مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

گزارش ویکی‌لیکس از چگونگی ایجاد داعش و جبهه النصره از سوی آمریکا

«ادوارد اسنودن» یکی از افسران سابق سازمان اطلاعات آمریکا به سندی خطرناک مربوط به سال ۲۰۰۴ دست یافت که نشان می دهد، سیا گروه تروریستی جدیدی (جبهه النصره ) را از دل القاعده به وجود آورد تا افراط گرایان سراسر دنیا را در عملیاتی با نام SWAPS NEST درخاورمیانه جمع کند.

 

پایگاه خبری ‘النباء’ عراق، سنودن می گوید: در روز ۳۰ بهمن ۱۳۸۲ مسوولان اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و اسرائیل در قصر یکی از امیران عرب در انگلیس به مدت سه روز جلسه تشکیل دادند و در نهایت تصمیم بر آن شد که یک سازمان افراطی را تاسیس کنند و حزب الله لبنان را به طور کامل از بین ببرند.

 

سپس ابو مصعب الزرقاوی ( احمد فاضل نزال الخلایه ) که در اردن زندانی بود را انتخاب کردند و او را در یکی از کشورهای عربی آموزش دادند و بعد از آن، وی را به الانبار فرستادند و از آنجا شروع به تاسیس دولت اسلام عراق – که بعدا واژه شام نیز به آن اضافه شد – زیر نظر مایکل اریسون سرهنگ اطلاعات بریتانیا کردند.

 

اریسون به زبان عربی کاملا آشنا بود و به لهجه فلسطینی همانند شهروندان فلسطینی صحبت می کند.

 

در ابتدای کار ۸۶۰ میلیون دلار توسط کامیون برای الزرقاوی فرستاده شد تا بتواند نیروهایی را برای آموزش و نابودی گروه های مقاومت عراق که ضد نیروهای آمریکایی عمل می کردند، آماده کند.

 

نفوذ الزرقاوی در موصل، تکریت، الانبار و دیالی گسترش یافت.وی شروع به سرپیچی برابر سرهنگ مایکل اریسون کرد تا حدی که وی مجبور شد الزرقاوی را در اواسط سال ۲۰۰۶ میلادی در بعقوبه به قتل برساند تا گروه را از ابراهیم بدری المکنی به ابو بکر البغدادی که در زندان بوکا بغداد حبس بود، بسپارد.

 

البغدادی را با هواپیمای آمریکایی به اسرائیل انتقال دادند تا دوره های آموزش نظامی و اطلاعاتی را در موساد و در پایگاه ناحال موشی طی کند.

 

سپس به عراق بازگشت و ارتشی از اهالی تسنن عراق را به بهانه بیرون راندن و مبارزه با اشغالگران و شیعیان با خود همراه کرد. او از پول هایی که براش می فرستادند به نیروهایش می داد و توانست تعداد زیادی از شهروندان عراق را در کنار خود جمع کند.

 

سال ۲۰۰۶ یک نقطه عطف در خاورمیانه بود. اسرائیل تصمیم گرفت عملیات ضد حزب الله را در سپتامبر ۲۰۰۶ شروع کند و ۷ تا ۱۰ روز برای آن زمان تعیین کرد تا در عملیاتی هوایی و زمینی در شمال شهر صیدا، حزب الله را از جنوب و از شمال (مرز اسرائیل ) به شکل گازانبری به چنگ خود بیندازد. اما حزب الله از این نقشه با خبر شد و آمادگی لازم را برای مقابله با آن از طریق هماهنگی با سوریه وایران بدست آورد تا هزاران موشک و لوازم نظامی را از طریق سوریه به حزب الله برسانند.

 

جنگ در اواسط ژوئن ۲۰۰۶ به دلیل اسارت دو سرباز اسرائیلی توسط حزب الله آغاز شد و سی و سه روز طول کشید و اسرائیل تمام زیرساخت های لبنان را از شمال تا جنوب نابود کرد بدون آنکه بتواند طبق برنامه، حزب الله را از بین ببرد.

