قدردانی چین بابت انتقادهای روسیه از افترازنی‌های واشنگتن علیه پکن

وزیر امور خارجه چین گفت، کشورش از انتقادات روسیه از “افترازنی و شایعات ساختگی” که آمریکا و کشورهای غربی با هدف آسیب وارد کردن به جمهوری خلق چین اشاعه داده‌اند “شدیدا قدردانی می‌کند”.

ادامه

اقتصادی, امریکا, تحلیل, جهان, جهان غرب, چین, روسیه, سازمان ملل, سیاست جهانی, شرق آسیا, صلح

دراستراتژی بایدن، چین تنها رقیبی‌ست که توان به‌چالش کشیدن نظام ناعادلانه سرمایه‌داری را دارد

کاخ سفید با انتشار “رهنمود استراتژیک موقت امنیت ملی”، به چین، به عنوان تنها رقیبی که برای به چالش کشاندن نظام آزاد و باثبات بین‌الملل قابلیت تجمیع توان اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری خود را دارد، اشاره شده است.

ادامه

اسراییل, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سیاست جهانی, فلسطین

لاوروف؛ استفاده برخی کشورها از کووید۱۹ برای رسیدن به‌اهداف ژئوپلیتیک / سیاست بین‌المللی در بحران کرونا باید تغییر کند

وزیر خارجه روسیه ابراز تأسف کرد، در شرایطی که همه کشورهای جهان باید برای مقابله با چالش مشترک، تشریک مساعی کنند، برخی کشورها همچنان به فکر رسیدن به اهداف ژئوپلیتیکی و جاه طلبی‌های اقتصادی خود هستند.

ادامه

تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, ژئوپلیتیک, سیاست جهانی, مصاحبه و گفتگو

جوزپ بورل؛ پایان سیستم تحت رهبری آمریکا و ورود به عصر آسیا اکنون در مقابل چشمان ما اتفاق می‌افتد

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در میان نشانه‌هایی مبنی بر جایگزین شدن آسیا به جای ایالات متحده به عنوان مرکز قدرت جهانی خواستار اتخاذ استراتژی محکم‌تر در قبال چین شد و گفت: «شکوفایی چین تحسین برانگیز و احترام آمیز می‌شود اما همزمان سوال‌ها و نگرانی‌های زیادی وجود دارند.»

ادامه

اتحادیه اروپا, اتریش, المان, امارات, جهان, چین, دانمارک, ژاپن, سازمان ملل, سوئد, سیاست جهانی, شرق آسیا, فرانسه, کره جنوبی, هلند, هندوستان

دور خیز اروپا و چین برای کنار زدن آمریکا از معادلات بین‌المللی

با توجه به سیاست‌های یکجانبه آمریکا در سال‌های اخیر، اختلافات در دو سوی آتلانتیک موجب شده اتحادیه اروپا کاهش مناسبات با آمریکا و رویکرد به چین را در دستور کار خود قرار دهد.

ادامه

المان, جهان, چین, خبر, سیاست جهانی, شرق آسیا

در گفت‌وگو با اشپیگل؛ تاکید وزیرخارجه آلمان بر تقویت محور اروپایی در برابر آمریکا

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه آلمان، ‘هایکو ماس’ در گفت وگوی تفصیلی با نشریه اشپیگل به موضوعات جهانی و واکنش اروپا به سیاست‌های دولت آمریکا پرداخت و از جمله تاکید کرد که اروپا با سرعت برای تکمیل سازوکار مالی کار با ایران ( اس پی وی) فعالیت می‌کند.

