واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی مدعی شد که ممکن است رابرت مالی برخی اسناد محرمانه آمریکا را به ایران تحویل داده باشد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی که روز گذشته (چهارشنبه) منتشر شد ادعا کرد که اسناد و مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد رابرت مالی، نماینده ویژه ... واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, ایران, جهان, گزارش, مذاکرات اتمی

پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که انگلیس و آمریکا در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی رویکرد دوگانه دارند. به گزارش خبرگزاری فارس، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته (جمعه) در کنفرانس خبری خود به رویکرد دوگانه غرب به خصوص آمریکا و انگلیس در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم ایران واکنش نشان ... پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, آکوس, آمریکا, استرالیا, اقیانوسیه, انگلستان, ایران, ایرلند, تحلیل, جهان, چین, خبر, صلح, مذاکرات اتمی

تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

شواهد حکایت از آن دارد که درهفتۀ اخیر، سرانجام فلسفه‌بافی‌های پوچ و تبلیغات پُرسروصدای حکومتی در مورد “سیاست‌های خارجی جدید” یا “گردش به شرق”، که قرار بود ایران را در مسیر تحولات مهم داخلی و خارجی قرار دهد، کنار گذاشته شده است. در عوض، نوعی “نرمش قهرمانانه” در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با اجازۀ ... تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

ادامه

آمریکا, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, خصوصی‌سازی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, عربستان سعودی, مارکسیسم, مذاکرات اتمی, مقاله, نئولیبرالیسم, ناتو

واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران اعلام کرد که در حال گفت‌وگو با تهران درباره نتایج تحقیقات اخیر بازرسان این نهاد است. به گزارش ایلنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران ... واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, ایران, جهان, خبر, مذاکرات اتمی

بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با العربیه امکان اقدام نظامی آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را رد نکرد و گفت “همه گزینه‌ها روی میز است”. آنتونی بلینکن، این مصاحبه را روز یکشنبه ۹ بهمن و در جریان سفر خود به خاورمیانه انجام داد. ♦️سایت اشپیگل در گزارشی درباره این مصاحبه نوشته ... بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

ادامه

آمریکا, اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی

گفتگو‌های پشت‌پرده ایران و اروپا در حال انجام است؟

چهار کشور اروپایی برنامه ملی توسعه موشک‌های بالستیکی ایران و انتقال موشک‌ها به گروه‌های نظامی سایر کشور‌ها را نمی‌پذیرند. اروپایی‌ها انجام گفتگو با ایران را به رها کردن موشک‌ها مشروط کرده‌اند و این امر را به اطلاع طرف ایرانی هم رسانده‌اند.

 

به گزارش فرارو، چهار کشور اروپایی – فرانسه، بریتانیا، آلمان و ایتالیا – از ایران درخواست کرده‌اند که سیاستش را در برابر چهار کشور عربی – لبنان، سوریه، یمن و عراق – تعدیل کند و روابطش با این کشور‌ها را بر اساس کنفواسیون وین در زمینه روابط دیپلماتیک تنظیم کند.

 

نمایندگان چهار کشور اروپایی، که به نام «E4» شناخته می‌شوند، به طور دوره‌ای با مقامات ایرانی جلسه می‌گیرند و بر سر رفتار‌های ایران در کشور‌های عربی گفتگو می‌کنند. یک منبع اروپایی که در این گفتگو‌ها شرکت می‌کند، به روزنامه الشرق الاوسط گفته طرف ایرانی برخی از درخواست‌های اروپا را درک می‌کند، اما برخی از درخواست‌ها راه به جایی نبرده است. چرا که به عملکرد تهران و تلاش برای وادار کردن آن به عدم حمایت سیاسی و تسلیحاتی از برخی گروه‌های سیاسی مربوط می‌شود. کشور‌های اروپایی این حمایت ایران را غیرقابل‌قبول و نقض حاکمیت کشور‌های عربی می‌دانند.

 

با این حال، به گفته منابع اروپایی، مخالفت ایران با برخی درخواست‌ها مانع از استمرار تلاش چهار کشور اروپایی برای متقاعد کردن تهران به «عادی‌سازی روابطش با غرب» نشده است. چون این امر اثرات منفی احتمالی ناشی از دشمنی شدید میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و ایران را خنثی خواهد کرد. از دیدگاه اروپایی‌ها، استمرار این دشمنی، امنیت برخی کشور‌هایی را که ایران در آن‌ها نفوذ سیاسی و نظامی نیرومندی دارد، تهدید می‌کند.

