پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

۳۰۳ نفر از اعضای طالبان کشته و زخمی شدند

وزارت دفاع ملی افغانستان امروز در بیانیه ای از کشته و زخمی شدن ۳۰۳ نفر از اعضای طالبان در ۱۵ ولایت این کشور طی ۲۴ ساعت اخیر خبر داد.

 

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت دفاع ملی افغانستان با صدور بیانیه ای اعلام کرد: در عملیات‌های نیروهای مسلح علیه شبه‌نظامیان طالبان طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۳ عضو این گروه کشته شدند.

 

بر اساس اعلام وزارت دفاع ملی افغانستان، عملیات مذکور در ۱۵ ولایت ننگرهار، میدان وردک، غزنی، ارزگان، قندهار، زابل، هرات، فراه، سمنگان، هلمند، قندوز، بغلان، تخار، پروان و کاپیسا انجام شده است.

 

براساس این بیانیه، در عملیات نیروهای ارتش و پلیس افغانستان ۱۱۰ نفر از اعضای طالبان نیز زخمی شده‌اند.

 

همچنین تعداد زیادی مین جاسازی شده توسط طالبان در ولایت‌های مذکور کشف و خنثی و مقادیر زیادی سلاح و مهمات مربوط به این گروه نیز منهدم شده است.

 

این در حالیست که از یک طرف تلاش‌ها برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان ادامه دارد و از سوی دیگر درگیری نیروهای امنیتی با طالبان نیز در مناطق مختلف این کشور شدت گرفته است.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، از یک طرف دور جدید مذاکرات بین الافغانی در دوحه پایتخت قطر ادامه دارد و از طرف دیگر درگیری گروه طالبان با نیروهای امنیتی در سراسر افغانستان افزایش یافته است.

 

این در حالیست که با آغاز خروج اشغالگران خارجی به سرکردگی تروریست‌های آمریکایی از افغانستان، واشنگتن در تلاش است تا از افزایش ناامنی در این کشور به عنوان بهانه‌ای برای سوءاستفاده بهره برداری کند.

ناو هواپیمابر هسته‌ای آمریکا وارد منطقه شد

ناو هواپیمابر هسته‌ای «رونالد ریگان» در میان عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان وارد منطقه مسئولیت ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده که شامل خاورمیانه است، شد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, جنوب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر

عمران‌خان: به آمریکا پایگاه هم بدهیم، در افغانستان پیروز نمی‌شود

نخست‌وزیر پاکستان تاکید کرد، اگر آمریکا با قدرتمندترین ارتش خود در تاریخ نتوانسته پس از ۲۰ سال در جنگ داخل افغانستان پیروز شود، چطور آمریکا میخواهد این کار را از پایگاه‌های کشور ما انجام دهد؟  

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, حضور نظامی, حقوق بشر

پنتاگون: ایفای نقش امنیتی در فرودگاه کابل برعهده ترکیه گذاشته شد

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده از سپرده‌شدن مسئولیت اصلی تأمین امنیت فرودگاه بین‌المللی کابل بعد از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، به ترکیه عضو فعال ناتو خبر داد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, ترکیه, تروریسم, جنوب آسیا, خبر, ناتو

حامد کرزای: آمریکایی‌ها ننگ و فاجعه به جا گذاشتند، بهتر است بروند

رئیس‌جمهوری سابق افغانستان اظهار کرد: آمریکا “برای مقابله با افراط‌گرایی و برقراری ثبات” به افعانستان آمد و بعد از ۲۰ سال در پی شکست در تحقق این دو هدف کشور را ترک خواهد کرد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تحلیل, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, دخالت نظامی

تشدید درگیری‌ها در افغانستان؛ دست به دست شدن شهرستان‌ها و «آتش زدن و غارت» منازل مردم

برخی از منابع محلی افغانستان با تشدید درگیری در چند روز اخیر از دست به دست شدن برخی از شهرستان‌ها مانند “نهر سراج ” میان دوطرف درگیر در یک شبانه گذشته خبر می‌دهند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, تروریسم, جنوب آسیا, حقوق بشر, گزارش