به‌مناسبت ۱۴ بهمن: به‌‌یاد دکتر تقی ارانی

۸۴ سال پیش، در بهمن‌ماه ۱۳۱‍۸، جلادان حکومت دیکتاتوری رضاشاه، دکتر تقی ارانی، کمونیست مبارز میهن ما و اندیشمند انقلابی را در سن ۳۶ سالگی درزندان‌های مخوف استبداد به‌قتل رساندند. ولی راه ارانی با قتل او به‌پایان نرسید. ندای رسا و تجهیزکنندهٔ جنبش کارگری و کمونیستی ایران خاموش نگردید. دکتر تقی ارانی درتاریخ ۱۳ شهریورماه ... به‌مناسبت ۱۴ بهمن: به‌‌یاد دکتر تقی ارانی

ادامه

آزادی, آلمان, استبداد, استثمار, استعمار, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, ایران, جهان, دانش, دهقانی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فلسفه, کارگری, کمونیسم, مارکسیسم, مارکسیسم-لنینیسم, مبارزه طبقاتی, یادنامه

اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

از دوم بهمن‌ماه سال ۱۳۲۴، روزی که رفیق زنده‌یاد “قاضی محمد”، پیشوای محبوب خلق کُرد و حزب دمکرات کردستان، در اجتماع باشکوه هزاران تن از مردم مهاباد و شهرها و روستاهای اطراف در میدان “چوارچرا” (چهار چراغ) این شهر، تأسیس حکومت خودمختار کُردستان را اعلام کرد هفتادوهشت سال می‌گذرد. حکومت ملی و دمکراتیک کُردستان، دستاورد ... اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

ادامه

آزادی, اروپا, استبداد, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, تاریخ, ترکیه, جهان, سوریه, سوسیالیسم, سیاسی, عراق, فاشیسم, فرهنگ, کارگران, یادنامه

به‌مناسبت صدمین سال‌ درگذشت لنین: در بزرگداشت اندیشمند انقلابی قرن بیستم و اندیشه‌های ماندگارش

شنبه ۲۱ ژانویه ۲۰۲۴ (۱ بهمن ۱۴۰۲)، صدمین سال‌مرگ ولادیمیر ایلیچ لنین، بزرگ‌ترین شخصیت انقلابی قرن بیستم است. به همین مناسبت، نیروهای مترقی و انقلابی جهان و به‌ویژه کمونیست‌ها در چنین روزی به این انقلابی بزرگ و نظریه‌پرداز سوسیالیسم علمی ادای احترام می‌کنند. لنین نه‌فقط نظریه‌پرداز، بلکه سازمان‌ده و انقلابی برجسته‌ای بود. لنین نظریه‌پردازی بود که ... به‌مناسبت صدمین سال‌ درگذشت لنین: در بزرگداشت اندیشمند انقلابی قرن بیستم و اندیشه‌های ماندگارش

ادامه

اتحاد شوروی, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, انگلس, ایدئولوژی, ایران, جهان, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, سیاسی, طبقه کارگر, فلسفه, کمونیسم, لنین, مارکسیسم, مارکسیسم-لنینیسم, مبارزه طبقاتی, همبستگی, یادنامه

کاسترو: اتحاد سلاح استراتژیک کوباست

در شصت و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب کوبا رئیس‌جمهور سابق این کشور تاکید کرد: اتحاد مردم این کشور عامل پیروزی بر دشمنان کوباست. در شصت و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب کوبا، رائول کاسترو، رئیس جمهور سابق این کشور در جشنی که در سانتاگوا د کوبا برگزار شد، تاکید کرد که وحدت سلاح استراتژیک اصلی کوبا ... کاسترو: اتحاد سلاح استراتژیک کوباست

