مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

چرا روسیه به سوریه اس۳۰۰ نداد؟

روزنامه نگار مشهور عرب نوشت: به خوبی درک می‌کنیم که روسیه به دنبال جنگ جهانی سوم با آمریکا، اسرائیل و دیگر متحدان ناتو نیست، همچنین درک می‌کنیم که روابط روسیه با اسرائیل بسیار قوی است و مسکو به دنبال محافظت از آن است، اما آنچه روشن است این است که اسرائیل جرات کرده روسیه را تهدید کند.

 

«عبدالباری عطوان» سردبیر رای الیوم در سرمقاله امروز خود درباره عدم ارائه سامانه‌های دفاع موشکی اس ۳۰۰ به سوریه از سوی روسیه نوشت:

 

پس از حمله کشورهای فرانسه، انگلیس و آمریکا به سوریه در آوریل گذشته و هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی این کشور با بیش از ۱۰۳ موشک، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که کشورش دیگر پایبند به این موضوع نیست که به ارتش سوریه سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ ارائه ندهد، یک منبع نظامی سوریه تاکید کرد که حکم ارائه رایگان این موشک‌ها به ارتش سوریه در پاسخ به اقدامات آمریکا، فرانسه و انگلیس و همچنین برای مواجه با هرگونه حمله دیگری صادر شده است.

 

در نتیجه اعلام این تصمیم از سوی مقامات روسیه موجب آن شد که خیال ما و بسیاری از کسانی که همانند ما ظلم و دشمنی و اهانت به سوریه و یا هرکشور عربی مسلمان را نمی‌پذیرند راحت شود اما همزمان موجب نگرانی مقامات اسرائیل شد تا جایی که «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسرائیل تهدید کرد که نیروی هوایی اسرائیل و موشک های این رژیم این سامانه‌های دفاعی را در عمق سوریه هدف قرار خواهد داد و مهم نیست که نتیجه آن چه باشد.

 

ارتش اسرائیل در کمتر از ۱۰ روز سه مرتبه سوریه را با موشک هدف قرار داد، یکی از این حملات زمانی به وقوه پیوست که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات روسیه راهی مسکو شده بود و عصر چهارشنبه با ولادیمر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار داشت و همزمان ما هیچ اثری از سامانه اس ۳۰۰ برای مقابله با این دشمنی‌ها علیه مواضع نظامی سوری و ایرانی ندیدیم، موضوعی که ابهامات زیادی را ایجاد کرد.

 

مشاور پوتین در پاسخ به سوالاتی در این زمینه در گفت‌وگو با روزنامه رسمی روسیه «ایزوستیا»، ضمن رد ارائه این سامانه به سوریه، گفت: سوریه سامانه‌های دفاع هوایی متفاوتی دراختیار دارد و همگی آنها در مقابله با حملات موشکی اخیر سه کشور فرانسه، انگلیس و آمریکا با موفقیت عمل کردند.

 

این اظهارنظر از سوی یک مقام روسی و در این مقام عالی رتبه به این معناست که فرماندهی روسیه از وعده‌های پیشین خود برای ارائه سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ارتش سوریه به دلایلی که همچنان برای ما روشن نیست عقب‌نشینی کرده است. آیا نتانیاهو در متقاعد کردن فرماندهی روسیه در عدم ارائه این سامانه به سوریه در سفر هفته گذشه خود به مسکو موفق بوده است؟ یا اینکه تهدیدات اسرائیلی و یا آمریکایی علیه مسکو عنوان کرده است؟

 

دقیقا نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاعه است و هیچ‌گونه اظهارنظری از سوی مقامات روسیه پیرامون آنکه مسکو در مقابل عقب‌نشینی از این تصمیم چه چیزی دریافت کرده است، عنوان نشده.

 

به خوبی درک می‌کنیم که روسیه به دنبال جنگ جهانی سوم با آمریکا، اسرائیل و دیگر متحدان ناتو نیست، همچنین درک می‌کنیم که روابط روسیه با اسرائیل بسیار قوی است و مسکو به دنبال محافظت از آن است، اما آنچه روشن است این است که اسرائیل جرات کرده روسیه را تهدید کند، موضوعی که نیازمند موضع‌گیری قدرتمندانه از سوی روسیه به عنوان کشوری بزرگ است.

ایلنا

نتایج اولیه؛ لیست العبادی و مقتدی صدر پیشتاز انتخابات پارلمانی عراق / شمارش مجدد آرا در کرکوک

طبق نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق، ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی و لیست سائرون به ریاست مقتدی صدر در سطح لیست‌های مختلف انتخاباتی پیشتاز هستند.

ادامه

خبر, شمال غرب آسیا, عراق

روسیه: بیش از نیمی از موشک‌های اسراییلی رهگیری و نابود شد

خبرگزاری تاس روز پنجشنبه به نقل از یک مقام وزارت دفاع روسیه نوشت: اسراییل شب گذشته بیش از ۷۰ موشک هوایی و تاکتیکی به سوریه پرتاب کرد و واحدهای پدافند هوایی این کشور نیمی از این موشک ها را منهدم کردند.

ادامه

اسراییل, امریکا, انگلستان, ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, عربستان سعودی, فرانسه, قطر