 

ائتلاف جدید جهانی و نگرانی کشورها از حاکمیت دوباره قدرتمندان

 

نشریه اشپیگل این سووال را از هایکو ماس وزیر خارجه آلمان مطرح کرد که ‘دونالد ترامپ’ رئیس جمهور آمریکا به نظم جهانی مبتنی بر مقررات بین‌المللی و موافقتنامه‌ها حمله کرده و شما (وزیر خارجه آلمان) در واکنش به این مساله تابستان گذشته خواستار ‘ائتلاف چندجانبه گراها’ شدید، وضعیت این ائتلاف چگونه است؟ و وزیر خارجه آلمان پاسخ داد این ائتلاف در حال رشد است اما بسیاری از کشورها نگران هستند که بار دیگر قانون قدرتمندان در صحنه بین‌المللی حاکم شود.
وی خاطرنشان کرد: ما به همراه فرانسه و کانادا کار را شروع کرده‌ایم و تاکنون روی موضوعات ملموس کار می‌کنیم. تمام کسانی که به یک نظم جهانی چندجانبه قابل اعتماد علاقه دارند، باید اکنون برای حمایت از این روند اقدام کنند. این ائتلاف یک شبکه باز برای همه کسانی است که به قدرت قانون اعتماد دارند و به نظم مبتنی بر مقررات احساس تعهد می‌کنند.

 

 

مقابله با کسانی که با نظم جهانی اعلام جنگ کرده‌اند

 

وزیر خارجه آلمان در مورد مشهود نبود زیاد این فعالیت‌ها خاطرنشان کرد: دیپلماسی همواره در انظار عمومی انجام نمی‌شود. در حال هماهنگی با بسیاری از شریکان اروپایی هستیم و همچنین با همکاران ژاپنی نیز در این خصوص رایزنی کرده‌ایم. همتای استرالیایی در این خصوص با من صحبت کرده و آفریقای جنوبی نیز علاقه‌مند است و اینها تنها چند نمونه است.

 

وزیر خارجه آلمان در پاسخ به این سووال که آیا این یک ائتلاف ضد ترامپ است، گفت: نه؛ اما تمرکز ما بر این است که برای مقابله با کسانی که با نظم جهانی چندجانبه اعلام جنگ داده‌اند چه کاری می‌توانیم انجام دهیم. با توجه به موج ملی گرایی در سطح جهان، می‌خواهیم نشان دهیم که همکاری بین‌المللی همچنان مزایا و ارزش های ملموسی به همراه دارد.
ماس در پاسخ به این سووال که نظم چندجانبه ای که شامل قدرت هایی مانند آمریکا، روسیه و چین نباشد تا چه حد واقع بینانه است، گفت: به چندجانبه گرایی به عنوان یک هدف علاقه نداریم بلکه آن را بهترین راه برای پاسخگویی به چالش های بزرگ قرن ۲۱ می‌دانیم. کشورهای بزرگ دنیا به این مساله در حوزه های مختلف علاقه دارند. تلاش می‌‌کنیم که اشتراک مساعی و موضوعات مورد نظر را در سازمان‌های بین‌المللی مطرح کنیم.

 

راه اندازی ‘اس پی وی’ در شرایط رویارویی با آمریکا دشوار است

 

نشریه اشپیگل در ادامه این مصاحبه به موضوع ایران اشاره کرد و پرسید: یکی از مثال‌هایی که ترامپ به چندجانبه گرایی پشت کرده است، سیاست او در قبال ایران است. آمریکا از توافق هسته ای خارج شده و تحریم هایی را علیه ایران مجددا اعمال کرده است. اتحادیه اروپا در پاسخ می‌خواهد یک سامانه پرداختی مستقل از دلار ایجاد کند که بتواند کار تجاری با ایران را تسهیل کند. این سامانه چقدر پیشرفت داشته است؟

 

وزیر امور خارجه آلمان پاسخ داد: امیدوارم که بتوانیم این کانال پرداختی را در هفته های آینده نهایی کنیم. ما با سرعت کامل در حال تلاش برای روشن شدن ملزومات نهایی آن مانند کشور محل استقرار این سازوکار مالی هستیم. این کار در شرایط رویارویی با آمریکا آسان نیست.

