۸۰ سازمان حقوق‌بشری در انگلیس تلاش برای ممانعت از روشنگری درباره فلسطین را محکوم کردند

بیش از ۸۰ سازمان فعال در زمینه حقوق سیاه پوستان،‌ آسیایی‌ها و اقلیت‌ها در انگلیس از تلاش‌هایی که در این کشور برای جلوگیری از بحث درباره فلسطین انجام می‌شود، انتقاد کردند.

 

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، این نهادهای انگلیسی در نامه خود از برچسب “ضدیت با یهود” که به کسانی که درباره فلسطین به روشن‌گری می‌پردازند، زده می‌شود و در واقع به مانعی برای بحث و بررسی تاریخ فلسطین بدل شده به شدت انتقاد کردند.

 

در سندی که “ائتلاف جهانی برای بزرگداشت هولوکاست” در سال ۲۰۱۶ منتشر کرد، لیستی از تعابیر و اصطلاحاتی مشخص شد که پرداختن به آنها مصداق “ضدیت با یهود” به حساب می‌آید که اخیرا در انگلیس نیز تلاش‌هایی آغاز شده تا به این بند از سند مذکور جنبه قانونی داده شود. از جمله این تعابیر “نژادپرستانه” خواندن رژیم اسرائیل است.

 

نهادهای حقوق بشری انگلیسی از اصطلاح “ضدیت با یهود” که ائتلاف مذکور برای بزرگ کردن مساله هولوکاست به آن تکیه می‌کند، انتقاد کرده‌اند.

 

همچنین در این سند نسبت به مقایسه میان سیاست کنونی اسرائیل و سیاست نازی‌ها هشدار داده شده است. این مقایسه که از سوی برخی گروه‌های حامی فلسطین برای انعکاس بدرفتاری‌های اسرائیل با فلسطینی‌ها استفاده می‌شود، بر اساس سند مذکور ممنوع است.

 

همچنین در این پیام نسبت به تلاش‌های فعلی برای مسکوت کردن بحث و گفتگو درباره تحولات فلسطین و رخدادهای سال ۱۹۴۸ عمیقا ابراز نگرانی شده است.

 

در ادامه این پیام آمده است، این واقعی تاریخی فلسطین ثابت بوده و امکان دستیابی به آن وجود دارد.
ایسنا