گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

فجایع ناشی از نبود بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار در عرصه‌های گوناگون تولید، معدن‌ها، پالایش و استخراج نفت و گاز، و فعالیت‌های خدماتی و درمانی را می‌توان هر روز در اخبار ناگوار سوانح کار مشاهده کرد. مصدوم شدن و جان باختن هر روزهٔ کارگران در حین رفت و آمد به محل کار، در محل ... نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, استبداد, استثمار, ایران, ایمنی, بانک جهانی, بنگلادش, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, محیط زیست, هندوستان

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

گذر از مسیری افسانه‌ای…

پل رودخانه خداآفرین و پلکان دژپارت در منطقه بازفت قرار دارد که عشایر این منطقه باید برای عبور از آن استفاده می‌کنند، این مسیر صعب‌العبور برای تردد انسان و حیوان بسیار خطرناک است و امکان سقوط به دره و رودخانه وجود دارد، اما عشایر برای کوتاه شدن زمان کوچ از آن استفاده می‌کنند تا به روستای گزستان است.

 

به گزارش ایسنا، کوچ عشایر بختیاری قدمتی به بلندای تاریخ ایران زمین دارد، اگر در فصول ییلاق و قشلاق عشایر با آن‌ها همراه شوید جلوه‌های زیبایی از انسانیت، صمیمیت، مهربانی و هر آنچه یک انسان برای زندگی به آن نیاز دارد را مشاهده می‌کنید.

 

باید عشایر زاده باشی تا لذت قدم زدن در طبیعت بکر، حس کردن بوی نان تازه دم صبح، چشیدن مزه دوغ محلی با کرفس، شنیدن صدای زنگوله گوسفندان، امنیت با صدای پارس سگ گله، نجابت دخترکان بختیاری در زمان بازیگوشی با لباس‌های رنگارنگ را به معنای واقعی درک کنی، صد حیف که این شیوه زندگی به علت مشکلات فراوان در حال رخت بر بستن است و شیوه‌های سنتی کوچ عشایر جای خود را به کوچ ماشینی می‌دهد و گاها برخی از عشایر یکجانشینی را به کوچ ترجیح می‌دهند.

 

تجربه همراهی با عشایر در مسیر کوچ

 

کوچ با عشایر تجربه‌ نابی است که نصیب هر کسی نمی‌شود بنابراین خانه‌های سرد شهر را رها و با مردمانی از آفتاب همراه می‌شوم، می‌روم تا بخشی از این آئین دیرین بختیاری را با زبان قلم به تصویر بکشم.

 

عشایر چهارمحال و بختیاری بنا بر رسم آبا و اجدادی از سه مسیر در اردیبهشت وارد استان شده و در مناطقی از شهرستان اردل و کوهرنگ ساکن می‌شوند، معمولا مسیر حرکت خود را تغییر نمی‌دهند و مسیر کوچ آن‌ها ثابت است، یکسری از عشایر از سمت بازفت و گزستان وارد شهرستان کوهرنگ می‌شوند و مسیر صعب‌العبوری را برای رسیدن به محل اسکان طی می‌کند و معمولا طی کردن این مسیر حدود ۲۰ روز به طول می‌انجامد.

 

برخی از عشایر در طول سال‌های اخیر برای حمل وسایل و دام خود از خودرو استفاده می‌کنند، اما تعدادی دیگر به علت نداشتن تمکن مالی کوچ به شیوه‌های گذشتگان خود را انتخاب می‌کنند که کوچ به این شیوه و عبور از روی رودخانه‌های خروشان و مناطق صعب‌العبور مشقت‌های بسیاری را برای آن‌ها به همراه دارد.

 

حرکت در مسیری با قدمت ۵۰۰ سال

 

پل رودخانه خداآفرین و پلکان دژپارت در منطقه بازفت قرار دارد که عشایر این منطقه برای عبور از آن استفاده می‌کنند، در بخشی از مناطق این رودخانه شدت آب بسیار بالا است، بخشی از کوه مجاور رودخانه بازفت در سال‌های قبل بر روی رودخانه ریزش کرده و عشایر با تراشیدن بخشی از این کوه مسیر مال‌رویی را برای بردن گوسفندان خود ایجاد کرده‌اند که قدمتی حدود ۵۰۰ سال دارد.

 

این مسیر صعب‌العبور برای تردد انسان و حیوان بسیار خطرناک است و امکان سقوط به دره و رودخانه وجود دارد، اما عشایر برای کوتاه شدن زمان کوچ از آن استفاده می‌کنند تا به روستای گزستان و محلی که عمق رودخانه کمتر است برسند و بتوانند با قایق‌های ساخته شده از مشک پوستی دام خود را از رودخانه عبور دهند.