ادامه

آمریکای لاتین, جهان, کوبا, گزارش, یادنامه

به‌مناسبت صدوششمین سالگرد انقلاب سوسیالیستی اکتبر

جایگاهِ تاریخی انقلاب اکتبر انقلاب اکتبر در دوران جنگ فاجعه‌بار جهانی اول بین کشورهای امپریالیستی بر سر تقسیم جهان و هم‌چنین در دوران سلطهٔ کشورهای سرمایه‌داری بر جهان روی داد. پیروزی انقلاب اکتبر به‌رهبری لنین و بلشویک‌ها در روسیه پایانی تاریخی بر دیدگاه‌های ابدی بودن جهان سرمایه‌داری بود و به خلق‌های زیرستم در جهان نشان ... به‌مناسبت صدوششمین سالگرد انقلاب سوسیالیستی اکتبر

ادامه

آپارتایت, آزادی, آلمان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اتریش, انگلیس, ایتالیا, ایران, برابری اجتماعی, جهان, سوسیالیسم, فرانسه, کارگری, کمونیسم, لنینیسم, مارکسیسم-لنینیسم, نئولیبرالیسم, یادنامه

۱۱ سپتامبر آمریکای لاتین

با گذشت ۴۸ سال از ۱۱ سپتامبر شیلی و کودتای آمریکایی علیه دولت دموکرات آلنده، در حالی که اعتبار آمریکا در بیستمین سالگرد حمله ۱۱ سپتامبر به برج‌های دوقلو دچار افول شده، اعتبار الگوی انقلابی آلنده به طور روزافزون افزایش می یابد.

 

به گزارش ایرنا از خبرگزاری کوبا، ۱۱ سپتامبر شیلی با کودتا علیه دولت دموکراتیک «سالوادور آلنده» رئیس جمهوری سابق شیلی و قهرمان آمریکای لاتین، در تاریخ این کشور ثبت شد. اما این روزها با غوغای ۱۱ سپتامبر آمریکا، ‌ این واقعه کمتر جایی را در مطبوعات بین المللی به خود اختصاص داده است، با وجود آنکه آتش به جان چندین نسل آمریکای لاتین زد.

 

رسانه ها حمله تروریستی منهتن در سال ۲۰۰۱ که با کمتر از سه هزار قربانی جهان را مبهوت کرد، برجسته می‌کنند اما در عوض کودتای آگوستو پینوشه دیکتاتور وقت شیلی را در سال ۱۹۷۳ با ده ها هزار قربانی و یک رژیم سرکوبگر را که ۱۷ سال طول کشید، کمتر به تصویر می کشند.

 

شنبه (۱۱ سپتامبر/۲۰ شهریور) چهل و هشتمین سالگرد کودتای نظامی علیه «سالوادور آلنده» رئیس جمهوری فقید این کشور بود که ۱۷ سال دیکتاتوری دوره پینوشه را به همراه داشت؛ شیلی این روزها با ایجاد تحولات بی سابقه در قانون اساسی به جا مانده از زمان دیکتاتوری پینوشه با آن خاطرات تلخ مقابله می کند.

 

چرخ پیشرفت و توسعه شیلی در سایه سه سال دولت دموکرات چپگرای آلنده، ۱۹۷۳-۱۹۷۰ ناگهان با هجوم دیکتاتوری کودتا از حرکت ایستاد. بیشترین آثار مخرب حملات این نیروهای بی‌ثبات کننده به رهبری آمریکا به صنعت حمل و نقل، تجارت و غذا و انرژی الکتریکی وارد شد.

 

آلنده برای آمریکا تهدیدی در سطح قاره به شمار می رفت، بنابراین به دنبال سرنگونی او و دولت دموکرات ضدامپریالیستی وی برآمد. اسناد فاش شده چند سال پس از کودتا، مشارکت واشنگتن را در کودتای شیلی و به قدرت نشاندن پینوشه آشکار کرد.

 

با وجود تظاهرات خیابانی هرروزه و اعتصاب شرکت ها، دیکتاتور پینوشه به همراهی کودتاگران همه اعتراضات مردمی به هواداری آلنده را سرکوب کرد.

 

با این همه، پس از ۱۷ سال از دیکتاتوری نظامی و سه دهه دولت غیرنظامی که اساسا با طرح اقتصادی نئولیبرالی و قانون اساسی رژیم پینوشه اداره می شد، شیلیایی ها رهبری عمیق تغییرات را به عهده گرفتند.

