شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

یک تست خون ساده؛ امیدی تازه برای تشخیص سرطان

پژوهشگران آمریکایی در تحقیقات سرطان شناسی به نتایج جالبی دست یافته‌اند. زندگی بسیاری افراد می‌تواند با یک آزمایش خون جدید نجات یابد. آزمایشی که علائم هشت نوع سرطان را با شانس بالای درمان شناسایی می‌کند.

 

گامی ارزنده در پژوهش‌های سرطان‌شناسی برداشته شده است. متخصصان در آمریکا توانسته‌اند از طریق یک آزمایش خون جدید، هشت نوع سرطان را در مراحل کاملا ابتدایی تشخیص دهند. این تست توانسته تومورهای سرطانی ۱۰۰۰ بیمار را در ۷۰ درصد موارد ابتلا شناسایی کند.

 

دستاورد این آزمایش، تشخیص سرطان پیش از گسترش یافتن و ریشه دواندن آن است. فرصتی طلایی برای بیمار تا سرطان را به زانو در آورد.

 

ویژگی این آزمایش آن است که جهش دی‌ان‌ای را تشخیص می‌دهد. از طریق این آزمایش می‌توان آن دسته از «دی‌ان‌ای»ها و نشانگر‌های زیستی (Biomarker) را که سلول‌های در حال مردن در خون باقی می‌گذارند جستجو کرد. این «دی‌ان‌ای»ها با انواع سرطان روده، پستان، کبد، ریه، تخمدان، لوزالمعده و معده مرتبط هستند.

 

ریسک ابتلا به سرطان برای افراد پنجاه سال به بالا پیوسته بالا می‌رود. تا کنون بیماری‌هایی مانند سرطان روده، صرفا از طریق آندوسکوپی قابل تشخیص بوده‌اند. اما آندوسکوپی یا کولونوسکوپی برای اکثر افراد بسیار ناخوشایند است. در عین حال افراد جوان‌تر می‌توانند با تست خون جدید، یک بدیل برای آزمایش‌های کنونی تشخیص سرطان داشته باشند.

 

پیتر گیبس، پژوهشگر استرالیایی در شبکه تلویزیونی ای بی سی گفته است: «طبیعی است که مردم بخواهند هزینه این آزمایش را بدانند. این میزان هم اینک ۱۰۰۰ دلار است که در طول زمان به بهای سایر فناوری‌های دیگر نزدیک خواهد شد.»

صدای آلمان

روسیه یک موشک بالستیک با تکنولوژی عبور از سامانه‌های دفاع موشکی آزمایش کرد

رسانه‌های روسیه گزارش دادند این کشور همزمان با افزایش تنش‌ها در دریای شمال، اقدام به آزمایش یک تکنولوژی جدید برای موشک‌های بالستیک قاره‌پیما کرده که به آنها اجازه عبور از سیستم‌های دفاع موشکی را می‌دهد.   به نقل از روزنامه اکسپرس، خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد، نیروی موشکی راهبردی روسیه اقدام به شلیک یک موشک ... روسیه یک موشک بالستیک با تکنولوژی عبور از سامانه‌های دفاع موشکی آزمایش کرد

ادامه

جهان, خبر, دانش, روسیه

بورسیه جدید دانشگاه استنفورد به نام و یاد “مریم میرزاخانی”

دانشکده ریاضیات دانشگاه استنفورد برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، یک بورسیه ۸۰۰ هزار دلاری به یاد استاد سابق این دانشگاه، پروفسور “مریم میرزاخانی” در نظر گرفته است.   بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه شریف، دانشگاه استنفورد با اعلام این خبر، بانیان این بورس را روزبه یاسینی فرد و انوشه انصاری معرفی کرده است.   مریم ... بورسیه جدید دانشگاه استنفورد به نام و یاد “مریم میرزاخانی”

ادامه

امریکا, ایران, جهان, خبر, دانش, زنان

رویکردِ مارکسیستی به علم، به ما چه می‌گوید؟

علم و واژهٔ “علمی” می‌توانند دست‌کم دربرگیرندهٔ سه موردِ ناهم‌سان باشند که عبارت‌اند از:   * یک- “مضمونِ شناخت” در رشته‌های دانشی ناهم‌سان (همچون فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی) دربارهٔ جهان هستی.   * دو- فرایندهایی که سبب‌ساز رسیدن به این شناخت هستند (شیوه‌های علمی و طرح موضوع‌هایی گسترده در فلسفهٔ علم) و پیوند علم با جامعه، ... رویکردِ مارکسیستی به علم، به ما چه می‌گوید؟

ادامه

اموزشی, دانش, دیدگاه

احتمال بروز عوارض تتو تا ۱۵ سال بعد!

به نقل از تلگراف،یک زن ۳۰ ساله استرالیایی پس از احساس درد و ایجاد توده در زیر بغل خود و ترس از ابتلا به سرطان به بیمارستان مراجعه کرد.   پزشکان در بیمارستان سلطنتی پرینس آلفرد در سیدنی طی یک عمل جراحی این بافت را برداشتند.   کارشناسان پس از سئوال از بیمار درباره انجام ... احتمال بروز عوارض تتو تا ۱۵ سال بعد!

ادامه

استرالیا, انگلستان, جهان, خبر, دانش