مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

سفر یک هیات کردی به دمشق برای مذاکره با دولت / کردهای سوری منطقه امن تحت کنترل ترکیه را نمی‌پذیرند

یک هیات از حزب اتحاد دمکراتیک سوریه برای گفت و گو با دولت درباره سرنوشت مناطق تحت تسلط خود وارد دمشق شد.

 

دیدبان حقوق بشر سوریه روز سه شنبه اعلام کرد که این هیات روز گذشته از شهر قامشلی در شمال شرق استان حسکه به منظور گفت و گو با دولت درباره سرنوشت مناطق تحت کنترل خود در شرق فرات به دمشق رفت.

 

سفر این هیات کردی پس از آن انجام شد که فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه اعلام کرد که کشورش تماس با کردها در شمال این کشور را به دنبال تلاش ترکیه برای مداخله نظامی در این منطقه آغاز کرده است.

 

از سوی دیگر برخی رسانه های کردی روز سه شنبه ادعا کردند که نظام سوریه با خواسته های حزب اتحاد دمکراتیک درباره پذیرفتن خودگردانی برای کردها مخالفت کرده است.

 

این رسانه ها افزودند: دولت سوریه فقط با برخی خواسته های دیگر کردها از جمله اختصاص بخشی از نفت این مناطق به آن ها و وارد کردن زبان کردی به نظام آموزشی کشور و برخی امور اداری در مقابل قطع ارتباط کردها با آمریکا و بازگشتن به آغوش وطن موافقت کرده است.

 

کردهای سوریه سال ها با تکیه بر حمایت آمریکا از گفت وگو با دولت سوریه خودداری می کردند.

 

‘رجب طیب اردوغان’ رئیس جمهوری ترکیه ۲۱ آذرماه اعلام کرد: عملیات نظامی شرق فرات در سوریه با هدف پاکسازی نیروهای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) به زودی آغاز می شود.

 

نخستین برنامه اعلام شده ارتش ترکیه و تروریست های هم پیمان آن در عملیات جدید، اشغال شهر منبج به بهانه حضور نیروهای دمکراتیک(قسد) است.

 

 

مقام کرد سوری: منطقه امن تحت کنترل ترکیه را نمی‌پذیریم

 

‘آلدار خلیل’ از مسئولان کردهای سوریه گفت: با ایجاد منطقه امن تحت کنترل و نظارت ترکیه در شمال و شمال شرق سوریه مخالفیم.

 

خلیل در گفت و گو با خبرگزاری ‘هاوار’ افزود: برای ایجاد منطقه امن ابتدا باید مشخص شود، چه کسی تهدید است و امنیت چه کسی باید تامین شود.

 

وی بیان کرد: اگر منطقه امن برای حفظ امنیت در شمال سوریه و دفاع از منطقه در مقابل تهدیدهای ترکیه باشد، سیاست بسیار خوب است اما اگر موضوع برعکس باشد این سخن دیگری است.

 

مسئول روابط خارجی جنبش جامعه دمکراتیک سوریه گفت: اظهارات مسئولان ترکیه مبنی بر اینکه این کشور ناظر و مسئول منطقه امن در شمال سوریه باشد نشان می دهد که این موضوع برای امنیت شمال سوریه نیست.

 

خلیل اضافه کرد: سپردن مسئولیت منطقه امن در شمال سوریه به ترکیه باعث نگرانی شدید است زیرا تهدید به اشغال همه مناطق شمال سوریه کرده است.

 

وی تصریح کرد: همه منطقه و نه تنها شمال شرق سوریه با خطر روبروست زیرا وارد مرحله جدیدی شده است به همین خاطر، همه باید برای رسیدن به یک راه حل سوری – سوری تلاش کنند.

 

خلیل افزود: اگر طرف های سوری به یک راه حل دست یابند در این صورت ترکیه و دیگر طرف‌ها هیچ بهانه‌ای برای دخالت در امور داخلی سوریه نخواهند داشت.

 

این مسئول کرد سوری اظهار داشت: اگر منطقه امن تحت تسلط و کنترل بین‌المللی باشد و با جدیت در مقابل تهدیدهای ترکیه ایستادگی شود، مذاکره کردها با دولت سوریه نیز آسان می‌شود و ملت سوریه می‌توانند سریعتر راه حلی را برای بحران بیابند.

 

وی بیان کرد: ترکیه از طریق ایجاد منطقه ای امن در شمال سوریه تلاش می کند از طریق حلب به موصل و کرکوک برسد که ترکیه آن را بخشی از خاک خود می داند.

 

خلیل افزود: این کشور ادلب و عفرین را اشغال کرده است و تلاش می‌کند منبج و شمال سوریه را از خاک کشور جدا و سوریه را تجزیه کند.

 

وی اضافه کرد: اردوغان در اشغال شمال و شمال شرق سوریه در عملیاتی مانند اشغال عفرین ناتوان است و بر این اساس تلاش می‌کند این مناطق را با حیله ایجاد منطقه امن اشغال کند.

 

مسئول روابط خارجی جنبش جامعه دمکراتیک سوریه گفت: از آمریکا درباره منطقه امن موردنظر توضیح خواسته‌ایم و اگر آمریکایی‌ها بگویند که چنین منطقه ای تحت کنترل ترکیه ایجاد می‌شود، با آن مخالفیم ولی می‌توانیم ایجاد چنین منطقه امنی را تحت کنترل سازمان ملل متحد بپذیریم.

 

رئیس جمهوری ترکیه روز سه شنبه در نشست گروه پارلمانی ترکیه تاکید کرد که ایجاد منطقه امن در نوار مرزی سوریه با ترکیه توسط ما انجام خواهد گرفت و رئیس جمهوری آمریکا نیز با این تصمیم موافقت کرده است.

 

در همین حال خبرگزاری آناتولی ترکیه سه شنبه در گزارشی مدعی شد، منطقه امنی که ترکیه با دولت آمریکا بر سر آن به توافق رسیده شامل مناطقی از سه استان حلب، رقه و حسکه سوریه می‌شود.

ایرنا

 

زاسپکین: احتمال جنگ هسته‌ای/ نهایتا نیروهای ترکیه سوریه را ترک می‌کنند

سفیر روسیه در بیروت با اشاره به تلاش مسکو برای توسعه نقش خود در لبنان تاکید کرد، عملکرد آمریکا در منطقه به گونه‌ای است که جهان را به سوی جنگ سوق می‌دهد.

ادامه

امریکا, اوکراین, ایران, ترکیه, تروریسم, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا, گرجستان, لبنان, هندوستان