وزیرخارجه اتریش؛ ۹۵درصد شرکت‌های غربی همچنان درروسیه فعال‌ هستند

وزیر خارجه اتریش اذعان کرد که باوجود خروج بسیاری از شرکت‌های خارجی از روسیه در واکنش به جنگ اوکراین، همچنان تعداد زیادی از شرکت‌های غربی در مسکو فعال هستند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش می‌گوید که به‌رغم خروج بسیاری از کسب‌وکارهای خارجی از روسیه در واکنش به ... وزیرخارجه اتریش؛ ۹۵درصد شرکت‌های غربی همچنان درروسیه فعال‌ هستند

ادامه

آمریکا, اتریش, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحریم, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب

دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه اعلام کرد که روزهای ۸ و ۹ آوریل (۲۰ و ۲۱ فروردین ۱۴۰۳) به شکایت نیکاراگوئه از آلمان به اتهام حمایت از نسل‌کشی در نوار غزه رسیدگی می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکاراگوئه از آلمان به دلیل حمایت مالی و نظامی از اسرائیل، قطع کمک‌های مالی به ... دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکای لاتین, اروپای مرکزی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

مخالفت پارلمان آلمان با درخواست ارسال موشک تاروس به اوکراین

قانونگذاران آلمانی روز پنجشنبه با درخواست جدید اپوزیسیون از دولت برای ارسال موشک‌های کروز دوربرد تاروس به اوکراین مخالفت کردند. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: این مخالفت یک روز بعد از دفاع اولاف شولتس صدر اعظم آلمان از مخالفتش با تامین چنین سلاح‌هایی برای اوکراین مطرح شد. این رسانه افزود: گروه اصلی اپوزیسیون راست ... مخالفت پارلمان آلمان با درخواست ارسال موشک تاروس به اوکراین

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپای مرکزی, اوکراین, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

امضای توافقنامه همکاری امنیتی میان مجارستان و چین

وزارت کشور مجارستان از امضای توافقنامه همکاری امنیتی و پلیسی میان بوداپست و پکن خبر داد. به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه دیلی تلگراف، وزارت کشور مجارستان در بیانیه‌ای با اعلام خبر امضای این توافقنامه امنیتی میان دو کشور، یادآور شد: بر اساس این توافقنامه، نیروهای پلیس چین می‌توانند به همراه نیروهای ... امضای توافقنامه همکاری امنیتی میان مجارستان و چین

ادامه

اروپای مرکزی, امنیتی, تروریسم, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, مجارستان

نخست‌وزیر اسلواکی: غرب حامی ادامه جنگ اوکراین است

نخست‌زیر اسلواکی بار دیگر استراتژی غرب در قبال جنگ اوکراین را مورد انتقاد قرار داد و خواستار آغاز مذاکرات میان مسکو و کی‌یف برای برقراری آتش‌بس فوری شد. به گزارش ایسنا، رابرت فیتسو، نخست‌وزیر اسلواکی با انتقاد از استراتژی غرب برای جنگ اوکراین گفت غرب به شدت از این جنگ حمایت می‌کند. وی اظهار داشت: ... نخست‌وزیر اسلواکی: غرب حامی ادامه جنگ اوکراین است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اسلواکی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, روسیه, شرق اروپا, صلح, غرب

یک پیروزی کوچک که دل میلیون­‌ها نفر را در سراسر جهان گرم کرد

کمونیست های اتریش جا دارد که خوشحال باشند و از شادی در پوست خود نگنجند. هر روز یک چنین پیروزی نصیب کمونیست­‌ها نمی­‌شود، آن هم در چنین زمانی. در زمان‌ه­ای که نیروهای راست و فوق العاده راست در کشورهای اروپایی، در حکومت­‌های مرکزی یا حکومت‌­های محلی حضوری فعال دارند.

