استبداد سایبری: ادامهٔ توسل حکومت اسلامی به تجسّس و زندان در هراس از خیزش‌های مردمی

در خبرها و گزارش‌ها بود که طرح ”صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و سامان‌دهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی “قرار است در دستور کار هفتهٔ پیش مجلس قرار بگیرد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر رسانی, مقاله

واکنش فلسطین الیوم به انسداد رسانه‌های مقاومت از سوی آمریکا

پایگاه خبری “فلسطین الیوم” که در کنار دیگر پایگاه‌های محور مقاومت توسط آمریکا مسدود شده است، به این اقدام خلاف آزادی مطبوعات واکنش نشان داده است.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, بحرین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, خبر رسانی, عراق, عربستان سعودی, فلسطین, قطر, یمن

نامزد آسانژ نیز آزادی او را خواستار شد

نامزد جولیان آسانژ نیز به جمع شهردار شهر ژنو سوئیس و کارشناس امور شکنجه سازمان ملل در درخواست برای آزادی فوری این بیانگذار وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس از زندان انگلیس و دادن پناهندگی امن به او در کشوری دیگر پیوست.

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, حقوق بشر, روزنامه نگاران, سازمان ملل, سوئیس, ویکی‌لیکس

در دفاع از امنیت شغلی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران

معیشت، امنیت شغلی، و حقوق خبرنگاران، بخصوص حق تشکیل دادن سندیکاهای مستقل‌شان مانند حقوق دیگر زحمتکشان از سوی رژیم ولایی به‌شدت نقض و پایمال شده‌ و می‌شود. با گسترش دامنۀ اثرات تعدیل ساختاری به تمام عرصه‌های اشتغال زحمتکشان، روزنامه‌نگاران نیز از آسیب اجرای این سیاست‌ها برکنار نمانده‌اند. اوایل سال جاری مدیرمسئول روزنامه شرق نداشتن توان ... در دفاع از امنیت شغلی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, روزنامه نگاران, مطبوعات, مقاله

گفتاردرمانی روحانی، حامیان «اعتدال» را هم آشفته کرد

بهار نیوز، ۱۵ اردیبهشت‌ماه، در ارتباط با موضع‌گیری حسن روحانی نسبت به فیلترینگ تلگرام، نوشت: “صفحه رسمی ٬حسن روحانی٬ در اینستاگرام، با اشاره به فیلتر شدن تلگرام با دستور قضایی، متنی را منتشر کرد و نوشت: ”سیاست دولت یازدهم و دوازدهم مبتنی بر ایجاد فضای امن مجازی بوده و نه امنیتی و تاکنون هیچ شبکه اجتماعی یا پیام‌رسان ٬توسط این دولت٬ مسدود نشده و نخواهد شد. فیلتر و مسدودسازی اخیر تلگرام نیز نه توسط دولت اجرا شده و نه مورد تأیید دولت است.”

 

بحران اقتصادی، فیلترینگ تلگرام، مطالبات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، رفع حصر و جز این‌ها، افزایش انتقادات به حسن روحانی و دولت وی را موجب شده است.

 

روزنامه ابتکار، ۱۵ اردیبهشت‌ماه، نوشت: “مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی روحانی پس از بهبود اوضاع اقتصادی کشور صیانت از حقوق شهروندی و گردش آزاد اطلاعات و استفاده همگانی از فضای مجازی و همچنین حفظ برجام و تعامل برای اجرایی شدن آن را می‌توان نام برد. اما درحال‌حاضر وعده‌های روحانی با چالش و مشکلات بزرگی روبه‌رو شده است.” روزنامهٔ ابتکار در ادامه با ذکر نمونه‌هایی مختلف از این وعده‌ها و انتشار نظرات فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس، نوشت: “رفتار فعلی دولت به‌نحوی است که این‌گونه استنباط می‌شود که آنها بخشی از موافقان فیلترینگ در جلسات مسئولان بخش‌های مختلف نظام هستند و در بیرون برای حفظ وجهه، راضی نگه‌داشتن بدنه اجتماعی حامی دولت ژست مخالفت به‌خود می‌گیرند. آنچه مردم نیاز دارند صداقت درعمل و گفتار چه در درون و چه در بیرون است، برای همین هم شاید صدور صدها اطلاعیه این‌چنینی رضایتی در مردم ایجاد نکند.”

