دفاع روسیه و چین از ایران در نشست اضطراری شورای امنیت

نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله ایران به اسرائیل با سخنان نمایندگان کشورهای مختلف برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله ایران به اسرائیل برگزار شد. در این نشست، نماینده روسیه در شورای امنیت تاکید کرد: زمانی که کنسولگری ایران در سوریه بمباران شد هشدار دادیم ... دفاع روسیه و چین از ایران در نشست اضطراری شورای امنیت

ادامه

اسراییل, الجزایر, امریکا, امنیتی, انگلیس, ایران, تروریسم, چین, خاورمیانه, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, سوریه, صلح, فرانسه, گزارش

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

دست رد سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه به‌ درخواست سفیر اسرائیل

پس از آنکه «سیمونا هالپرین» سفیر اسرائیل در مسکو گفت که اسرائیل از روسیه انتظار دارد که پاسخ موشکی گسترده ایران به این رژیم را محکوم کند، این اظهارات با واکنش منفی مسکو مواجه شد. به گزارش ایرنا، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه خطاب به سفیر اسرائیل نوشت: «سیمونا، به من یادآوری ... دست رد سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه به‌ درخواست سفیر اسرائیل

ادامه

اسراییل, اوکراین, ایران, تروریسم, جهان, روسیه, سازمان ملل, سوریه, شرق اروپا

تحلیلگر گاردین: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صحنه بازی خاورمیانه را تغییر داد

تحلیلگر روزنامه گاردین انگلیس استدلال کرد جنگی که دهه‌ها به‌ طور نیابتی و خارج از سرزمین‌های اشغالی بین ایران و اسرائیل در جریان بود، با حمله اسرائیل به کنسولگری تهران وارد مرحله جدیدی شد که پیشگیری از تشدید آن نیازمند مهار اسرائیل است. به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه گاردین در مطلبی به تفصیل به ... تحلیلگر گاردین: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صحنه بازی خاورمیانه را تغییر داد

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, ایران, تحلیل, جنگ نیابتی, جهان, خاورمیانه, سوریه, لبنان

چین خواستار خویشتنداری تهران و تل آویو برای جلوگیری از تشدید تنش شد

ساعاتی بعد از پاسخ پهپادی و موشکی گسترده ایران به اقدامات تجاوزکارانه و جنون آمیز اسرایل، چین ضمن ابراز نگرانی عمیق از تشدید اوضاع در خاورمیانه، خواستار خویشتنداری تهران و تل آویو برای جلوگیری از تشدید تنش شد. به گزارش ایرنا، یک سخنگوی وزارت امور خارجه چین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: پکن درخصوص تشدید ... چین خواستار خویشتنداری تهران و تل آویو برای جلوگیری از تشدید تنش شد

ادامه

اسراییل, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, شرق آسیا, صلح

۱۷سازمان حقوق بشری خواستار توقف فروش سلاح فرانسه به عربستان و امارات شدند

۱۷ سازمان غیر دولتی حقوق بشری پنجشنبه شب در بیانیه‌ای از فرانسه خواستند، فروش سلاح به عربستان و امارات را بخاطر جنگ در یمن، متوقف کند.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سازمان‌ها که در زمینه بشردوستانه و دفاع از حقوق بشر فعالیت دارند، در بیانیه‌ای تصریح کردند که درخواست خود را با توجه به دو رویدادی که این هفته رخ داد، مطرح می‌کنند.

 

این سازمان‌ها اضافه کردند: روز یکشنبه بیش از ۱۰۰ زندانی در حمله هوایی در استان ذمار در مرکز یمن کشته شدند، همچنین گزارشی که روز سه شنبه از سوی گروه کارشناسان سازمان ملل متحد درباره یمن منتشر شد، حکایت از خشونت آمیز بودن حملات (ائتلاف عربی) به غیرنظامیان یمنی دارد، به همین خاطر ضرورت ایجاب می‌کند که برخی از کشورها مانند فرانسه به تغذیه جنگ یمن با سلاح هایشان پایان دهند.

 

در این بیانیه از فرانسه خواسته شد، مانند برخی کشورها که فروش تسلیحات را به عربستان و امارات به عنوان دو عضو کلیدی ائتلاف عربی در جنگ یمن متوقف کردند، عمل کند.

