گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

طرح‌های رژیم برای «شناور سازی» مزد

با رشد جنبش اعتراضی کارگران به‌ویژه بر ضد سیاست‌ خصوصی‌سازی، رژیم ولایت فقیه به‌منظور تحمیل حالتی تدافعی به جنبش کارگری و سندیکایی و در ادامهٔ به‌اصطلاح “اصلاح قانون کار”، در سه ماه اخیر، انواع طرح‌های ضدمردمی‌ای مانند “شناورسازی مزد”، بررسی “مزد چندگانه”، بررسی “مزد منطقه‌ای یا توافقی”، “اشتغال کارمزدی”، حذف “زنان سرپرست خانوار” از “شمول حداقل مزد و قانون کار”، “خروج روستاییان از شمول قانون کار”، و “حذف حداقل دستمزد” را در راستای آزادسازی کردن مزد پیش کشیده است.

 

همان‌طور که در بالا به نام طرح‌های مختلف اشاره شد، تمام این طرح‌های رژیم واژه‌ها و عبارت‌هایی مختلف برای لفافهٔ چیزی‌اند به‌نام آزادسازی مزد. بعد از افزایش لگام‌گسیخته نرخ ارز، آبان‌ماه سال جاری، علیرضا محجوب، به بهانه “شناور” بودن “قیمت ارز” و همین‌طور معاون او با ترفند “شناور” بودن “تورم”، طرح ضدِ مردمی “شناورسازی مزد” را پیش کشیدند و تعدادی از رهبران تشکل‌های زرد حکومتی نیز به‌تدریج به این کمپین پیوستند.

 

به‌عبارت‌دیگر، رهبران تشکل‌های زرد حکومتی وظیفه پیش‌بُرد طرح رژیم برای آزادسازی مزد را به‌عهده گرفتند. با رشد اعتراض‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی فولاد ایران، معاون دبیرکل خانه کارگر در روز ۲۹ آبان‌ماه طرح رژیم برای “خروج کارگران کشاورزی از شمول قانون کار” را پیش کشید و به‌تدریج دیگر رهبران تشکل‌های دست‌ساز نیز که در رسانه‌های عمومی مرتب درحال مصاحبه‌اند، به این کمپین زیر نام‌های مختلف پیوستند.

 

“مؤسسه خیریه نذر اشتغال امام حسین” از اصفهان، زیر لوای حاکمیت ولی ‌فقیه و “نمایندهٔ خدا روی زمین”، در یورش‌های رژیم به دستمزد کارگران در سال‌های قبل، و اکنون نیز به‌منظور پیش‌بُرد طرح آزادسازی مزد به‌کار گرفته شده است. بر اساس گفته یکی از رهبران تشکل‌های دست‌ساز، این “مؤسسه خیریه” در اصفهان زنان سرپرست خانوار را در “چند واحد تولیدی” با “دستمزد ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان” در ماه به‌کار می‌گیرد. مطابق گزارش‌های رسانه‌های عمومی و گفته‌های رهبران تشکل‌های زرد، طرح موضوع آزادسازی مزد “در اصفهان کلید خورده است”، و “بر اساس مفروضات و نظریات” این “مؤسسهٔ خیریه”، “یکی” از نمایندگان اصفهان در مجلس تلاش به جمع‌آوری امضا از دیگر نمایندگان در حمایت از طرح آزادسازی مزد می‌کند. بر اساس گفته یکی از رهبران تشکل‌های زرد در اصفهان، این نماینده مجلس از “شصت تن از نمایندگان” دیگر نیز امضا گرفته است. یکی دیگر از رهبران تشکل‌های زرد می‌گوید: “در وزارت تعاون هم فردی حضور دارد که از این گروه و ایدهٔ حذفِ حداقل دستمزد در روستاها حمایت می‌کند.”

 

مطابق گزارش ۷ دی‌ماه خبرگزاری مهر: “تحت عنوان ٬بستهٔ حمایتی برای اشتغال در روستاها٬… قرار است با الحاق یک تبصره به مادهٔ ۴۱ قانون کار… کارفرمایان مشاغل ایجاد شده در روستاها با کمتر از ۱۰ نفر کارگر، از شمول حداقل مزدی… خارج شوند [و] پرداخت دستمزد، حق بیمه و سایر مزایای متعلقه کارگران این مشاغل در روستاها صرفاً بر اساس قرارداد بین کارگر و کارفرما” تعیین شود. جالب اینجاست که هیچ‌کدام از رهبران تشکل‌های زرد نام “یکی” از نمایندگان اصفهان در مجلس یا نام “فردی” که در “وزارت تعاون” حضور دارد و از “ایدهٔ حذفِ حداقل دستمزد در روستاها حمایت می‌کند” را نمی‌برند و آشکار نمی‌کنند و حتی رسانه‌های رژیم نیز این روال را دنبال می‌کنند و نام آنان را علنی نمی‌کنند.