 

روزنامه شرق، ۱۵ اردیبهشت‌ماه، مطلب احمد غلامی، سردبیر این روزنامه، را آورده که می‌نویسد: “دولت روحانی نیز در عرصه سیاست داخلی چنان ناکارآمد عمل کرد که دیگر نمی‌توان از آن انتظار هیچ کنشگری سیاسی در سطح خرد و کلان داشت. اگر این مسائل گره بخورد به اوضاع بد اقتصادی مردم، آنگاه باید نشست و دید که از دل این جامعه سیاسی چه پدیده‌ای زاده خواهد شد. دور از ذهن نیست در بطن این وضعیت، اتفاقی غیرمترقبه نهفته باشد، این اتفاق هرچه باشد فراگیر خواهد بود.”

 

روزنامه قانون، ۱۵ اردیبهشت‌ماه، با عنوان: “ارباب وعده‌ها”، نوشت: “دولت روحانی خواسته یا ناخواسته برای احقاق حقوق شهروندان آن گونه که باید تلاش نمی‌کند و این موضوعی است که امروز توجه همه جریان‌های سیاسی را به‌خود جلب کرده است و حتی آن دسته از افرادی که زمانی حامی اصلی دولت بودند امروز به ناتوانی آن‌ها اذعان دارند. ولی برای این سقوط چه باید کرد؟! آیا هرروز با سخنرانی‌ها و غم‌نامه خواندن‌ها می‌توان مردم را به آینده امیدوار نگه داشت؟” روزنامهٔ قانون در پایان مطلبش نتیجه گرفت: “سرخوردگی و سرافکندگی مردم تنها دستاورد دولت روحانی به‌حساب می‌آید؛ دولتی که بیشتر وعده‌ها و سخنرانی‌ها را داشته ولی امروز دستانش تهی است. بنابراین شخص حسن روحانی به‌جای آنکه ژست دلواپس گرفته و بالای منبر برود و برای مردم سخنرانی کرده و مشکل را به گردن دیگران بیندازد، دلایل این بحران‌هایی که اذهان عمومی را درگیر کرده است بیان کند.”

 

روزنامهٔ همدلی، ۱۵ اردیبهشت‌ماه، نوشت: “پرویز پرستویی بازیگر سینما نیز در کانال اینستاگرامش از فیلترینگ تلگرام به‌شدت انتقاد کرد. او در بخشی از این پست نوشته است: ٬دولتمردان، جناب آقای دکتر روحانی، شما بالأخره تلگرام را فیلتر کردید و پیروز شدید. آفرین بر شما. اعتیاد و فقر و نداری را کی فیلتر می‌کنید؟ آنچه فیلتر نشود آنم آرزوست.٬”

 

داریوش قنبری، نماینده مجلس، در  مطلبی در روزنامه آفتاب یزد، ۱۶ اردیبهشت‌ماه، با اشاره به فیلترینگ تلگرام و واکنش روحانی، نوشت: “به‌نظر می‌رسد افکارعمومی حالا منتظر یک گام فراتر از اعلامیه اینستاگرامی و بیان نارضایتی یا مخالفت دارد و این خواسته‌ای قابل‌قبول است.”

 

روزنامه ابتکار، ۱۶ اردیبهشت‌ماه، نوشت: “رحیم ابوالحسنی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی روی سخنش را این بار به سوی حاکمیت نشانه رفته و می‌گوید: آقای روحانی باید شفاف کند که بخش اصلی قدرت در دست او نیست و نقش جدی در اداره حاکمیت ندارد. ما نیز باید بدانیم که ایشان برای حفظ نظام و جلوگیری از بدتر شدن وضعیت وارد صحنه شد.”

 

روزنامه قانون، ۱۷ اردیبهشت‌ماه، در اشاره به سخنان روحانی در خراسان، نوشت: “روز گذشته حسن روحانی که به خراسان‌ رضوی رفته در اظهاراتی بیان کرده است که هفته بعد که آمریکا از برجام خارج می‌شود تأثیری بر زندگی ما نمی‌گذارد و کشور مشکل ارزی ندارد. البته به‌گفتهٔ بسیاری از کاربران فضای ‌مجازی شاید منظور آقای روحانی از زندگی، معیشت آقای رئیس‌جمهور و کابینه او بوده است و مشکل ارزی را نیز روحانی مانند بسیاری از معضلات دیگر علاقه‌ای به درکش ندارد.”