 

ترامپ بدترین زمان را برای اعلام خروج از سوریه انتخاب کرد

 

وزیر خارجه آلمان در پاسخ به اینکه آمریکا تا چه حد به عنوان شریک برای آلمان و اروپا قابل اعتماد است و آیا اروپا می‌تواند برای تامین امنیت خود روی آمریکا حساب کند، پاسخ داد: آنچه حتمی است اینکه ما دیگر نمی‌توانیم روی این حساب کنیم که در تصمیم گیری ها مداخله داده شویم و مورد مشاوره قرار گیریم. اعلام خروج نیروهای آمریکا از سوریه تازه ترین نمونه از این مساله است. پیشاپیش از این تصمیم آگاه نشده بودیم. سازمان ملل متحد در کار ایجاد یک فرایند سیاسی در سوریه بود و ما در حال مذاکره درباره یک کمیته قانون اساسی بودیم و ترامپ بدترین زمان را برای این تصمیم انتخاب کرد.

 

تاکید بر مشارکت جدید با آمریکا صرفنظر از دوره ترامپ

 

ماس در پاسخ به این سووال مبنی بر اینکه آیا ترامپ ممکن است از اروپا هم خارج شود، گفت: برای ترامپ، آمریکا دیگر قدرت رهبری کننده دمکراسی های لیبرال نیست. او ترجیح می‌دهد که رویکرد ملی داشته باشد. این از مدتها پیش به یک واقعیت تبدیل شده و ما باید با آن دست و پنجه نرم کنیم. پاسخ ما به این مساله تنها می‌تواند یک اروپای متحد و مستقل باشد. هیچکدام از کشورها از قدرت کافی برای برخورد تنها و منفردانه با چالش‌ها برخوردار نیست. نفع ما اروپایی ها در این است که مسوولیت بیشتری برای امنیت خود بر عهده بگیریم. معتقدم می‌توانیم این کار را انجام دهیم اما یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. این اشتباهی مرگبار است که صرفا بخواهیم دوره ترامپ را پشت سر بگذاریم. صرفنظر از دوره ترامپ، نیازمند یک مشارکت جدید و متوازن با آمریکا هستیم. باید ستون اروپایی ائتلاف فراآتلانتیک را تقویت کنیم.

 

خواستار جهانی بدون سلاح هسته ای هستیم

 

وزیر امور خارجه آلمان در پاسخ به اینکه تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان ‘آی ان اف’ در ممنوعیت موشک های هسته ای میان برد چه تاثیری بر امنیت اروپا دارد، گفت: در درجه اول تمام تلاش خود را می کنیم که این موافقتنامه را حفظ کنیم. اما شرایط به نفع ما نیست. روسیه از سال‌ها پیش این پیمان را نقض کرده و این مساله انتقادهایی را از طرف باراک اوباما نیز موجب شده بود. در آخرین جلسه وزیران امور خارجه ‘ناتو’ اعلام کردیم که روسیه این پیمان را نقض کرده است. اکنون مذاکرات ادامه دارد و هدف ما این است که روسیه را متقاعد کنیم از این پیمان تبعیت کند. در عین حال صرفنظر از آینده پیمان ‘آی ان اف’، باید نظام های جهانی جدیدی در زمینه کنترل و شفافیت ایجاد کنیم. موشک‌های هسته‌ای میان برد دیگر صرفا درباره آمریکا و روسیه نیست و به همین علت خواستار بحث با حضور چین و سایر کشورها هستیم.

 

ماس ادامه داد: خواستار حفظ پیمان ‘آی ان اف’ و همزمان استفاده از کرسی آلمان در شورای امنیت سازمان ملل برای آغاز ابتکاری برای ایجاد یک ساختار جدید کنترل تسلیحاتی بین‌المللی هستیم. دوره جنگ سرد به پایان رسیده است. نیازمند بحث درباره تسلیح مجدد نیستیم بلکه نیازمند بحث درباره خلع سلاح هستیم. نمی‌توانیم به موضوعات امنیتی امروز با ایدئولوژی‌های بازدارندگی قرن گذشته پاسخ دهیم. تمام کشورهای دارای توان بازدارندگی هسته‌ای باید پشت میز بنشینند و درباره چگونگی ایجاد یک ساختار کنترل تسلیحاتی جدید گفت وگو کنند. در پایان امر خواستار یک جهان بدون سلاح هسته‌ای هستیم. امنیت اروپا با استقرار موشک‌های هسته‌ای میان برد بیشتر تامین نمی‌شود. به گمان من این پاسخ اشتباهی است.

ایرنا