 

مثلاً، خبرگزاری مهر، ۷ دی‌ماه، در گزارشی در این مورد، نه‌فقط روی نام آن نماینده مجلس، بلکه روی آدرس “وب‌سایت” او نیز خط کشیده بود. حتی جالب‌تر اینکه، درحالی‌که این نمایندگان مجلس با پیش کشیدن طرح “حذفِ حداقل دستمزد” دارند به ریشهٔ کارگران و زحمتکشان تیشه می‌زنند، رهبران تشکل‌های زرد آنان را “نمایندگان ملت” و “وکلای ملت” خطاب می‌کنند. اخیراً سه نفر از سران اصلی تشکل‌های دست‌ساز به این موضوع ورود کردند. در “نشست مشترک شوراهای اسلامی کار” در ۱۰ دی‌ماه، با اشاره به اینکه “تبلیغات مؤسسه نذر اشتغال علیه قانون کار ابعاد بسیار گسترده‌تری… دارد”، چهره منفور و نماینده مجلس علیرضا محجوب گفت: “فعالان کارگری باید مقابل این موضوع بایستند.” در این نشست “با انتقاد شدید از مسئولان و نمایندگان مجلس بابت مطرح کردن مزد توافقی”، رئیس “کانون عالی شوراهای اسلامی کار” نیز گفت: “کانون عالی شوراهای اسلامی کار مقابل این‌گونه طرح‌ها خواهد ایستاد.” در این نشست، نایب رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار، کسی که بعد از محجوب و معاون او در دفاع از “شناورسازی مزد” به‌پا خاست، با “گِله” از نمایندگان مجلس گفت: “ما در رأی دادن‌هایمان اشتباه کردیم… این آغاز حرکت‌های ما در مقابل هجمه‌ای بوده که به قانون کار شده است.” به‌عبارت‌دیگر، همان کسانی که بحث “شناورسازی” و آزادسازی مزد را آغاز کرده‌اند، خواهان مبارزه “فعالان کارگری” علیه آن و تحت رهبری این عناصر ضد مردمی و ضد ملی هستند.

 

در حین اینکه “ترمیم دستمزد” و حتی ارائهٔ به‌اصطلاح “بسته حمایتی” ۲۰۰ هزارتومانی به کارگران انجام نمی‌شوند، درحالی‌که “۹۰ درصد از مزدبگیران” زیر خط فقر و “سیزده میلیون خانوار کارگری کشور زیر ٬خط فقر مطلق٬” به‌سر می‌برند، هدف رژیم ضدمردمی ولایت فقیه تحمیل بودجه‌ای شدیداً ریاضتی به مردم جان‌به‌لب رسیده است. با اعلام همبستگی با مبارزات کارگران، معلمان و دانشجویان و تأکید بر آزادی فوری و بدون قیدوشرط بازداشت شدگان ماه‌های اخیر، باید رژیم دیکتاتوری ولایی را به‌چالش کشید. با اتحاد مبارزاتی و تشکیل سندیکاهایی مستقل با ماهیت طبقاتی، می‌توان سیاست آزادسازی مزد به‌وسیلهٔ رژیم را عقیم گذاشت.

ضمیمۀ کارگری «نامۀ مردم»

وکیل بخشی: می‌خواهند پرونده شکنجه را مختومه کنند

وکیل اسماعیل بخشی اظهارنظر دادستان کل پیرامون شکنجه موکلش را نقض بی‌طرفی دستگاه قضایی و داوری نمایندگان مجلس را به سخره گرفتن شکنجه‌های یک کارگر خوانده و خواستار انتشار صورتجلسه ماوقع در دادسرای شوش شده است.

ادامه

ایران, حقوق حیوانات, خبر, کارگری

تجمع کارگران متروی اهواز مقابل ساختمان قطار شهری

کارگران متروی اهواز که طی ۱۹ماه گذشته حقوق دریافت نکرده‌اند، در اعتراض به بی‌توجهی مدیران شرکت پیمانکاری کیسون و سازمان قطار شهری اهواز به پرداخت مطالباتشان معترضند.   منابع کارگری در متروی اهواز گزارش دادند: از دو ماه پیش حدودا ۲۰۰ کارگر این پروژه عمرانی نسبت به پرداخت نشدن ۱۹ ماه مزد پرداخت نشده و ... تجمع کارگران متروی اهواز مقابل ساختمان قطار شهری

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

خصوصی‌سازی و حدیثِ بی‌قراریِ ۲ هزار کارگر مجتمع کشت و صنعت مغان

اصلاحات ارضی سبب شد تا زمین‌های مغان در سال ۵۳ به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی مساعد و ساختار مرغوبیت خاک، ذیل «مجتمع سهامی کشت و صنعت و دامپروری مغان» قرار گیرد. حالا بعد از ۴۰ سال هنوز این مجموعه به ثبات مورد نظر دست نیافته است.

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, خبر, فساد, کارگری