 

تیم کارشناسی سازمان ملل متحد هفته جاری گزارشی در مورد جنایت جنگی در یمن منتشر کرد که نشان می‌دهد، احتمالا کشورهای غربی مانند آمریکا، فرانسه و انگلیس که با حمایت تسلیحاتی، اطلاعاتی و لجستیکی به ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان کمک کرده اند، در جنایت جنگ در یمن سهیم هستند.

 

اعتراض سازمان های حقوق بشری به فروش سلاح توسط پاریس به ریاض درحالی است که “فلورانس پارلی” وزیر دفاع فرانسه اردیبهشت ماه ۹۸ خطاب به نمایندگان پارلمان گفته بود که تبادلات تجاری کشورش با عربستان ضامن حفظ امنیت و تأمین انرژی فرانسه است و صادرات تسلیحات امکان برقراری روابط نزدیک با کشورهای متحد و راهبردی برای پاریس را فراهم می‌کند.

 

به ادعای او، چنین تبادلاتی باعث می‌شود فرانسه همچنان برای حفظ منافع و انرژی خود در منطقه خاورمیانه باقی بماند.

 

عربستان سال گذشته میلادی قرارداد ۶۰۰ میلیون دلاری برای خرید ۳۹ ناو رهگیر با شرکت نظامی “ساخت و ساز مکانیک نورماندی “(Les Constructions Mécaniques de Normandie) امضا کرده بود که اوایل مردادماه امسال، ۲ فروند از این ناوها به دور از چشم مطبوعات و رسانه ها تحویل مقامات سعودی شد.

 

از این ناوها که ۳۲ متر طول دارند برای رهگیری اهداف مختلف در دریا با استفاده از سرعت بالا استفاده می‌شود.

 

علاوه بر این، در ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن ۹۷)، ریاض با گروه فرانسوی “نیوال فرانسه” قرارداد ساخت ناو جنگی در خاک عربستان را امضا کرد. این قرارداد در ابوظبی و در حاشیه برگزاری نمایشگاه دفاعی IDEX منعقد شد.

 

براساس این قرارداد یک شرکت با حضور دو کشور برای ساخت تجهیزات نظامی دریایی در عربستان سعودی تشکیل می‌شود و مجری آن گروه نیوال خواهد بود.

 

قرار است ۵۱ درصد از سهام این شرکت متعلق به ریاض باشد و در برنامه اولیه آن ساخت زیردریایی و ناو جنگی پیش‌بینی شده است.

 

فرانسه که همواره تحویل سلاح و تجهیزات نظامی به عربستان سعودی را به بهانه های واهی از جمله تامین انرژی توجیه کرده است، با تحویل جدیدترین سفارش های عربستان سعودی که گمان می‌رود در جنگ علیه یمن استفاده خواهد شد، بار دیگر نشان داد، همچنان بر آتش افروزی های این جنگ خونین می‌دمد و به “تجارت مرگ” با سعودی ها ادامه می‌دهد.

 

ده ها هزار یمنی از اوایل سال ۱۳۹۴ و آغاز جنگ تاکنون، بوسیله سلاح های کشورهای غربی که ائتلاف عربی از آن علیه مردم یمن بکار می‌گیرد، کشته، صدها هزار نفر دیگر زخمی و چندین میلیون یمنی نیز آواره شدند.

ایرنا

دو فلسطینی در راهپیمایی بازگشت غزه به شهادت رسیدند

وزارت بهداشت فلسطین در غزه روز جمعه اعلام کرد که در هفتاد و سومین هفته از برگزاری راهپیمایی بزرگ بازگشت در مرز این باریکه و سرزمین های اشغالی تاکنون دو فلسطینی شهید و ۲۳ نفر زخمی شدند.

ادامه

اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

ظریف: با ادای احترام، در کنار کوبا می‌ایستیم

وزیر امور خارجه در پاسخ به توئیت همتای کوبایی خود که تحریم‌های تازه آمریکا علیه ملت ایران را محکوم کرده بود، نوشت: به کوبا ادای احترام می‌کنیم و در کنار آن‌ می‌ایستیم.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, ایران, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, سوریه, کوبا

مسئول عراقی از انتقال تجهیزات گسترده آمریکا از اردن به‌پایگاه عین‌الاسد خبر داد

یک مسئول محلی در استان الانبار اعلام کرد که یک کاروان بزرگ آمریکایی متشکل از ۱۰۸ کامیون بزرگ حامل تجهیزات جنگی مختلف از اردن از طریق گذرگاه طریبیل به سمت پایگاه عین الاسد در عراق انتقال پیدا کرده است.

ادامه

اردن, امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, عراق