تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

رسانه آمریکایی نوشته ایالات متحده برخلاف مخالفت ظاهری با حمله اسرائیل در رفح اما در پشت‌پرده به‌دنبال توقف آن نیست بلکه در حال سروشکل‌دادن به حمله است. به گزارش ایسنا، در دو روز نشست و مذاکره میان «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل با مقام‌های ارشد آمریکایی در کاخ سفید و پنتاگون درباره عملیات برنامه‌ریزی‌شده در ... وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش, مصر

مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشت «پروپاگانداهای آمریکایی با این ادعا که حمله تروریستی جمعه مسکو توسط داعش انجام شده، خودشان را به تله انداخته‌اند. همین‌طور مشخص است که چرا آن‌ها این کار را انجام می‌دهند. مشخص است؛ چون آنها راه دیگری ندارند». به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید شواهد مستقیم و ... مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

ادامه

آمریکا, افغانستان, اوکراین, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق اروپا, عراق, غرب, مقاله

در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

در گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل که قرار است امروز به شورای حقوق بشر ارائه شود، تأکید شده است که دلایل منطقی زیادی برای اثبات نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در سرزمین‌های ... در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

ادامه

آمریکا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

ژنرال اسرائیلی: ارتش می‌داند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در رفح نخواهد شد

یک ژنرال اسرائیلی بر عدم ورود ارتش این رزیم به رفح بدون موافقت آمریکا تاکید کرد. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، یک ژنرال اسرائیلی امروز یکشنبه، تاکید کرد که مقام های ارتش اسرائیل می‌دانند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در شهر رفح در جنوب نوار غزه نخواهند شد. رادیو اسرائیل صبح امروز به ... ژنرال اسرائیلی: ارتش می‌داند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در رفح نخواهد شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, گزارش

پایگاه اسرائیلی دبکا: سفر منطقه‌ای پمپئو شکست خورده است

یک پایگاه اطلاع‌رسانی اسرائیلی از کوتاه‌شدن سفر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه بعد از شکست تلاش‌هایش برای متقاعد کردن کشورهای عربی به منظور همسویی با سیاست‌های ضد ایرانی واشنگتن خبر داد.

 

پایگاه عبری زبان دبکا در گزارشی که ساعاتی پیش منتشر شد، خبر داد بعد از ناکامی وزیر امور خارجه آمریکا در متقاعد کردن کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در رابطه با سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا در سوریه ، مجبور شد سفر خود را به خاورمیانه کوتاه کند.

 

به نوشته این پایگاه اطلاع‌رسانی عبری زبان ، پمپئو بعد از آن که نتوانست میزبانان خود را در پایتخت‌های مختلف عربی متقاعد کند که عقب‌نشینی از سوریه زیانی به جنگ رئیس جمهور ترامپ علیه ایران وارد نخواهد کرد، ترجیح داد این سفر کوتاه تر از زمان برنامه ریزی شده به پایان برسد.

 

به نوشته دبکا این شکست با وجود ادعای پامپئو در سخنرانی که در دانشگاه آمریکایی قاهره مبنی بر مبارزه تا خروج آخرین پوتین ایرانی از سوریه به وقوع پیوسته است.

 

این پایگاه عبری زبان نزدیک به سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل با اشاره به اظهارنظر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که علت کوتاه شدن سفر را حضور پمپئو در مراسم خاکسپاری خانوادگی عنوان کرده به نقل از منابع عالیرتبه سیاسی در منطقه خلیج فارس فاش کرد، علت حقیقی نیمه کاره باقی ماندن سفر پمپئو اعلام بی اعتمادی رهبران کشورهای عربی و به ویژه منطقه خلیج فارس به اقدامات اخیر ایالات متحده و برنامه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه است.

 

دبکا همچنین با اشاره به توئیت بامداد امروز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که در آن گفته بود ما عقب نشینی خود را از سوریه آغاز کرده‌ایم و در صورتی که داعش مجددا شکل بگیرد ما از یک پایگاه نزدیک به آنها حمله‌ور خواهیم شد و نیز تهدید ترکیه به ویرانی اقتصادی در صورت حمله به کردها ، تمام این اظهارات را برای برطرف کننده نگرانی رهبران کشورهای عربی کافی ندانست.

 

دبکا همچنین به نقل از منابع نظامی فاش کرد نام بردن از احتمال استفاده آمریکا از یک پایگاه نزدیک که در توئیت دونالد ترامپ به آن اشاره شده است ، پایگاهی است که ارتش آمریکا کار احداث آن را در فرودگاه شهر نفت خیز کرکوک عراق آغاز کرده است.