 

پیروزی کمونیست‌­ها در انتخابات شهرداریِ شهرِ گراتسِ اتریش در زمان‌ه­ای که حکومت­‌ها و میلیاردرها، مجله‌­ها و برنامه‌های تلویزیونی را می‌خرند، همه پرسی‌­ها ساختگی با نتیجه­‌های دل­خواه را سفارش می­‌دهند و با هزاران ترفند پوشیده و گاه عریان و شیادانه تلاش می­‌کنند، تا افکار عمومی را در راستای آماج­‌های خود سازماندهی کنند، بسیار مسرت بخش و دلگرم کننده است. شهر گراتس پس از شهر وین، دومین شهر بزرگ اتریش است و نزدیک به سیصدهزار تن شهروند دارد.

 

پیروزی نخستین زن کمونیست در اروپای غربی درانتخابات شهرداری در شهر گراتس (اتریش)

 

رفیق اِلکِه کار (Elke Kahr) دبیرکلوب حزب کمونیست اتریش در شهرگراتس درمبارزه انتخاباتی که درروز یکشنبه ۲۶ سپتامبربرگزارشد، توانست با به دست آوردن ۲۹ درصد آرای داده شده، به یک پیروزی چشمگیر و خیره کننده دست یابد. رفیق اِلکِه کار توانست در این انتخابات، شهردار کنونی گراتس از حزب مردم (حزب محافظه کار و راستگرا) را که ۱۸ سال آزگار در این مقام جا خوش کرده بود، کنار زند و با فاصله زیاد، پیروز این انتخابات شناخته شود.

 

اگرچه پیش از انتخابات پیش بینی می‌­شد که آرای حزب کمونیست اتریش افزایش یابد ولیکن افزایش هشت و نیم درصدی آرای این حزب و کنار زدن حزب دست راستی مردم از اریکه قدرت را هیچ کس تصور نمی‌­کرد. پیروزی کمونیست­‌ها و به دست آوردن چنین نتیجه­‌ای در انتخابات نه تنها درکشور اتریش، که درسراسر اروپا وحتی جهان بازتابی گسترده را با خود به همراه داشت.

 

نه تنها واشنگتن پست از “گراتس کمونیستی” خبرداد بلکه دیگر آژانس‌­های دست راستی خبری چون بلومبرگ نیز نگرانی خود را از تحولات سیاسی واقتصادی این شهر در پی پیروزی کمونیست­‌ها در مقام شهردار شهر بیان کردند.

 

از سوی دیگر اگر چه پیروزی کمونیست‌­ها در شهر گراتس در سطح جهانی یک گام کوچک و یک پیروزی خُرد شمرده می­‌شود، اما با این حال این پیروزی توانست به گرم شدن دل میلیون‌­ها تن و شعله کشیدن آتش شور و مبارزه در میان آنان کمک کند. نشریه­‌های مترقی و چپ به ویژه در کشور آلمان به بازتاب گسترده این پیروزی پرداختند وحتی خبرگزاری تلویزیون دولتی کشور چین نیز در برنامه­‌های خود به این پیروزی اشاره کرد.

 

هواداران حزب توده ایران در اتریش بلافاصله پس از روشن شدن نتیجه انتخابات، این پیروزی را به رفقای رهبری حزب کمونیست اتریش و همچنین در پیامی جداگانه به رفیق الکه کار شادباش گفتند و از جمله نوشتند: «ما نیز همراه تو از این پیروزی خوشحالیم و این پیروزی را همانند پیروزی خود می شُمریم. این پیروزی پاسخی است به سال­‌های طولانی و صاقانه کار تو و همچنین رفقای دیگر که در خدمت و برای انسان­ها انجام گرفته است.»

 

رفیق الکه کار در پاسخ خود از پیام شادباش هواداران حزب توده ایران در اتریش صمیمانه سپاسگزاری کرد و با درودهای رزمجویانه از سوی حزب کمونیست اتریش ­ـ گراتس برای رفقای هوادار حزب، همه چیزهای نیک،  خودباوری و توانی افزون­تر آرزو کرد.

 

بنا بر گزارش حزب کمونیست اتریش در روزهای گذشته و پس از این انتخابات، بیش از دویست نفر از مردم عادی تقاضای عضویت و همکاری با حزب کمونیست اتریش را کرده‌­اند.

