۵۵ نظامی استرالیا به جنایت جنگی در افغانستان متهم شدند

دستگاه قضایی استرالیا اتهام ارتکاب جنایت جنگی از سوی بیش از ۵۵ نظامی این کشور در افغانستان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

به گزارش روز سه‌شنبه خبرگزاری فرانسه، دست کم ۵۵ پرونده مستقل از هم در خصوص ارتکاب جنایت جنگی از سوی نظامیان استرالیایی در افغانستان وجود دارد که شامل «قتل» و یا «رفتار خشونت آمیز» علیه غیرنظامیان و یا زندانیان افغان می‌شود.

 

بازرسی ویژه نظامیان استرالیا در گزارشی که امروز (سه شنبه) منتشر شد اعلام کرد که این اقدام در راستای تحقیقاتی است که سال‌ها در این رابطه جریان دارد و از سال ۲۰۱۶ به دنبال مطرح شدن شایعاتی در خصوص «جنایات بسیار جدی» نظامیان استرالیایی در افغانستان آغاز شد.
در این تحقیقات همچنین عوامل فرهنگی، روانشناختی، عملیاتی و سازمانی مورد توجه قرار می‌گیرند.

 

استرالیا از سال ۲۰۰۱ و در حمایت از لشکرکشی آمریکا به افغانستان نیروهای ویژه نظامی خود را به این کشور اعزام کرد، این نیروها پس از ۱۳ سال، در سال ۲۰۱۴ و در راستای عقب نشینی نظامیان ناتو از افغانستان خارج شدند.

 

طبق این گزارش در این تحقیقات از بیش از ۳۳۰ شاهد پرس و جو به عمل آمده است. به گفته «پل برتون» قاضی این پرونده رسیدگی به اتهامات وارده به نظامیان استرالیایی در مراحل پایانی قرار دارد.

 

همچنین «لیندا رینولدز» وزیر دفاع استرالیا به اسکای نیوز گفت انتظار می رود که گزارش نهایی در این خصوص ظرف ماه های آینده منتشر شود.

 

نیروهای ویژه استرالیا که از سال ۲۰۰۱ وارد افغانستان شدند بر اساس برخی مستندات و اتهام های مطرح شده، تنها در فاصله سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ دستکم ۱۰ شلیک داشته‌اند که در آنها افراد غیرمسلح از جمله کودکان جان خود را از دست داده‌اند.

 

در یکی از این موارد که در سپتامبر سال ۲۰۱۳ رخ داد، در حمله به خانه ای، یک افغان و ۶ کودکش که در خواب بودند، کشته شدند.

 

قتل دو افغان توسط نظامیان استرالیا در سال ۲۰۱۲ و کشته شدن یک موتورسوار افغان در سال ۲۰۱۳ نیز از دیگر موارد گسترده جنایات جنگی است که نظامیان استرالیا متهم به انجام آن هستند.