هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

بنا به گزارش هآرتص، اسرائیل قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه الجزیره، هآرتص در ادامه جنایت‌های خود در نوار غزه، به دنبال جداسازی شمال این باریکه از مناطق مرکزی و جنوبی آن است. ... هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

رسانه آمریکایی نوشته ایالات متحده برخلاف مخالفت ظاهری با حمله اسرائیل در رفح اما در پشت‌پرده به‌دنبال توقف آن نیست بلکه در حال سروشکل‌دادن به حمله است. به گزارش ایسنا، در دو روز نشست و مذاکره میان «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل با مقام‌های ارشد آمریکایی در کاخ سفید و پنتاگون درباره عملیات برنامه‌ریزی‌شده در ... وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش, مصر

مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشت «پروپاگانداهای آمریکایی با این ادعا که حمله تروریستی جمعه مسکو توسط داعش انجام شده، خودشان را به تله انداخته‌اند. همین‌طور مشخص است که چرا آن‌ها این کار را انجام می‌دهند. مشخص است؛ چون آنها راه دیگری ندارند». به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید شواهد مستقیم و ... مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

ادامه

آمریکا, افغانستان, اوکراین, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق اروپا, عراق, غرب, مقاله

در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

در گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل که قرار است امروز به شورای حقوق بشر ارائه شود، تأکید شده است که دلایل منطقی زیادی برای اثبات نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در سرزمین‌های ... در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

ادامه

آمریکا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

گزارشگر ویژه سازمان ملل؛ “جهان در قربانی‌کردن عدالت، همدست عربستان شده است”

“محاکمه ۱۱ مظنون قتل خاشقجی در عربستان در پشت درهای بسته در جریان است اما به نظر نمی‌رسد واقعاً اجراکننده عدالت باشد. در حالی که کیفرخواست اعدام برای پنج متهم این پرونده صادر شده، مقامات ارشد سعودی تحت تحقیقات قرار نگرفته و در پرونده قتل برنامه‌ریزی شده خاشقجی متهم شناخته نشده‌اند.”

 

اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقانونی و خودسرانه و مدیر بخش آزادی بیان جهانی در دانشگاه کلمبیا در یادداشتی که از سوی روزنامه واشنگتن پست منتشر شده، درباره لزوم اقدامی جهانی برای اجرای عدالت در خصوص اقدامات خشونت‌آمیز عربستان علیه جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی نوشته است: “همانطور که در جزییات گزارش ماه گذشته‌ام به سازمان ملل آمده است، پادشاهی عربستان مسئول اعدام فراقانونی، ناپدید کردن اجباری و شکنجه جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی است. مدارک حاکی از آن هستند که ۱۵ مامور سعودی تحت موقعیت رسمی خود عمل کرده و با استفاده از منابع دولتی مرتکب قتل شده‌اند. مقامات عالی رتبه ریاض بر برنامه‌ریزی دقیقی که جت‌های اختصاصی، دسترسی دیپلماتیک به اسناد محرمانه، یک پزشک قانونی و کارمندان کنسولگری عربستان در استانبول را شامل می‌شد، نظارت داشتند. عربستان از این رو این تحقیقات را با حسن نیت انجام نداده است.

 

قتل خاشقجی مساله داخلی عربستان نیست. او یک روزنامه‌نگار و مقیم آمریکا بوده که به طور فراقانونی در خاک ترکیه کشته شده است. عربستان مرتکب اقدامی فراقانونی شده که هدف آن نقض آزادی بیان بوده و حرمت روابط کنسولی را تهدید کرده و به طور کل در منافع جامعه بین‌الملل ایجاد اخلال کرده است.

 

بسیار جای ناراحتی است که تا کنون واکنش موثر بین‌المللی چندانی در زمینه حقوقی، سیاسی یا دیپلماتیک صورت نگرفته است. آمریکا و دیگر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل در حال نظارت بر روند محاکمه‌های عربستان هستند اما توافق کرده‌اند جزییات آن را افشا نکنند. آنان به خود اجازه می‌دهند در چیزی مشارکت داشته باشند که از هر جنبه‌ای به آن نگاه شود، قربانی کردن عدالت است. برخی کشورها تحریم‌هایی را علیه ۱۷ مقام یا تعداد بیشتری از شخصیت‌های سعودی وضع کرده‌اند اما این تدابیر پاسخی به مسئولیت رهبری ارشد سعودی نیست و توجه‌ها را از مسئولیت پادشاهی عربستان منحرف می‌کند.

 

افکار عمومی در سراسر جهان خواستار اجرای عدالت در خصوص خاشقجی شده‌اند. دادگاه‌ها علیه رویکرد “تجارت معمول” با عربستان در زمینه فروش تسلیحات رای داده‌اند. قانونگذاران اقداماتی در راستای تحریم عربستان انجام داده‌اند اما این مسائل در سیاست‌های شاخه‌های اجرایی تاثیر ناچیزی داشته و در واقع حتی نادیده گرفته شده‌اند.

 

آمادگی برخی رهبران جهانی برای گذر از این پرونده بدون هیچ اقدامی به طرز دردناکی در نشست ماه گذشته میلادی گروه ۲۰ در اوساکای ژاپن روشن شد؛ جایی که رهبران خارجی از جمله دونالد ترامپ به گرمی از ولیعهد عربستان استقبال کردند. بازگشت به تجارت معمول، به عربستان و کشورهای دیگر نشان می‌دهد که نقض زننده حقوق بشر تحمل می‌شود. این پیام به روشنی دریافت شده است و به نظر می‌رسد کمپین اثبات شده خشونت عربستان در چند پرنده اخیر دیگر هم ادامه یافته است. مشخص است که بدون اقدام بین‌المللی چنین جرم‌هایی باز هم تکرار خواهند شد.

