اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

گلوبال ریسرچ: ترامپ به‌دنبال تشدید درگیری با چین به‌روش‌های مختلف است

هرچند که تنش‌های آمریکا و چین به دوران قبل از کرونا باز می‌گردد، اما آمریکا با مقصر دانستن چین به عنوان منشأ اصلی ویروس کرونا و به کار بردن دیگر تاکتیک‌ها به دنبال افزایش تنش‌ بیشتر با این کشور است.

 

به گزارش فارس، «گلو‌بال ریسرچ» در یادداشتی که روز گذشته منتشر شد، با اشاره به قدرت‌های هژمونی در جهان که قوانین و اهداف خاص خود را پیگیری می‌کنند و بدین طریق از مردم خود سوء‌استفاده می‌کنند، نوشت، آمریکا به دنبال راه‌اندازی جنگ غیرمجاز علیه کشورهای مستقلی است که تحت کنترل ایالات متحده نیستند، این کشور همچنین می‌خواهد آنها را به کشورهای فرعی که تحت لوای خودش هستند تبدیل کنند.

 

به نوشته وبگاه گلوبال ریسرچ، آمریکا در دوران بعد از جنگ جهانی دوم استراتژی خود را به طور گسترده از دست داده است. اکثر کشورهایی که آمریکا هدف قرار داده است، کشور‌هایی مانند روسیه، چین، ایران کوبا، کره شمالی، سوریه و ونزوئلا تحت کنترل آمریکا نیستند. در زمان فروپاشی اقتصادی آمریکا با حدود ۳۸ درصد آمار بیکاری، وخیم‌تر شدن اوضاع برای مردم عادی آمریکا که بهتر نیز نخواهد شد و بی‌تفاوتی دولت ترامپ نسبت به سلامتی و آسایش مردم، تندرو‌های دولت همه تقصیر‌ها را گردن چین انداخته‌اند تا سوء‌مدیریت خود را به اهداف مورد علاقه خود سوق دهند.

 

براساس گزارش رسانه‌های مستقر در آمریکا، این افراد نسبت به سیاست‌های چین سخت‌تر شده‌اند.

 

واشنگتن پست به نقل از «مشاور ارشد» رژیم بدون نام «ترامپ»، اظهار داشت «مجازات چین قطعاً در ذهن دونالد ترامپ است.» این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: «مقامات ارشد آمریکا بررسی خود برای مجازات چین یا درخواست غرامت مالی از این کشور را به دلیل طرز مدیریت این کشور در مقابله با کرونا آغاز کرده‌اند.»

 

طبق گزارش‌ها، طرح‌هایی برای خلع مصونیت حاکمیتی چین به وجود آمده‌اند تا واشنگتن، ایالت‌ها، نهاد‌ها و اشخاص آمریکایی بتوانند از این کشور برای آسیب‌هایی که بر اثر گسترش ویروس کرونا به وجود آورده، شکایت کنند، موضوعی که پکن هیچ ارتباطی با آن ندارد و در صورت ایجاد دعوی قضایی برای شکایت، کار به جایی نمی‌رسد.

 

«اسکات کندی»، تحلیلگر امور سیاست خارجی در این باره اظهار داشت: «احتمال اینکه چین به پرداخت تاوان راضی شود صفر است.» با این وجود، ترامپ می‌گوید که آمریکا ممکن است صدها میلیارد دلار خسارت از چین دریافت کند، این مسئله به تنهایی روابط دو جانبه‌ای که قبلاً نیز مشکل داشته را خدشه‌دار می‌کند.

 

گلوبال ریسرچ در ادامه این یادداشت با اشاره به اینکه تاکتیک دیگر آمریکا می‌تواند پیمان‌شکنی در پرداخت بخشی از بدهی‌های آمریکا به چین باشد، نوشت چین بیش از یک تریلیون دلار دارایی وزارت خزانه‌داری آمریکا را در اختیار دارد. اگر اقدام آمریکا اقدام به پیمان‌شکنی علیه هر کشور، نهاد یا شخصیتی دیگر کند، به اعتبار و آبروی خود در بدهی‌های ملی‌اش آسیب‌ خواهد زد.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، کاهش واردات از چین با فشار بر شرکت‌های آمریکایی برای بازگرداندن عملیات‌های خود به داخل آمریکا، ممکن است گزینه احتمالی دیگر آمریکا باشد.

