سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

از اسفند ۱۴۰۰ تا امروز (۱۹ فروردین ۱۴۰۳)، قیمت دلار در بازار ایران ۲۴۵ درصد افزایش داشته است اما نرخ افزایش حداقل دستمزد کارگران در همین بازه زمانی فقط ۱۱۹.۳ درصد بوده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، روزهای ابتدای فروردین است و کارگران سرخورده و دلسرد از مذاکرات مزدی؛ علیرغم پافشاری نمایندگان کارگری در شورایعالی ... سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

ادامه

ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, گزارش, معیشت

تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در اعتراض به معوقات مزدی

شماری از کارگران پیمانکاری خدمات شهری و فضای سبزِ شهرداری کوت عبدالله به‌عدم دریافتِ حقوق بهمن و اسفند ماه مقابل استانداریِ اهواز اعتراض کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از کارگران پیمانکاری خدمات شهری و فضای سبزِ شهرداری کوت عبدالله صبح امروز، سه‌شنبه ۱۴ فروردین ماه، در اعتراض به‌عدم دریافتِ حقوق بهمن و اسفند ماه ... تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در اعتراض به معوقات مزدی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, درمان, عدالت اجتماعی, کارگری, معیشت

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

مطابق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. براساس درصد اعلام شده از سوی صولت مرتضوی، وزیر کار، حداقل دستمزد کارگران، شامل مزد پایه و سایر مزایا و اقلام، در سال ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون تومان خواهد بود. طبق ادعای اعضای به اصطلاح ... حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

طی پنج روز گذشته، ۱۱ کارگر در شش حادثه جداگانه شغلی در شهرهای، ایلام، تهران، مهاباد و زنجان جان خود را از دست داده یا زخمی شدند. به گزارش ایلنا، در حادثه اول که روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه در یک واحد شیرینی پزی در شهر ایلام استان کهکیلویه و بویراحمد رخ داد، دست یک ... مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری

۴۶ میلیون آمریکایی فاقد استطاعت مالی لازم جهت دریافت خدمات پزشکی

نتایج بررسی‌های صورت گرفته توسط مؤسسه «گالوپ» نشان می‌دهد که تقریبا ۴۶ میلیون نفر از آمریکایی‌ها استطاعت مالی لازم برای دسترسی به خدمات پزشکی و بهداشتی با کیفیت در شرایط اضطراری را ندارند و در این بین، عدم توانایی آمریکایی‌های سیاه پوست جهت پرداخت هزینه مربوط به صورت حساب‌های غیر منتظره پزشکی‌شان،‌ دو برابر سفید پوستان این کشور (۲۹ در برابر ۱۶ درصد) است.

 

به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ نتایج این نظرسنجی نشان دهنده شکاف و نابرابری‌های گسترده نژادی و اقتصادی بین این افراد و آن دسته از کسانی است که اعلام کرده‌اند که استطاعت مالی برای دریافت خدمات پزشکی را دارند.

 

بر این اساس، تقریبا یک نفر از هر سه نفر آمریکایی کم درآمد و یا به عبارتی ۳۵ درصد از مردم آمریکا اعلام کرده‌اند که در طول ۱۲ ماه گذشته و در جریان وقوع پاندمی کرونا،‌ قادر به پرداخت هزینه دریافت خدمات پزشکی مورد نیاز خود نبوده‌اند.

 

از هر هشت آمریکایی، یک نفر و به عبارتی ۱۲ درصد نیز گفته‌اند که هزینه‌‌های مربوط به مصرف مواد غذایی‌شان را به منظور تامین بودجه لازم برای دریافت خدمات پزشکی کم کرده‌اند؛ یک چهارم افرادی که سالانه کمتر از ۲۴ هزار دلار در آمریکا درآمد دارند، از غذای خود به منظور داشتن استطاعت مالی برای دریافت خدمات پزشکی زده اند.

 

از میان خانوارهای کم درآمد آمریکا نیز ۲۱ درصد مجبور شده‌اند هزینه‌های مربوط به آب و برقشان را کاهش دهند تا بتوانند هزینه‌های مربوط به دریافت خدمات پزشکی مورد نیازشان را تامین کنند.

 

دکتر «ویکاس ساینی» (Dr Vikas Saini) رئیس مؤسسه «لون» (Lown) (اندیشکده‌ای که به بررسی نقش قیمت بالای انسولین در جیره بندی و حتی مرگ بیماران دیابتی پرداخته است) می‌گوید: «متاسفانه تعجبی ندارد که میلیون نفر از آمریکایی‌ها استطاعت مالی جهت پرداخت هزینه‌های خدمات پزشکی را ندارند. با این حال این یک واقعیت تکان دهنده و به نوعی ظالمانه است اما تعجب آور نیست. سیستم ما سال‌های متمادی است که بر اساس طرح‌های خصوصی سلامتی و سوء عملکردهای عمیق موجود در عرصه سیاست و اختلالات عملکردی در صنعت پزشکی بنا شده است».