 

جامعه بین‌الملل باید درخواست خود را برای مجازات و انجام تحقیقات موثر درباره طراحان این اقدام مجرمانه افزایش دهد. اجرای عدالت در خصوص پرونده خاشقجی را نمی‌توان به روند قانونی ناقص عربستان واگذار کرد. دیگر کشورها نیز باید ادعای صلاحیت قانونی کرده و مسئولان این پرونده را محاکمه کنند و اف‌بی‌آی می‌تواند و باید درباره این پرونده تحقیقات انجام دهد زیرا این جرم بر منافع آمریکا تاثیرگذار است. نهادها نیز باید اسناد اطلاعاتی مرتبط آمریکا را از حالت محرمانه خارج کنند تا اطمینان حاصل شود که حقیقت به طور کامل آشکار شده است.

 

دبیر کل سازمان ملل نیز باید همچون دیگر دبیر کل‌های سازمان ملل در گذشته، کارشناسان حقوق کیفری را مسئول تعیین مسئولیت اشخاص در قتل خاشقجی کند. طفره رفتن سازمان ملل (از انجام تحقیقات بین‌المللی) تا کنون تنها تضعیف این نهاد را در پی داشته است. سازمان ملل برای مقابله با خطر سیاست‌زدگی و انفعال خود باید سازوکاری مستقل و بین‌المللی به راه بیندازد تا تحقیقاتی در خصوص قتل روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر انجام شود.

 

مواخذه این مجرمان نباید وابسته به گزارشگران ویژه مستقل باشد. کشورهای مستقل نیز نباید مجبور شوند که خطر کنند و به تنهایی در مقابل کشورهای قدرتمند بایستند. جامعه کشورها باید برای درخواست پایبندی به هنجارهای بنیادی آماده باشند. این اقدام می‌تواند شامل مهلتی قانونی در خصوص صادرات فناوری‌های نظارتی به عربستان باشد. تحریم‌ها علیه این کشور باید بر مقامات ارشد سعودی همچون ولیعهد متمرکز باشند که دستور یا انگیزه قتل خاشقجی را ارائه کرد یا در غیر این صورت از قتل او جلوگیری نکرد.

 

ما باید این مساله را که مسئول دانستن عربستان و شناسایی مجرمان در این پرونده منافع اقتصادی و ژئوپولیتیک را در خطر قرار می‌دهد، رد کنیم. پیروزی عدالت به نفع همه کشورها است. تلاش برای پایبندی عربستان به استانداردهای حقوق بشر در نهایت این کشور – و دیگر کشورها – را به شریک قابل اعتمادتری تبدیل می‌کند و این اقدام نیازمند عدم برگزاری نشست آینده گروه ۲۰ در ریاض خواهد بود.

 

جامعه بین‌الملل به دنبال جنگ جهانی دوم گردهم آمد با اصولی بنیادی را با هدف حفاظت از حقوق بشر و حفظ صلح تایید کند. ترک این اصول بی احترامی به میلیون‌ها نفری است که جان خود را در این راه فدا کردند و مانند خاشقجی به این راه ادامه دادند. هنجارهایی که به خاطر منافع یا سیاست تخریب می‌شوند، به سادگی بازیابی نمی‌شوند.

 

قتل خاشقجی نشانگر رواج جهانی خشونت علیه روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر و فعالان سیاسی است. این‌ها نشانه‌هایی روشن از افزایش استفاده از روش‌های خشونت‌آمیز از سوی دولت‌ها و بازیگران غیردولتی برای ساکت کردن دائمی منتقدان است. جامعه بین‌المللی باید از این فضای خصومت‌آمیز به یک ارزیابی کلی برسد. سکوت، انفعال یا بدتر از آن، همدستی آشکار یا پنهان در چنین اقداماتی تنها بی‌عدالتی بیشتر و بی‌ثباتی جهانی را در پی خواهد داشت. اکنون زمان اقدام است.

ایسنا

دیده‌بان حقوق بشر خواستار پرداخت غرامت به شهروندان سوری شد

سازمان دیده‌بان حقوق بشر امروز چهارشنبه از ائتلاف خودخوانده بین‌المللی آمریکا علیه داعش خواست که به شهروندان سوری زیان دیده در اثر عملیات نظامی این ائتلاف، غرامت پرداخت کند.

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, خبر, سوریه, عراق

کشته‌شدن ۷ کودک ۹ تا ۱۳ ساله در جریان بازی در اطراف دیرالزور

در اثر انفجار یک مین به جا مانده از داعش در روستایی در دیرالزور هفت کودک سوری نیز کشته شدند در همین حال نیروهای ارتش سوریه عملیات تکفیری‌ها در حومه شمالی لاذقیه را ناکام گذاشتند. 

ادامه

ترکیه, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, سوریه

فارن پالسی: انگلیس و فرانسه با افزایش نیرو در سوریه موافقت کردند

نشریه فارن پالسی آمریکا به نقل از چند منبع آگاه نوشت: انگلیس و فرانسه در تصمیمی که یک پیروزی بزرگ برای تیم امنیت ملی دولت دونالد ترامپ محسوب می‌شود قبول کرده‌اند نیروهای بیشتر به سوریه اعزام کنند تا آمریکا بتواند نیروهایش را از این کشور خارج سازد.

ادامه

المان, امریکا, انگلستان, ایتالیا, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, فرانسه