چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

۴ درگیری استراتژیک که در نهایت می‌توانند منجر به بحران جهانی شوند

یک روزنامه آلمانی در مطلبی آینده اقتصاد جهانی را منوط به سرانجام چهار مناقشه مهم و استراتژیک جهانی دانست.

 

روزنامه “ویرتشافتز ووخه” آلمان در مطلبی با اشاره به مناقشات تجاری که بین آمریکا و چین، آمریکا و ایران، انگلیس و اتحادیه اروپا، آرژانتین و صندوق بین‌المللی پول وجود دارد نوشت که این درگیری‌های مهم و استراتژیک در نهایت می‌تواند اقتصاد جهانی را به رکود بکشاند.

 

این روزنامه آلمانی در بخش دیگری از این مطلب نوشت: در حال حاضر چندین بازی بزدلانه اقتصادی در دنیا در حال جریان است. در هر یک از آن ها اگر سازش و توافقی حاصل نشود احتمالا به یک رکود و بحران مالی جهانی منجر می شود. اولین و مهمترین این مناقشات بین آمریکا و چین و در زمینه تجارت و تکنولوژی در حال وقوع است. دومین مورد درگیری ها و مناقشات بین ایران و آمریکا است.

 

در اروپا نیز ما با یک سیاست تنش زا در لبه یک پرتگاهی قرار گرفته‌ایم که در اثر مناقشات بین نخست وزیر انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر مسئله برگزیت رخ داده است.

 

در نهایت هم پیروزی احتمالی «آلبرتو فرناندز»، در انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین در ماه آینده می تواند به مناقشات و درگیری های اقتصادی بین این کشور و صندوق بین المللی پول منجر شود.

 

در بخش دیگری از این مطلب آمده است که یک جنگ سرد ارزی، تکنولوژیک و تجاری بین آمریکا و چین می تواند رکود فعلی در زمینه صنعت، تجارت و سرمایه گذاری در بخش خدمات و مصرف خصوصی و اقتصادی را گسترش داده و اقتصاد آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ را وارد رکود شدیدی کند.

 

مشابه این می تواند در مناقشات بین ایران و آمریکا به وقوع پیوسته و قیمت نفت را به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسانده و باعث رکود اقتصادی شدیدی شود. چنین سناریوی مشابهی در سال ۱۹۷۳ در جریان جنگ یوم کیپور (جنگ اعراب و اسرائیل) و در سال ۱۹۷۹ بعد از انقلاب اسلامی ایران و در سال ۱۹۹۰ بعد از حمله عراق به کویت رخ داد.

 

در ادامه این مطلب آمده است که تشدید تنش های ناشی از برگزیت هم البته به خودی خود نمی تواند دلیلی برای رکود جهانی باشد، اما می تواند منجر به چنین تحولی در اروپا شود که بعدها می تواند به اقتصادهای دیگر هم سرایت کند.

 

اگر چه دیدگاه رایج این است که یک برگزیت سخت می تواند منجر به رکود شدید در انگلیس شود و اروپا را خیلی تحت تاثیر قرار نمی دهد چرا که انگلیس بیش از اروپا به تجارت با این اتحادیه نیازمند است، اما این دیدگاهی ساده لوحانه است.

 

منطقه یورو در حال حاضر از رکود قابل توجهی رنج می برد و در چنگال رکود صنعتی گرفتار است. هلند، بلژیک، ایرلند و آلمان که به رکود اقتصادی نزدیک می شود به شدت به بازار صادرات انگلیس متکی هستند. از آنجایی که اوضاع تجاری در منطقه یورو متشنج شده است یک برگزیت نامنظم همچون قطره ای خواهد بود که این بشکه پر آب را سر ریز می کند. ما می توانیم در این راستا صف طویل هزاران کامیون و اتومبیل را تصور کنیم که برای تکمیل تشریفات جدید گمرکی منتظر هستند. علاوه بر این رکود اقتصادی اروپا می تواند تاثیراتی را به دنبال داشته باشد که رشد جهانی را تضعیف کرده و خطراتی را در این زمینه ایجاد کند. چنین رکودی می‌تواند منجر به جنگ ارزی شود.

 

یک بحران در آرژانتین هم می‌تواند عواقب جهانی ایجاد کند. اگر فرناندز پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور شود و متعاقبا برنامه جامع ۵۷ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول برای این کشور را کنار بگذارد پیش بینی می‌شود که بحران ارزی سال ۲۰۰۱ دوباره تکرار شود. این مسئله می‌تواند به فرار سرمایه از بازارهای نوظهور منجر شده و بحران‌هایی را در ترکیه، ونزوئلا، پاکستان و لبنان ایجاد کند. همچنین شرایط در هند، آفریقای جنوبی، چین، برزیل، مکزیک و اکوادور هم می تواند متشنج شود.

 

در همه این مناقشات و درگیری ها هر دو طرف می خواهند از وجهه خود دفاع کنند. دونالد ترامپ، خواهان یک توافق با چین است تا اقتصاد و بازارها را قبل از نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری دور بعد آمریکا پایدار کند. رئیس جمهور چین هم خواهان دستیابی به توافقی است تا سرعت رکود چین را کاهش دهد. از طرفی هیچ کس نمی خواهد در این بازی نقش بزدل را ایفا کند چرا که این امر باعث تضعیف موقعیت داخلی وی شده و طرف مقابل را تقویت می کند.

 

به همین ترتیب ترامپ فکر می کند می تواند با اعمال تحریم های سخت ایران را به زانو درآورد. البته ایرانی ها می دانند که ترامپ نمی تواند یک جنگ گسترده و در نتیجه افزایش قیمت نفت را تحمل کند. در ضمن ایران نمی خواهد تا زمانی که تحریم ها لغو شود وارد مذاکراتی با ترامپ شود که به فرصتی برای رئیس جمهور آمریکا تبدیل می شود. از آنجایی که این دو طرف تمایلی برای تسلیم شدن ندارند و دولت ترامپ هم از طرف اسرائیل و عربستان تحریک می شود خطر تشدید تنش ها در اینجا افزایش می یابد.

 

نویسنده در بخش پایانی این مطلب نوشت: آینده اقتصاد جهانی به این چهار مناقشه بستگی دارد و هنوز مشخص نیست که این مناقشات به کجا می رسد.

تسنیم

اتحادیه اروپا، آمریکا را تهدید به مقابله به مثل کرد

اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه تهدید کرد در صورت اعمال تعرفه‌های اقتصادی بر ۷.۵ میلیارد دلار کالای اروپایی توسط آمریکا، مقابله به مثل خواهد کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اسپانیا, اقتصادی, المان, امریکا, انگلستان, جهان, خبر, فرانسه

پوتین: تحریم‌های آمریکا علیه ایران به اقتصاد جهان لطمه زده است

رئیس جمهوری روسیه گفت: ایران نمی‌تواند بخاطر تحریم‌های آمریکا توانمندی‌های خود را تحقق بخشد و این مساله به اقتصاد جهانی و بازار انرژی لطمه زده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, عربستان سعودی, فرانسه