 

پیروزی رفیق کار و حزب کمونیست درشهر گراتس نیازمند رمزگشایی و تجزیه و تحلیل‌­های پیچیده نیست. این پیروزی یک رویداد اتفاقی نبود، بلکه نتیجه بیش از ۲۰ سال مبارزه و فعالیت خستگی ناپذیر، پیگیر وهدفمند رفقای کمونیست در جهت حل معضلات اجتماعی به ویژه در پهنه مسکن زحمتکشان، بیکاران و خانواده­‌های محروم و نیازمند شهر گراتس (در استان اشتایر مارک) بود. درکشوری که ادعای یکی ازثروتمند‌ترین کشورهای دنیا را دارد.

 

رفیق کار فعالیت­‌های سیاسی و اجتماعی خود را از سال ۱۹۸۵ میلادی در کمیته شهری حزب کمونیست اتریش در گراتس آغاز کرد. درسال‌های ۲۰۰۳ تا -۲۰۰۴ معاون رهبری حزب و ۲۰۰۵ مسئول کمپین انتخاباتی حزب دراستان اِشتایرمارک شد. او از سال ۱۹۹۳ تا امروز عضو شورای شهر گراتس و از سال ۱۹۹۸ رئیس کلوب حزب درمجلس این شهربوده است. او همچنین از کنشگران فعال درکمیته­‌های گوناگون ازجمله کمیته صلح و حقوق اجتماعی است. او به عنوان یک انسان مبارز و کنشگری فعال برای تأمین مسکن وگرفتن حقوق مستأجران نه تنها در میان هواداران حزب که درمیان قشرهای گسترده و گوناگون جامعه در شهر گراتس، معروف و محبوب است. او از سال ۲۰۰۵  تا ۲۰۱۷  در شورای شهرداری شهر گراتس مسئول دایره مسکن بود و از سال ۲۰۱۷  تا کنون مسئولیت دایره ترافیک این شهر را بر عهده دارد. او در این سال‌اتر­ها در کنار امور ترافیک شهر همچنان به فعالیت‌­های خود درعرصه مسکن نیز ادامه داده است.

 

بر پایه گزارش‌های مستند و نوشته منابع خبری گوناگون در اتریش نه تنها رفیق الکه کار بلکه همه رفقای کمونیست مسئول درشورای شهرداری شهر گراتس سال‌­هاست که بیش از نصف تا دو سوم  حقوق نقد دریافتی خود را ماهیانه به صندوقی جداگانه می­‌ریزند و از آن جهت کمک به سامان دادن خانه­‌های خراب و تهیه محل سکونت با کرایه­‌های مناسب وهمچنین جهت کمک­‌های اجتماعی برای افراد نیازمند استفاده می­کنند.

 

برای نمونه و بر پایه همین گزارش­‌ها تنها رفیق الکه کار تا به حال با پرداخت دوسوم حقوق ماهانه خود نزدیک به نهصد هزار یورو به این صندوق کمک کرده است. او پس از پیروزی در انتخابات در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که از او پرسید آیا از این پس نیز به عنوان شهردار گراتس کمک‌های مالی خود را انجام خواهد داد یانه، گفت: «روشن است که انجام خواهم داد. شهردار حقوق بیشتری دریافت می­‌کند و  من هم از این پس می­‌توانم بیشتر کمک مالی بکنم.»

 

مردم تفاوت آشکار میان سیاستمدارانی از این دست و مانند رفیق الکه کار با سیاستمداران دزد و فاسد را می‌بینند و انتخاب می­‌کنند. پیروزی رفیق کار و حزب کمونیست درشهر گراتس را باید همچنین در رابطه با دست رد زدن مردم به سیاست‌­های ضد مردمی حزب­‌های دست راستی حاکم در دهه ­های گذشته و کاربست سیاست نولیبرالی در زمینه‌­های اجتماعی و به ویژه در عرصه مسکن و بازار کار دید و ارزیابی کرد.

 

حزب توده ایران این پیروزی رابه رفقای حزب کمونیست اتریش و به ویژه به رفقای کمونیست درشهرگراتس و رفیق گرامی الکه کار شادباش می­‌گوید وبرای آنان موفقیت­‌های بیشتر و گسترده­‌تر را در پیش­برد آماج­‌های مردمی ومترقی آرزو می­کند.

«نامهٔ‌مردم»