بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

سازمان بین‌المللی کار؛ کرونا “حقوق بنیادین کار” را به اغما برده/ کاهش قدرت اتحادیه‌های کارگری و افزایش کودکان کار

دنیا روزهای بحرانی را پشت سر می‌گذارد و شرایط لحظه به لحظه سخت‌تر می‌شود. کرونا گریبانگیر جهان شده، در این شرایط حمایت از اجرای «قوانین بنیادی کار» یک اصل بسیار مهم و ضروری است.

 

به گزارش ایلنا به نقل از سازمان بین‌المللی کار، حقوق بنیادی در بازار کار، اصل اساسی برای بازسازی دنیای پس از کرونا است. حقوق بنیادی می‌تواند نقشی اساسی در دنیای پس از کرونا داشته باشد و به ساخت دنیای بهتر و عادلانه‌تر کمک کند. نقش قوانین بنیادی در بازار کار انکارنشدنی است و بازار کار به وسیله قوانین بنیادی بهتر، عادلانه‌تر و به دور از تبعیض خواهد شد.

 

شرایط زندگی کارگران جهان با گسترش کرونا لحظه به لحظه سخت‌تر می‌شود. گذر زمان چهره خشن این ویروس را بیشتر نشان می‌دهد و آثار مخرب بیشتری به بار می‌آورد. گسترش ویروس کرونا در جهان نابرابری و تبعیض در کار را بیشتر کرده است.

 

نه تنها نابرابری در کار افزایش یافته، بلکه تعداد کارگرانی که تن به کار اجباری می‌دهند و نرخ کودکان کار هم افزایش یافته است. یکی دیگر از نشانه‌های گسترش کرونا در بازار کار، انکار آزادی عمل اتحادیه‌های کارگری است. کرونا بر دادخواهی‌های جمعی کارگران هم تاثیر گذاشته و کارگران دیگر پیگیر مطالبات جمعی خود نیستند.

 

قوانین بنیادی آثار بسیار زیادی دارد و به ساخت دنیای عادلانه کار بسیار کمک می‌کند. یکی از این نتایج اجرای قوانین بنیادی، افزایش درآمد کارگران است که خطر کار اجباری در سراسر جهان را کم می‌کند.

 

کودکان کار هم تحت پوشش این قوانین قرار می‌گیرند. کودکان از کار اجباری منع می‌شوند و حق آموزش برای آنها امن می‌شود. کارگران به راحتی می‌توانند از شرایط کار خود انتقاد کنند و تبعیض در کار چندان معنا و مفهوم نخواهد داشت. اتحادیه‌های کارگری فرصت فعالیت بیشتر دارند و امکان مذاکره با مسئولان را برای بهبود وضعیت کاری دارند.

 

««««« با اجرای قوانین بنیادی کار، کارگران دیگر نادیده گرفته نخواهند شد و بسیاری از بحران‌های زندگی را پشت سر خواهند گذاشت. »»»»»

تشکر سندرز از کمک سازمان‌های مردمی پیشرو در امکان‌پذیرکردن پیروزی؛ هر آنچه که ممکن بود و حتی بیشتر از آن انجام دادید!

سناتور دموکرات ایالت «ورمونت» و نامزد دموکرات‌ها در یک کلیپ ویدئویی،‌ «جو بایدن» را رئیس‌جمهور بعدی آمریکا معرفی کرد و نوشت که نبرد دموکرات‌ها تازه آغاز شده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, پناهجویی, تبعیض‌نژادی, جهان, خبر, کارگری

اعتصاب گسترده در حمل و نقل عمومی آلمان در اعتراض به دستمزدها

اعتصاب گسترده‌ای که در اعتراض به دستمزدها از صبح امروز در بسیاری ایالات آلمان در بین کارکنان حمل و نقل عمومی شکل گرفته این بخش را فلج کرده است.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, المان, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب اروپا, کارگری