 

در پی موج اعتراضات مردمی از سال ۲۰۱۹، با وجود سرکوب های دولت فعلی سباستین پینیرا، تصویر آلنده در کنار پرچم شیلی به اهتزاز درآمد.

 

با اوج گیری جنبش های اعتراضی، سرانجام مردم شیلی موفق شدند در همه پرسی تاریخی ۲۵ اکتبر (چهارم آبان ۱۳۹۹) با بیش از ۷۸ درصد آراء به خواسته ملی خود برای تغییر و اصلاح قانون اساسی که از زمان دیکتاتوری به جا مانده بود، دست یابند.

 

قانون اساسی جدید شیلی جایگزین قانون اساسی دوره دیکتاتوری «آگوستو پینوشه» خواهد شد که ۴۰ سال پیش نوشته شده و معترضان معتقدند که قانون اساسی مذکور به عنوان یکی از علل اصلی نابرابری در شیلی مشروعیت ندارد.

 

انتخابات عمومی قطعی در ماه نوامبر (آبان) برگزار خواهد شد تا به رغم میل محافظه کاران، مسیر آینده شیلی را همزمان با حضور روزافزون ترقی خواهان روشن کند.

 

به این ترتیب در چهل و هشتمین سالگرد ۱۱ سپتامبر شیلی و آمریکای لاتین که مصادف با بیستمین سالگرد فروپاشی برج های دوقلو و اعتبار آمریکاست، اعتبار الگوی آلنده با وجود تبلیغات ناکافی، بیش از پیش افزایش می یابد.

آتشِ مقدّسِ امیدواری: روزهای خوب را خواهیم دید… در بزرگداشت ناظم حکمت، شاعر کمونیست

دربارهٔ زندگی و آثار ادبی و هنری و مبارزهٔ‌ سیاسی ناظم حکمت (۱۹۰۲-۱۹۶۳)، شاعر کمونیست ترک، مطلب زیاد نوشته شده است. شعرها و منظومه‌های او نیز به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

ادامه

اتحاد شوروی, ترکیه, جهان, سوسیالیسم, شعر, فرهنگ, کارگری, کمونیسم, کوبا, یادنامه

۷۶ سال از جنایت هولناک آمریکا در هیروشیما گذشت + فیلم

۷۶ سال پیش آمریکا برای نخستین بار از بمب اتم علیه بشریت استفاده کرده و طی دو بمباران اتمی دو شهر ژاپنی هیروشیما و ناگازاکی دست کم ۲۱۰ هزار نفر را به خاک و خون کشید.

ادامه

امریکا, تاریخ, جهان, حقوق بشر, ژاپن, شرق آسیا, یادنامه

شی جین‌پینگ: زمان تهدید چین سرآمده است

مراسم گرامیداشت صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین پنج شنبه یکم ژوئیه (۱۰ تیر) با شکوه بسیار در میدان تیان آن من برگزار شد. شی جین پینگ، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست، رئیس جمهوری خلق و رئیس کمیته نظامی مرکزی حزب کمونیست چین در این مراسم حضور یافته و سخنرانی مهمی ایراد کرد.   ... شی جین‌پینگ: زمان تهدید چین سرآمده است

ادامه

جنگ سرد, جهان, جهان غرب, چین, سوسیالیسم, شرق آسیا

روایتِ خبرنگاران از اتوبوسِ مرگ/ نه عذرخواهی؛ نه استعفا

خیلی عجیب بود، اتوبوس تا یک مسیری با سرعت خیلی کمی حرکت می‌کرد و به همین دلیل طول کشید تا به محل برنامه برسیم، اما در مسیر برگشت که تغییر مسیر داده شد و جاده عوض شد، می‌گفتند به ما گفته شده، تند بروید، درحالیکه ما گفتیم عجله‌ای نداریم که تند بروید، چون بعد از ... روایتِ خبرنگاران از اتوبوسِ مرگ/ نه عذرخواهی؛ نه استعفا

ادامه

اجتماعی, ایران, روزنامه نگاران, گزارش, یادنامه