 

روزنامه همدلی، ۱۷ اردیبهشت‌ماه، نوشت: “سخنگوی دولت ابراز امیدواری کرده است تا اسفند ۹۷ اشتغال بیش از یک میلیون نفر را اعلام کند. محمدباقر نوبخت یکشنبه شب در برنامه ٬تیتر شب٬ بعد از آنکه به مردم اطمینان داد بحران ارزی را در کشور سروسامان خواهد داد بارها تأکید کرد اوضاع آرام است و مردم نگران نباشند، گفت دولت دوازدهم تا پایان سال ۹۷، یک میلیون شغل ایجاد خواهد کرد. این وعده اگرچه شیرین است اما با واقعیت اقتصاد ایران جور درنمی‌آید. حالا دیگر مردم کوچه و بازار هم می‌دانند که اوضاع اشتغال در ایران چه اندازه بحرانی است و مشکلات این بازار یک‌ساله حل‌شدنی نیست. به‌نظر می‌رسد آنچه بیش از هرچیز اقتصاد ایران را فلج کرده است وعده‌هایی است که هیچ‌گاه مجالی برای تحقق پیدا نکردند؛ فقط موجب بی‌اعتمادی مردم به سیاست‌های اقتصادی دولت شدند.”

 

اظهارات و مطالب بالا عمدتاً از طرف رسانه‌ها و اشخاصی نوشته یا بیان شده است که در طول پنج سال گذشته تمام‌قد از حسن روحانی حمایت کرده‌اند. درپیش گرفتن چنین موضع‌گیری‌ها از طرف حامیان دولت حسن روحانی، انعکاس نارضایتی عمیق در جامعه است. در ارتباط با مطالبات اجتماعی، حزب توده ایران، باتوجه به ماهیت دولت روحانی، هیچ‌گاه باور نداشت که این دولت گام‌هایی اساسی به‌نفع مردم برخواهد داشت. این وعده‌ها صرفاً شعارهایی تبلیغاتی بودند و تجربه پنج سال گذشته این ادعا را ثابت کرده است.

نامه مردم

فیلترینگ تلگرام شکست خورد

«رکورد مجموع بازدید کانال‌های فارسی تلگرام در روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت با افزایش ۳۲۰میلیونی نسبت به یک روز قبل‌تر شکسته شد. ۱٫۶ میلیارد بازدید در یک روز؛ بی‌سابقه‌ترین روز بعد از گذشت ۱۷ روز از زمان آغاز فیلترینگ».

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر

سخنگوی فراکسیون مطبوعات مجلس: فیلترینگ از چاله به چاه افتادن است

نمی‌توان مردم را مجبور یا محدود کرد. نیاز آنان موجب می‌شود به سمت اَپ‌هایی گرایش پیدا کنند که بتوانند بهترین سرویس و خدمت را با سریعترین زمان و کمترین قیمت ارائه کنند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, گفتگو, مطبوعات

علی مطهری خواستار افشای “حکم حکومتی” خامنه‌ای برای بستن تلگرام شد

علی مطهری، یکی از اعضای مجلس شورای اسلامی ایران، روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت، خواستار افشای “حکم حکومتی” علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برای مسدود کردن شبکه پیام‌رسان تلگرام در ایران شد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر

“فیلتر جواب نمی‌دهد، باید برق را قطع کنیم”

یک نماینده مجلس ایران می‌گوید که مسدود کردن تلگرام کاربران را به سمت استفاده از “فیلترشکن‌های آمریکایی” سوق داده است. یک وگیل دادگستری از شکایت گروهی شهروندان از حکم دادگاه مسدود کردن تلگرام خبر داد.   به نقل از صدای آلمان: جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مجلس ایران با اشاره به فیلترینگ تلگرام با حکم دادگاه، ... “فیلتر جواب نمی‌دهد، باید برق را قطع کنیم”

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر