مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

یک منبع کرد: بارزانی با واگذاری اختیاراتش موافقت کرده است

یک منبع کرد امروز (چهارشنبه) مدعی شد، مسعود بارزانی با انتقال اختیاراتش به دو قوه مقننه و مجریه در کردستان عراق موافقت کرده است.

 

این منبع به خبرگزاری عراقی الغد پرس گفت: پارلمان کردستان عراق روز گذشته به طور محرمانه انتقال اختیارات رئیس اقلیم کردستان را که دوره فعالیتش به لحاظ قانونی خاتمه یافته است، بررسی کرد.

 

وی افزود: فراکسیون‌های سیاسی به شرطی با تمدید دوره پارلمان کردستان برای هشت ماه دیگر موافقت کردند که بارزانی بپذیرد اختیاراتش را به دو قوه مقننه و مجریه واگذار کند.

 

این مقام کرد عراق تاکید کرد: بارزانی گروه‌های سیاسی اصلی در اقلیم را مطلع کرده که موافق انتقال اختیاراتش به این دو قوه است که پارلمان و دولت کردستان عراق هستند. البته بخش اعظم اختیاراتش به پارلمان این منطقه واگذار خواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: دو روز آینده شاهد تحولات سیاسی غیرمنتظره در اقلیم بوده و پارلمان طی هشت ماه آینده منبع تصمیم‌گیری در اقلیم خواهد بود.

 

شروط بارزانی برای استعفا

 

در عین حال خبری دیگر از شمال عراق حکایت از شرط گذاشتن بارزانی برای استعفایش است.

 

یک منبع مطلع امروز گفت: مسعود بارزانی با تشکیل دولت نجات و تقدیم استعفایش به این شرط موافقت کرده است که نیچروان بارزانی ریاست دولت را برعهده بگیرد در حالی درخواست کرده پست ریاست اقلیم از داخل پارلمان لغو شود.

 

این منبع افزود: بخش‌های مربوطه بر مسعود بارزانی فشار وارد کرده‌اند که استعفا کند و دولت نجات ملی تشکیل شود و بارزانی هم با تشکیل دولت نجات ملی به این شرط موافقت کرده که برادرزاده‌اش یعنی نیچروان بارزانی نخست وزیر موقت شود.

 

وی افزود: تمدید دوره پارلمان اولین گام در جهت اجرای این پیشنهاد بود.

 

این منبع خاطرنشان کرد، بارزانی از ملک سلمان، پادشاه عربستان خواسته بود برای گشودن باب مذاکره با حیدر العبادی برای حل مشکلات وساطت کند اما العبادی درخواست مذاکره و مذاکره با بارزانی را رد کرده و به ملک سلمان گفته بود تنها در صورت استعفای بارزانی راه حل با اربیل ممکن است.

 

این منبع تاکید کرد: بارزانی به حزبش گفته تصمیم استعفا یا لغو پستش از داخل پارلمان را اجرایی می‌کند تا گفته نشود که تحت فشارهای بین‌المللی و داخلی استعفا کرد.

 

به گفته این منبع، تمدید دوره پارلمان کردستان برای دو دوره، هر دوره چهار ماهه به منزله تمدید دوره ریاست اقلیم بود اما طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به بارزانی گفتند، مشکلات اقلیم با بغداد تا زمانی که او استعفا نکند، حل نمی‌شود.

 

این مقام ادامه داد: بارزانی موافقت کرده استعفایش را تقدیم کند و احتمالا ظرف ۴۸ ساعت آینده این مساله اعلام شود.

 

 

سه حزب کرد انحلال ریاست اقلیم کردستان عراق و تشکیل دولتی موقت را خواستار شدند

 

 

با ادامه تنش میان اربیل و بغداد اکنون دیگر سه حزب کرد عراق یعنی “جماعت اسلامی”، “ائتلاف دموکراسی و عدالت” و “جنبش تغییر” در بیانیه مشترکی خواستار انحلال ریاست اقلیم کردستان و تشکیل دولتی موقت شده‌اند.

 

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، دو حزب کرد “جماعت اسلامی” و “ائتلاف دموکراسی و عدالت” که برهم صالح، نخست وزیر پیشین اقلیم کردستان عراق ریاست آن را برعهده دارد، به طرح مشترک و پنج بندی جنبش تغییر برای عبور از بحران فعلی اقلیم پیوستند.

 

 

این سه تشکل سیاسی با انتشار بیانیه مشترکی حوادث اخیر در کرکوک و دیگر مناطق را “بحران، شکست و فاجعه‌ای سیاسی و نظامی توصیف کرده و خواستار انحلال پست ریاست اقلیم شدند.

 

در این طرح راه مقابله با بحران‌ها، حفاظت از دستاوردها، تصحیح مسیر روند سیاسی و عادی سازی شرایط در طوزخورماتو، کرکوک، خانقین و دیگر مناطق مورد اختلاف پیشنهاد داده شد.

 

این سه حزب در بیانیه مشترک خود بر حمایت از گروه‌های سیاسی، وحدت میان گروه‌های مردمی در اقلیم و دور نگه داشتن کردها از خطرات اختلاف و جدایی و جنگ داخلی تاکید کردند.

 

آنها در ادامه تاکید کردند که تلاش‌ها با همکاری قدرت‌ها و طرف‌های سیاسی در اقلیم کردستان جهت تشکیل دولتی موقت از طریق پارلمان که مسؤولیت‌های اصلی را بر عهده گیرد، ادامه خواهند یافت و این مسؤولیت‌ها شامل مدیریت گفت‌وگوی چند جانبه با دولت مرکزی، آمادگی برای برگزاری انتخاباتی شفاف با نظارت کارشناسان سازمان‌های خارجی ویژه، تکمیل پیش‌نویس قانون اساسی به شکلی که ساختار پارلمانی تقویت شود، آمادگی برای برگزاری همه‌پرسی برای تصویب قانون اساسی و تعیین برنامه‌ها و طرح‌هایی جهت بهبود شرایط معیشتی شهروندان هستند.

 

همچنین این سه حزب کرد در ادامه تعامل با دولت عراق در مناطق مورد مناقشه مطابق با قانون اساسی، تلاش برای بازگردان شرایط به حالت عادی در این مناطق و بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان، انحلال موسسه ریاست اقلیم کردستان، اعطای اختیارات به نهادهای مسؤول طبق قوانین و اینکه پارلمان منبع صدور تصمیمات و قوانین بوده و هیچ قدرت سیاسی بالاتر از آن نباشد را خواستار شدند.

ایسنا

یک سند محرمانه، نقش مستقیم شاهزادگان سعودی را در جنگ سوریه فاش کرد

براساس سندی که سایت روزنامه “د اینترسپت” منتشر کرده است، سلمان بن سلطان، معاون وزیر دفاع عربستان در آن زمان حدود ۱۲۰ تن مواد منفجره و موشک را برای افراد مسلح در سوریه فراهم آورده بود و از آن‌ها خواسته بود دمشق را زیر آتش گرفته و فرودگاه آن را با خاک یکسان کنند.   ... یک سند محرمانه، نقش مستقیم شاهزادگان سعودی را در جنگ سوریه فاش کرد

ادامه

اردن, اسنودن, امریکا, جهان, خبر, سوریه, عربستان سعودی

اقلیم کردستان عراق نتیجه همه‌پرسی را معلق کرد

به گزارش رویترز، دولت اقلیم کردستان عراق با صدور اطلاعیه‌ای عنوان کرد که به منظور رفع بحران‌ در روابط با دولت مرکزی عراق، نتیجه همه‌پرسی استقلال این منطقه را به حالت تعلیق درمی‌آورد.   این اطلاعیه که در ساعات اولیه امروز- چهارشنبه- منتشر شده، حاوی پیشنهاد آتش‌بس فوری و توقف عملیات‌ نظامی در مناطق شمال ... اقلیم کردستان عراق نتیجه همه‌پرسی را معلق کرد

ادامه

جهان, خبر, عراق

موافقت رهبر کردهای سوریه با مذاکره درباره خودمختاری در شمال این کشور

به نقل از سایت سیریانیوز، شاهوز حسن، رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک کرد سوریه اعلام کرد: این حزب با تجزیه سوریه و هر گونه طرحی برای جدایی از سوریه مخالف است و برای حفظ وحدت کشور تلاش می‌کند.   وی درباره پیشنهاد ولید معلم، وزیر خارجه سوریه برای مذاکره درخصوص ایجاد حکومت خودمختار گفت: ولید ... موافقت رهبر کردهای سوریه با مذاکره درباره خودمختاری در شمال این کشور

ادامه

جهان, خبر, روسیه, سوریه

دمشق: زمانی رقه را آزاد شده می‌دانیم که ارتش سوریه وارد آن شود

محمد رامز ترجمان، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با اسپوتنیک اعلام کرد که دولت سوریه تنها اراضی‌ای را که نیروهای ارتش سوریه وارد آن بشوند و پرچم ملی این کشور را بر فراز ساختمان‌های آن شهر برافراشته سازند، “منطقه آزادشده” می‌داند.   وی در این گفت‌وگوی ویژه تصریح کرد که آنچه در رقه ... دمشق: زمانی رقه را آزاد شده می‌دانیم که ارتش سوریه وارد آن شود

ادامه

جهان, خبر, سوریه