 

منابع اروپایی به الشرق الاوسط گفتند: «همزمان با شدید شدن کارزار ترامپ علیه ایران، فرانسه (تلاش‌های) چهار کشور اروپایی را برای تنش‌زدایی رهبری می‌کند. چرا که می‌داند تشدید تنش، مخاطرات بسیاری به همراه دارد.»

 

بنا به ادعای منابع اروپایی، چهار کشور اروپایی به سیاست ایمانوئل ماکرون که دو هدف دارد، پایبند هستند. هدف اول: ابقای ایران در توافق هسته‌ای و هدف دوم: حفظ امنیت ملی. چرا که طبق ادعای منابع یادشده، ایران ممکن است بنا به دلایل سیاسی یا سوء محاسبه، از طریق اقدامات تحریک‌آمیز در خلیج فارس یا جا‌های دیگر، منطقه را به آتش بکشد.

 

به گزارش الشرق الاوسط، گروه چهارجانبه اروپایی معقتد است که سیاست منطقه‌ای ایران غیرقابل قبول و خطرناک است و در نتیجه ایران در منطقه باید به سمت تنش‌زدایی، و نه تقابل، حرکت کند. این امر از طریق تعدیل سیاست ایران در قبال لبنان، سوریه، یمن و عراق امکان‌پذیر است.

 

کشور‌های اروپایی برای عادی‌سازی روابط ایران با غرب، سه شرط تعیین کرده‌اند: اولا، ایران باید خطر نیرو‌های نظامی شیعی را به رسمیت بشناسد. اروپایی‌ها می‌گویند این نیروها، که توسط ایران تاسیس شده، با ساختار کشور‌ها رقابت می‌کنند و بسیاری از کشور‌های عربی از جمله لبنان، سوریه، عراق و یمن را تهدید می‌کنند.

 

ثانیا: چهار کشور اروپایی برنامه ملی توسعه موشک‌های بالستیکی ایران و انتقال موشک‌ها به گروه‌های نظامی سایر کشور‌ها را نمی‌پذیرند. اروپایی‌ها انجام گفتگو با ایران را به رها کردن موشک‌ها مشروط کرده‌اند و این امر را به اطلاع طرف ایرانی هم رسانده‌اند.

 

ثالثا: ایران به نابودی اسرائیل و امنیت آن تهدید نکند. چرا که طبق ادعای گروه چهارجانبه، ایران با تهدید کردن اسرائیل، خود را در زمره کشور‌هایی قرار می‌دهد که نمی‌توان با آن دوست شد.

 

خبر این گفتگو‌ها از بیروت به روزنامه الشرق الاوسط رسیده است. یک مقام بلندپایه لبنانی، گفته گروه چهارجانبه اروپایی، نقش «خوبی» بازی می‌کند، اما تا وقتی که دونالد ترامپ بر موضعش در برابر ایران اصرار کند، به نتیجه رسیدن این نقش دشوار است. بنا به ادعای این مقام لبنانی، سه درخواست اروپایی می‌توانند پیش‌نویس یک راه حل باشند البته پس از اینکه بند‌هایی به آن اضافه شود که به ایران اطمینان دهد.

نماینده بریتانیا: برنامه موشکی ایران از تامین نیاز‌های دفاعی فراتر رفته‌است

به گزارش نشنال، نماینده بریتانیا در سازمان ملل پس از نشست امروز شورای امنیت درباره برنامه موشکی ایران، مدعی شد این برنامه از تامین نیاز‌های دفاعی فراتر رفته است.

ادامه

انگلستان, ایران, جهان, خبر, فرانسه

روحانی؛ به میز مذاکره‌ای که آن را برهم زدید بازگردید

اجلاس سالیانه سازمان ملل با گفت و گوی رییس جمهور آمریکا و ایران البته نه به صورت مستقیم بلکه از پشت تریبون صحن سازمان ملل همراه بود. روحانی در بخشی از سخنرانی خود ترامپ را خطاب قرار داد و گفت برای گفت و گو نیازی به عکس دونفره نیست و از پشت همین تریبون هم ... روحانی؛ به میز مذاکره‌ای که آن را برهم زدید بازگردید

ادامه

امریکا, ایران, جهان, خبر, سوریه, سیاسی