 

اسرائیل در این جنگ متحمل خسارات جانی و مالی بسیار شد تا جایی که دولت تصمیم به تشکیل یک کمیسیون تحقیق گرفت و جوانب کاستی را بررسی کرد. این کمیسیون ماه ها به بررسی و ارزیابی پرداخت تا به این نتیجه رسید که نابودی حزب الله میسر نیست مگر اینکه منابع آن را از سوریه و ایران از بین ببریم. سپس نقشه های اسرائیلی، عربی و آمریکایی، ضد ایران و حزب الله طراحی شد.

 

اسنودن می گوید: در ماه آوریل ۲۰۰۷ ابوبکر البغدادی به ترکیه احضار شد و از آنجا با هواپیمایی ویژه به تل آویو انتقال داده شد تا از او خواسته شود تعداد زیادی از مبارزان سنی از عربستان، یمن، تونس، فرانسه و بریتانیا جمع کند و همچنین پایگاه جدیدی در غازی عنتاب ترکیه بنا شد تا مبارزان جدید را آموزش دهند.

 

همچنین اشرف ریفی و وسام الحسن از پلیس لبنان مکلف شدند سلاح ها را به روستاهای سوریه جایی که اخوان المسلمین در آن نفوذ داشتند قاچاق کنند و شروع به انتقال پول ها به سوریه کردند.

 

بر اساس این گزارش، ۱۷ هزار مبارز از سوریه و کشور های عربی در ترکیه آموزش دیدند و درهر ماه ۷۵۰ دلار به عنوان حقوق به آنها پرداخت می شد، پس از آن از البغدادی خواستند تا به سوریه وارد شود.

 

دستگاه های اطلاعاتی طوری عمل کردند که سوریه محل پایگاه تجمع افراطی های مسلمان سراسر دنیا شود تا جایی که تعداد ملیت هایی که در سوریه می جنگیدند به ۷۸ ملیت از کشورهای مختلف و ۱۴۸ هزار جنگجو رسید و بر اساس گفته سنودن، ۱۰۷ میلیارد دلار از کشور های عربی برای این کار در نظر گرفته شد.

 

این در حالی است که احمد بن جاسم نخست وزیر سابق قطر می گوید آنها برای آنچه که به اصطلاح انقلاب سوریه می نامند، ۱۳۷ میلیارد دلار خرج کرده اند.

 

پایگاه النباء عراق توضیح بیشتری در این خصوص نداده و به منبع یا زمان خاصی نیز درباره انتشار این گزارش از سوی ویکی لیکس اشاره نکرده است.

ایرنا

پیشروی چشمگیر ارتش سوریه در غوطه شرقی دمشق

به گزارش شبکه خبری المنار، ارتش سوریه با پیشروی در غوطه شرقی دمشق کنترل مناطق اوتایا، حوش الصالحیه، حوش خرابو، النشابیه، حزرما، فوج النقل، مزارع العب و بیت نایم را بعد از درگیری با تروریست‌ها در دست گرفت.

ادامه

جهان, خبر, سوریه

روسیه: آمریکا برخی مناطق سوریه را پناهگاه تروریست‌ها کرده است/بااسناد جعلی سوریه را متهم به‌استفاده از سلاح شیمیایی می‌کنند

معاون وزیر دفاع روسیه گفت: آمریکا از مناطق تحت کنترل خود در سوریه به عنوان پناهگاه تروریست ها استفاده می کند.

ادامه

امریکا, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, سوریه

امریکا پیروزی روسیه در سوریه را پذیرفت

به گزارش اسپوتنیک با استناد به مقاله منتشره در مجله «میلیتاری ریویو» که نشریه تخصصی نیروهای مسلح آمریکاست، روسیه به پیروزی چشمگیری در سوریه دست یافته است. سیاستمداران و نظامیان روسیه با هزینه کم و طی مدت زمان کوتاهی توانستند به نتایج چشمگیری برسند: تار و مار کردن گروهک های تروریستی، حفظ مقام ریاست جمهوری ... امریکا پیروزی روسیه در سوریه را پذیرفت

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه, سوریه

انتقاد فرمانده نظامی پ.ک.ک از مواضع آمریکا در قبال عفرین

مراد کارایلان فرمانده نیروهای نظامی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) روز شنبه با انتقاد از موضع آمریکا در مقابل حمله ارتش ترکیه به شهر عفرین در شمال شرقی سوریه گفت: موضع آمریکایی‌ها در خصوص عفرین منطقی و مناسب نیست.

ادامه

امریکا, ترکیه, جهان, خبر, سوریه