ناصر زرافشان: رسول‌اف فعلا خودش را به زندان معرفی نمی‌کند

ناصر زرافشان، وکیل محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی درباره احضار این کارگردان به دادسرای فرهنگ و رسانه گفت: «او فعلا خودش را به مقامات معرفی نخواهد کرد.»

 

به گزارش یورونیوز؛ این وکیل دادگستری درباره اتهام‌های مطرح شده علیه موکلش چنین توضیح داد: «اتهام آقای رسول‌اف در مورد سه فیلمی است که محتوای آن از سوی برخی مقام‌های ایرانی «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.»

 

حکم این کارگردان ایرانی همچنین شامل دو سال محرومیت از کار فیلمسازی می‌شود.

 

احضار او به دادسرای فرهنگ و رسانه برای اجرای حکم یک سال زندان چند روز پس از دریافت جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین انجام شد.

 

«رسول‌اف خواهان تجدید نظر در حکمش خواهد شد»

 

آقای زرافشان به اسوشیتدپرس گفت: «رسول‌اف از طریق پیامک ارسال شده از سوی دستگاه قضایی حکم احضار خود را دریافت کرده است. رسول‌اف خودش را به مقامات معرفی نخواهد کرد و خواستار تجدید نظر در این حکم خواهد شد، به ویژه با توجه به شیوع کرونا ویروس در ایران.»

 

مقام‌های ایرانی ۵۴ هزار زندانی را به دلیل نگرانی از شیوع این ویروس در زندان‌های ایران به طور موقت به مرخصی فرستاده اند.

 

فیلم‌ «شیطان وجود ندارد» رسول‌اف در جشنواره برلین با اسقبال مخاطبان و منتقدان روبه‌رو شد.
دختر به نیابت از پدر جایزه را گرفت

 

آقای رسول‌اف حدود دو سال پیش به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال زندان، دوسال محرومیت از فعالیت اجتماعی و سیاسی و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

 

دختر این کارگردان ایرانی به نیابت از پدرش جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین را دریافت کرد. بازیگران و دیگر اعضای تیم فیلم «شیطان وجود ندارد» به هنگام گرفتن عکس یادگاری در این جشنواره از روی موبایل تصویر آقای رسول‌اف را در جمع خودشان ثبت کردند.

 

آقای رسول‌اف پیش از این در مصاحبه‌ای گفته بود که او بابت سه فیلم آخرش مورد بازخواست قرار گرفته است.

 

فیلم «به امید دیدار» رسول‌اف به زندگی یک وکیل می‌پردازد، فیلم «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» قتل‌های زنجیره‌ای روشنفکران در دهه ۷۰ را به تصویر کشیده و دیگر فیلم او «لرد» نیز زیر ذره‌بین مقام‌های ایرانی قرار گرفته است.