 

آمریکا در حالی بیشترین هزینه‌های مربوط به خدمات پزشکی در جهان را به خود اختصاص داده است که در عین حال، کمترین میزان امید به زندگی و بالاترین نرخ خودکشی را در میان ۱۱ کشور پیشرفته عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی دارد و هزینه دریافت خدمات پزشکی در این کشور به مراتب بیشتر از هزینه‌های آن در هر کشور دیگری است.

 

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی با وجود اینکه انتظار می‌رود لایحه محرک مالی ۱.۹ تریلیون دلاری با هدف تقویت اقتصاد در شرایط همه گیری کرونا بتواند باعث راحتی بسیاری از آمریکایی‌ها شود، اما مردم این کشور همچنان با بحران رو به رشد عدم استطاعت مالی مواجه خواهند شد به خصوص با توجه به اینکه بسیاری از مقررات لحاظ شده در این لایحه کمک مالی موقتی هستند که از جمله آنها می‌توان به مقررات موقتی مربوط به کمک مالی به آمریکایی‌های بیکار به منظور تامین هزینه بیمه‌های خدمات درمانی خصوصی آنها اشاره کرد.

 

این نظرسنجی به صورت مشترک توسط گالوپ و تیمی از نهادهای پزشکی موسوم به «وست هلث» (West Health) و با بررسی دیدگاه ۳ هزار و ۷۵۳ بزرگسال در تمامی ۵۰ ایالت آمریکا اجرایی شده است که شکاف عظیم نژادی و ثروتی در جوامع آمریکا را برملا می‌کند.

در کارگاه‌های کوچک و زیرپله‌ای، مزایای مزدی از جمله پایه سنوات به کارگران پرداخت نمی‌شود

اگر قانون رعایت شود، امسال همه کارگرانی که بیش از یکسال سابقه کار در یک کارگاه ثابت دارند، باید ماهانه حداقل ۱۴۰ هزار تومان مزایای مزدی ثابت، بابت پایه سنوات بگیرند؛ این ۱۴۰ هزار تومان جزو حقوق پایه کارگر است و سال بعد و سال‌های بعدتر مشمول درصد افزایش حقوقِ مصوب شورایعالی کار می‌شود.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش

مبارزهٔ طبقه کارگر برای دستیابی به‌مطالبه‌های فوری واحیای حقوق سندیکایی‌

هفته‌های پایانی سالی که پشت سر گذاشتیم تجربه‌هایی مهم برای جنبش کارگری و حرکت‌های سندیکایی میهن ما در مبارزه برای دستیابی به ‌حقوق صنفی- سیاسی‌شان دربر داشت. افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد برای سال جاری (۱۴۰۰)جز تحمیل فقر به‌خانوارهای کارگری و ادامه یافتن سیاستِ سرکوب مزدی در چارچوب اجرای برنامه تعدیل ساختاری معنایی دیگری ندارد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امپریالیسم, ایران, حقوق بشر, کارگری, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای موقت و ضرورت وجود تشکل‌های مستقل کارگری

اکبر شوکت گفت: قراردادهای موقت، فرهنگ عمومی جامعه‌ی ما را تغییر داده است. امروز مؤلفه‌هایی چون شجاعت، انگیزه و امید به آینده از فرهنگ ما رفته است؛ دیگر هیچ کارگری در هیچ محیط کاری جرأت ندارد از نیازش به تشکل‌های کارگری بگوید.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, کارگری

تجمع کارگران آبفای اهواز با خواست معوقات مزدی و حذف پیمانکاران و عقد قرارداد مستقیم با شرکت

یکی از کارگران معترض گفت: همه کارگران معترض آبفای این شهر و سایر شهرهای استان که تحت مسئولیت یک تا چند شرکت پیمانکاری مشغول کارند، معوقات مزدی طلبکارند و در خواست اصلی همه این کارگران حذف پیمانکاران و عقد قرارداد مستقیم با شرکت آب و فاضلاب است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

وضعیتِ فاجعه‌بار کارگرانِ پیمانکاری

مشکلاتِ بسیار کارگرانِ پیمانکاری باعث شده است که هرچند وقت یکبار مسئولین از حذف شرکت‌های پیمانکاری و واسط سخن بگویند. ادعای نمایندگان مجلس در ادوار مختلف، درخصوص تلاش برای حذف پیمانکارها ظاهرا چیزی جز پروپاگاندا نبوده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری