همبستگی با مبارزه مردم ایران برای صلح، حقوق و عدالت اجتماعی

“کمیتهٔ دفاع از حقوق مردم ایران” ( “کودیر”) که برای بیش از چهار دهه در دفاع از صلح، حقوق و آزادی‌های دموکراتیک، و به‌ویژه آزادی‌ها و حقوق سندیکایی در ایران فعالیت کرده است، در نیمهٔ دوم آبان‌ماه سال جاری نشست سالانه‌اش را در ساختمان مرکزی اتحادیهٔ “یونیسون” در لندن با موفقیت برگزار کرد. یونیسون بزرگ‌ترین ... همبستگی با مبارزه مردم ایران برای صلح، حقوق و عدالت اجتماعی

ادامه

آزادی, آلمان, امپریالیسم, انگلیس, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, روزنامه نگاران, زنان, عدالت اجتماعی, کارگری, کانادا, معلمان, همبستگی

از مبارزۀ حق‌طلبانهٌ کارگران پروژه‌ای صنایع نفت پشتیبانی کنیم!

گزارش‌های انتشاریافته حاکی ازآن است در مناطق مختلف کشور شمار بزرگی از کارگران پروژه‌ای، پیمانی و قرارداد موقت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دست به اعتراض و اعتصاب زده‌اند. این اعتصاب‌ها با فراخوان ازسوی فعالان کارگری از روز گذشته آغاز شده‌است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, کارگری

نیویورک تایمز؛ دستمزدی که زنان بابت کارِ خانگی نمی‌گیرند به اندازه درآمد ۵۰ شرکت بزرگ جهان است

اگر زنان آمریکایی در سال ۲۰۱۹ برای کارهایی که در خانه از تهیه غذا، مراقبت از افراد، شست و شو، نظافت و … مبلغی معادل حداقل دستمزد کشورهای دریافت می‌کردند، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار درآمد داشتند.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, زنان

۸ مارس، روز زن سال ۲۰۲۰ در گوشه و کنار جهان

صدها هزار نفر در سراسر جهان روز یکشنبه ۸ مارس (۱۸ اسفند) علی‌رغم شیوع ویروس کرونا، به‌مناسب روز جهانی به خیابان‌ها آمدند تا این روز را گرامی بدارند با این حال برخی از این تجمعات در اروپا به خشونت کشیده شد.

 

این روز در چین که مرکز شیوع کرونا است تنها با برجسته کردن فعالیت‌های زنان در بخش پزشکی و درمانی و در مقابله با ویروس کرونا گرامی داشته شد. با این حال در کشورهای آسیای شرقی مانند تایلند، اندونزی و فیلیپین به مناسبت این روز تجمع‌هایی برگزار شد.

 

تجمع دو گروه مخالف و موافق روز جهانی زن در اسلام‌آباد پاکستان

 

معترضان روز گذشته به مناسبت روز جهانی زن در اسلام آباد، پایتخت پاکستان، به خیابان‌ها آمدند. پاکستان از جمله کشورهایی است که در آن آمار قتل‌های معروف به «قتل ناموسی»، بالا است.

 

با این حال، حدود هزار زن و مرد در اسلام آباد جمع شدند و خواستار حقوق برابر زنان و مردان شدند. از سوی دیگر همزمان و در نزدیکی این تجمع، گروهی دیگر که خود را گروهی اسلامی «ضد فمینیستی» معرفی کردند تجمع دیگری را برپا داشتند. برخی از افراد در این تجمع به تجمع گروه مقابل برای روز جهانی زن سنگ پرتاب می‌کردند. در لاهور و کراچی نیز تجمع‌هایی برای گرامیداشت روز زن برگزار شد.

 

بازتاب گسترده خشونت پلیس علیه کنشگران حقوق زنان در پاریس

 

برخورد خشونت آمیز پلیس با تجمع زنان در پاریس یک روز قبل از روز جهانی زن بازتاب گسترده داشت. زنان فرانسوی شنبه عصر در میدان رپوبلیک (جمهوری) جمع شدند اما پلیس برای متوفق کردن آن‌ها گاز اشک آور پرتاب کرد و طبق ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است نیروهای امنیتی برخی از کنشگران را با خشونت با خود بردند. پلیس بازداشت ۹ نفر را تایید کرده است.

 

یکی از نیروهای امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفت: «درست قبل از رسیدن پلیس، تظاهرکنندگان روی زمین دراز کشیده بودند و برخی شعارهایی علیه پلیس می‌داند.»

 

آن ایدالگو، شهردار پاریس نیز در واکنش به این خشونت علیه زنان، آن را «غیر قابل قبول و غیر قابل درک» توصیف کرد و گفت از اقدام پلیس شوکه شده است.