 

یکی از عشایر بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اگر مسئولان پلی را بر روی این رودخانه بسازند، ما می‌توانیم دام و وسایل خود را به راحتی از آن رد کنیم.

 

وی گفت: متأسفانه کوچکترین بی‌احتیاطی در مسیر حرکت می‌تواند موجب تلفات انسانی و مالی شود.

 

این پیرمرد عشایری بیان کرد: به علت بالا بودن کرایه ماشین من نمی‌توانم دام خود را با ماشین منتقل کنم.

 

مسیر به اندازه‌ای باریک بود که حتی حمل یک کوله‌پشتی کوچک نیز در این مسیر بسیار سخت بود، باید تمام تلاش خود را بکار می‌بردی که تعادل خود را حفظ کنی، کوچکترین اشتباه در طول مسیر مساوی با پرت شدن به ته دره‌ای عمیق بود. بالاخره عبور از این مسیر افسانه‌ای ۵۰۰ ساله با تمام دلهره به پایان رسید، تا چشم کار می‌کرد مراتع سر سبز و بکر دیده می‌شود، با خود فکر می‌کنم که عبور و دیدن این مناظر ارزش تحمل سختی سفر را دارد یا خیر؟

 

موضوع ساخت این پل که تا حدودی می‌تواند سختی‌های کوچ را کم کند از مسئولان اداره‌کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری که در مسیر ما را همراهی می‌کردند جویا شدم.

 

‌یحیی حسین‌پور مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری در خصوص وضعیت کوچ عشایر به استان، اظهار کرد: بخشی از عشایر از ۲۰ اردیبهشت وارد منطقه بازفت در شهرستان کوهرنگ می‌شوند.

 

وی ادامه داد: این عشایر از پل خداآفرین در مرز بین شهرستان اردل و کوهرنگ که یک مسیر بسیار صعب‌العبور است وارد این منطقه می‌شوند، صعب‌العبور بودن منطقه موجب می‌شود هرساله عشایر تلفاتی نیز داشته باشند زیرا مسیر بسیار باریک است و یک نفر بیش‌تر نمی‌تواند هم‌زمان از این مسیر رد شود.

 

حسین‌پور توضیح داد: بر روی رودخانه در منطقه بادره در صدد ساخت پلی برای عبور عشایر هستیم و کارگاه ساخت این پل در حال تجهیز کارگاه است.

 

شیرینی همراهی با عشایر در مسیر کوچ

 

روزی کاملا متفاوت و سخت با همراهی عشایر کوچ‌رو طی شد، شاید این همراهی نصفه و نیمه به من فهماند که زندگی در بین این مردمان باوجود تمامی مشکلات، شیرینی‌هایی را نیز دارد که شاید در هیچ‌کدام از هتل‌های لاکچری، مراکز تفریحی و توریستی گران‌قیمت نتوان آن را پیدا کرد، مسیر حرکت عشایر به روستای گزستان در حالی طی شد که تجربه ترس در لحظه به لحظه آن حس می‌شد، شاید این هیجان را در هیچ‌کجای دنیا نتوان به طور واقعی لمس کرد.

 

دل کندن از این مردمان بسیار سخت بود، مردمانی که با کمترین امکانات مهمان‌نوازترین آدم‌های روی زمین هستند، غریبه و آشنا برای آن‌ها فرقی ندارد و مردم عشایرنشین به بهترین نحو از مهمان خود پذیرایی می‌کنند.

زمین‌خواری و توسعه شهری، بازی با دُم شیر است

در خصوص زمین خواری صحبت‌های زیادی می‌شود ولی باید به این موضوع نیز توجه شود که عرصه‌هایی که در قبلا زیستگاه بشر نبوده باید با احتیاط در وارد شویم به این دلیل که اگر این عرصه‌ها قابلیت زیستی مناسب داشتند در کشور که بیش از ۷ هزار سال سابقه تاریخ ثبت شده دارد، حتما انسان‌ها ... زمین‌خواری و توسعه شهری، بازی با دُم شیر است

ادامه

اجتماعی, ایران, فساد, محیط زیست

تصرفات اراضی کشاورزی در بستر و حریم رودخانه‌ها و خسارت‌های ۱۰۲ میلیارد تومان به حوزه‌های زیربنایی کرمان در سیل اخیر

معاون امور عمرانی استانداری کرمان گفت: سیل اخیر در شمال استان کرمان ۴۵ میلیارد تومان در حوزه راه، ۴۵ میلیارد تومان در بخش کشاورزی و ۱۲ میلیارد تومان در حوزه‌های زیربنایی و منازل خسارت وارد کرده است.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر, محیط زیست