 

در سالی که به انتخابات منتهی می‌شود و در برهه‌ای که بحران اقتصادی آمریکا در شدید‌ترین حالت خود قرار دارد ترامپ به دنبال این است که مسئولیت‌ آنچه که در کشور رخ داده را از گردن خود باز کند. این راهبرد، اختلاف آمریکا با چین را افزایش می‌دهد و احتمالاً شکست خواهد خورد. تندرو‌هایی مانند «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا و «متئو پوتینگر» مشاور امنیت ملی این کشور به دنبال سیاست‌های سخت علیه چین هستند.

 

طبق گزارش‌ها، سازمان سیا هنوز نتوانسته شواهدی که نشان می‌دهند منشأ‌ ویروس کرونا در آزمایش‌های چینی بوده را پیدا کند. پکن به شدت این ادعا را انکار می‌کند و می‌گوید آمریکا منشأ ویروس کرونا بوده است.

 

روز پنج‌شنبه هفته گذشته، دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا عنوان کرد که جامعه اطلاعاتی آمریکا «به طور جدی درباره اینکه آیا بیماری کرونا از طریق تماس با حیوانات بیمار یا در یک آزمایشگاه در شهر ووهان به وجود آمده، به طور جدی بررسی خواهد کرد.»

 

مدیر این دفتر نیز چین را برای شیوع ویروس کرونا مقصر می‌داند. در مقصر دانستن چین به عنوان منشأ ویرو کرونا، پامپئو پیشگام است و ترامپ و دیگر تندروها در آمریکا مقصر این معضل را چین می‌دانند.

 

گلوبال ریسرچ در ادامه این یادداشت با اشاره به اطمینان بالای آمریکا در مورد تغییر رژیم در یک کشور نوشت، مقامات آمریکایی عنوان می‌کنند که در مورد تغییر رژیم در هر کشور اطمینان بالا دارند، اما این ادعا به احتمال زیاد جعلی است. حمله آمریکا به چین، روسیه، ایران، سوریه، ونزوئلا و دیگر کشور‌های مستقل به این دلیل است که می‌خواهد این کشور‌ها را تضعیف و منزوی کند و این بخشی از راهبرد آمریکا برای تسلط بر جهان است.

 

وزارت امور خارجه آمریکا ادعا می‌کند که آمریکا «به دنبال یک رابطه سازنده و نتیجه‌گرا با چین است.» اما واقعیت برعکس است. جنگ ایالات متحده با چین ملتهب‌تر خواهد شد. مقصر دانستن چین برای شیوع ویروس کرونا و اقدامات تهدید‌آمیز و تلافی‌جویانه، آخرین روش‌ها برای تضعیف این کشور هستند. روابط دوجانبه (بین دو کشور) نیازمند تعادل است، اگر اقدامات ضدچینی دولت آمریکا بیش از اندازه شود، ایجاد یک اختلاف شدید ممکن است پیامد‌های غیر‌قابل پیش‌بینی داشته باشد.

سوخوی روسی هواپیمای آمریکایی را بر فراز مدیترانه رهگیری کرد

نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد که یک سوخوی ۳۵ روسیه در اقدامی «ناامن» بر فراز دریایی مدیترانه یک هواپیمایی آمریکایی را رهگیری کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جنگ سرد, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, شرق اروپا

ماکرون از سازمان بهداشت جهانی در مقابل انتقادات ترامپ حمایت کرد

رئیس جمهوری فرانسه یک روز پس از آنکه همتای آمریکایی‌اش از سازمان بهداشت جهانی انتقاد کرد، حمایت کامل خود از این سازمان بین‌المللی را در تماسی تلفنی با رئیس این سازمان ابراز کرد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, فرانسه

«نیزاویسیمایا گازیتا»؛ آیا روسیه قصد استقرار زیردریایی اتمی در کوبا را دارد؟

در آستانه سفر فرمانده کل ناوگان دریایی روسیه به کوبا، کارشناسان امکان استقرار کشتی‌ها و زیردریایی‌های مدرن روسی در بنادر در حال تجدید ساختار کوبا را بعید نمی‌دانند که این مسئله کابوسی برای نیروی دریایی آمریکا خواهد شد.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, روسیه, کوبا, گزارش