادامه

امریکا, ایتالیا, ایران, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, کانادا, کره جنوبی, نیوزلند

درگیری فیزیکی در پارلمان ترکیه در پی اعتراض به سیاست‌های اردوغان در سوریه

پارلمان ترکیه در پی اعتراض یکی از قانونگذاران به سیاست‌های رجب طیب اردوغان در سوریه، شاهد درگیری فیزیکی و کتک‌کاری نمایندگان حزب حاکم و اپوزیسیون بود.

ادامه

ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, دخالت نظامی, سوریه, ویدیو

کشته و زخمی‌شدن ده‌ها نظامی ترکیه در حملات ارتش سوریه در ادلب

منابع وابسته به مخالفان سوری از کشته و زخمی شدن دهها نظامی ترکیه در حملات ارتش سوریه به آنها در استان ادلب خبر دادند.

ادامه

اروپا, المان, انگلستان, پناهجویی, ترکیه, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, فنلاند