 

مارلن شیاپا، وزیر برابری زنان با مردان در دولت فرانسه خواستار ارائه گزارشی از سوی پلیس در ارتباط با آنچه در این تجمع رخ داده است، شد. وی در توئیتی نوشت: «همه زنان باید بتوانند برای احترام به حقوقشان تظاهرات مسالمت آمیز برگزار کنند.»

 

علاوه بر این کنشگران گروه فمینیستی «فِمِن» روز یکشنبه دست به تظاهرات زدند. این کنشگران در میدان کنکورد پاریس با منورهای رنگارنگ و ترقه‌های دودی به شعار علیه آنچه «همه‌گیری پدرسالاری» می‌خوانند دست زدند. این تجمع با دخالت پلیس پایان یافت.

 

همزمان ده‌ها هزار نفر از مردم پاریس و دیگر شهرهای فرانسه نیز در گروه‌های مختلف به خیابان‌ها آمدند و نسبت به نابرابری‌های جنسیتی و خشونت علیه زنان اعتراض کردند.

 

کنشگران فمینیست علیه خشونت جنسی و جنسیتی، نابرابری دستمزد و لایحه اصلاح قاون بازنشستگی و تاثیرات منفی آن روی زنان اعتراض کردند.

 

برگزارکنندگان این مراسم، برآورد کردند که حدود ۶۰ هزار نفر در این مراسم در پاریس پایتخت فرانسه شرکت کردند.

 

برخی از حاضران به اهدای جایزه سزار به رومن پولانسکی، کارگردان متهم به تجاوز نیز اعتراض کردند. از سوی دیگر گروه‌های شغلی مختلف مانند زنان وکیل یا زنان کارگر نیز به مناسبت این روز برنامه‌های رقص همراه با نمایش‌های اعتراضی را اجرا کردند.

در شهرهای برلین و کلن آلمان نیز تجمع‌هایی به‌مناسبت این روز برگزار شد. یکی از مضامین اصلی این تجمع‌ها، همبستگی با ترنس‌ها بود.

 

تجمع‌های صدها هزار نفری در آمریکای لاتین

 

صدها هزار نفر در شهرهای بزرگ آمریکای لاتین با آمدن به خیابان‌ها این روز را گرامی داشتند. آن‌ها خشم و اعتراض خود را نسبت به نابرابری‌ها، قتل‌ها، کنترل شدید روی سقط جنین و خشونت علیه زنان نشان دادند.

 

پلیس اعلام کرد که ۱۵۰ هزار نفر در شهر سانتیاگو پایتخت شیلی تجمع کردند و شمار افراد تظاهرات کننده در سایر شهرهای این کشور را نیز ۴۰ هزار نفر برآورد کرده‌ است. بسیاری از معترضان روی پلاکاردهایی که در دست داشتند خواستار قانونی شدن سقط جنین و پایان دادن به خشونت علیه زنان شدند.

 

سازمان دهندگان این تجمع، شمار حاضران بسیار بیشتر از برآوردهای پلیس برشمردند.

 

فعالان حقوق زنان در مکزیکوسیتی، پایتخت مکزیک هم به خیابان‌ها آمدند و علیه خشونت و قتل زنان اعتراض کردند. پلیس شمار معترضان را ۸۰ هزار نفر برآورد کرده است. قتل زنان در مکزیک نسبت به پنج سال گذشته دو برابر شده است. شهرهای برزیل و آرژانتین نیز شاهد حضور پررنگ کنشگران مدافع زنان بود.

هفته‌نامه “تایم” ؛ اعتراض نسرین ستوده به “نقض سیستماتیک حقوق زنان” در ایران

نسرین ستوده از زندان اوین پیامی به‌مناسبت هشت مارس منتشر کرده است. فراخوانی برای مبارزه مشترک علیه تبعیض و بی‌عدالتی. او با اشاره به شیوع کرونا در ایران از حکومت ایران خواسته است تا به دشمنی خود با جهان پایان دهد.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان

فریاد فرانسوی‌ها و ایتالیایی‌ها؛ خشونت علیه زنان را پایان دهید

ده‌ها هزار نفر از مردم فرانسه و ایتالیا در اعتراض به اعمال خشونت‌ها علیه زنان، با برپایی راهپیمایی گسترده، پایان دادن به این برخوردها را خواستار شدند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایتالیا, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان, غرب اروپا, فرانسه

همبستگی تشکیلات دموکراتیک زنان ایران با قربانیان فاجعه سیل روزهای اخیر در کشور ما

نوروز و بهار سال ۱۳۹۸ با فاجعه سیل خانمانسوز و در غیاب هشدارهای ضروری هواشناسی، در شمال و در بسیاری از استان‌های  ایران آغاز شد. روستاهای زیادی زیر آب رفتند و یا در محاصره آب قرار گرفتند .

ادامه

ایران, بیانیه, زنان