 

این پایگاه که K1 نام داشته وبه پایگاه هوایی کیوان هم شهرت دارد به نیروی هوایی آمریکا این امکان را می‌دهد که به سرعت به مناطق شمالی و مرکزی مرز عراق و سوریه دسترسی داشته باشند.

 

منابع نظامی اسرائیلی همچنین خبر دادند جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در سفر هفته گذشته خود به فلسطین اشغالی به مسئولین اسرائیلی خبر داد در صورت بحرانی شدن اوضاع سوریه می‌توان از دو پایگاه “طلیل” واقع در ناصریه در جنوب عراق و نیز پایگاه هوایی عین الاسد در منطقه الانبار در غرب عراق برای تعامل با این تهدیدها استفاده کرد.

 

پامپئو هم سخنان مشابهی را در جریان سفر منطقه‌ای خود اعلام کرده و باردیگر بر تعهد ایالات متحده به حفظ حضور هوایی خود در حریم هوایی سوریه تاکید کرد، اما هیچ یک از این سخنان رهبران عرب را متقاعد نکرده است.

 

به نوشته این پایگاه عبری زبان ، پمپئو در کنار سفر به پایتخت های شورای همکاری خلیج فارس به عراق هم سفر کرد ، کشوری که دو هفته قبل از آن اجازه فعالیت در خاک سوریه را از بشار اسد رئیس جمهور این کشور با هدف مبارزه با داعش گرفته بود.

 

دبکا اعتراف می‌کند همسویی عراق با تهران و دمشق ، می‌تواند مانع به کارگیری جنگنده‌های آمریکایی از پایگاه‌های موجود در خاک عراق شود وحتی تلاش‌هایی برای خارج کردن نیروهای ایالات متحده از عراق هم در حال شکل‌گیری است.

 

به اعتقاد منابع دبکا ، ایالات متحده نتیجه این سفر منطقه ای پمپئو را اواسط فوریه ۱۳ و ۱۴ فوریه در ورشو پایتخت لهستان مشخص خواهد کرد گرچه واشنگتن به کنفرانس بررسی ثبات در خاورمیانه و نقش ایران در آن دل بسته است، اما خبرهای رسیده از پایتخت‌های عربی حکایت از آن دارد که آنها به آن شک و تردید دارند. منابع آگاه عربی به دبکا گفتند آخرین چیزی که در این گیرودار نیاز به آن احساس می‌شود کنفرانسی بین‌المللی برای بررسی مسئله ایران است.

تسنیم

درخواست کاخ سفید از پنتاگون برای ارائه گزینه نظامی علیه ایران

به نقل از سی ان بی سی، طبق گزارش منتشر شده از طرف وال استریت ژورنال و به نقل از مقامات فعلی و سابق آمریکایی کاخ سفید در ماه سپتامبر گذشته از کاخ سفید درخواست کرده تا گزینه‌هایی را برای اقدام نظامی علیه ایران ارائه دهد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, عراق

طرح ایجاد ائتلاف بزرگ ضد ایرانی در نشست لهستان

به گزارش اسپوتنیک، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: ما قصد داریم که یک نشست مهم در سطح وزیران در تاریخ ۱۳- ۱۴ فوریه در ورشو برگزار کنیم که در آن تعداد زیادی از کشورها، تقریبا از تمام قاره ها شرکت خواهند کرد.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, لهستان

عطوان: دروغ‌های پمپئو چهره زشت آمریکا را زیبا نمی‌کند

تحلیلگر روزنامه «رأی الیوم» در واکنش به ادعاهای وزیر خارجه آمریکا در مصر، نوشت: سخنان «مایک پمپو» مملو از ادعاهای بی‌پایه و اساس بود و ملت‌های خاورمیانه فراموش نمی‌کنند که دلارهای آمریکا در سال‌های گذشته صرف کشتار، ویرانی و ایجاد آشوب‌ها در منطقه شده و چهره زشت واشنگتن با این دروغ‌ها زیبا نخواهد شد.

ادامه

اسراییل, افغانستان, امارات, امریکا, ایران, خاورمیانه, سوریه, شمال غرب آسیا, عراق, عربستان سعودی, قطر, لبنان, لیبی, یمن

کُردهای سوریه قربانیان استراتژی اشتباه

بیش از دو هفته که از اعلام تصمیم غیرمترقبه خروج نیروهای نظامی آمریکایی از سوریه و افغانستان می‌گذرد، بحث و گمان زنی‌ها در ارتباط با دلایل و پیامدهای به‌اجرا درآمدن این تصمیم هنوز ادامه دارد.

ادامه

اسراییل, افغانستان, امریکا, ایران, ترکیه, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا, عراق, عربستان سعودی, مقاله