بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

نشریه بلومبرگ مدعی شد که «منابع آگاه» به این نشریه اطلاع داده‌اند که اخیراً مقام‌های دولت یمن، چین و روسیه درباره عبور امن کشتی‌های این دو کشور در دریای سرخ به توافق رسیدند. به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه بلومبرگ امروز پنج‌شنبه به نقل از «منابع آگاه» مدعی شد که در گفت‌وگوی‌های اخیر بین مقام‌های ۳ ... بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب اروپا, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, فلسطین, نسل‌کشی, یمن

یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

سخنگوی نیروهای مسلح یمن سرتیپ یحیی سریع امروز چهارشنبه ۳۱ ژانویه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی هدف حملات موشکی صنعاء قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی را در دریای سرخ با موشک هدف قرار دادیم»، این بخشی از بیانیه امروز سخنگوی نیروهای مسلح یمن است.  یحیی سریع در ... یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

پیشرفت روند «دلارزدایی»، تحلیل‌هایی گوناگون در خصوص تأثیرات آن بر اقتصاد آمریکا و سایر کشورها صورت گرفته است؛ یکی از این تحلیل‌ها احتمال افزایش تورم آمریکا در اثر دلارزدایی و اثر دومینوی دلارزدایی بر اقتصاد کشورهای اروپایی و در نتیجه سقوط اقتصاد غرب را مطرح می‌کند. به گزارش ایرنا، وبگاه چاینا دِیلی گزارشی در خصوص ... دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, اروپا, استثمار, اقتصادی, برزیل, بریکس, جنوب غرب اروپا, چین, خبر, روسیه, غرب, گزارش, هندوستان

گاردین: «پادشاه» برخی از اختیارات «محمد بن سلمان» را لغو کرده است

روزنامه گاردین گزارش داد، ولیعهد سعودی در دو هفته گذشته در شماری از نشست‌های دیپلماتیک و وزارتی در عربستان شرکت نکرده است و به گفته منابع، برخی از اختیارات او در حوزه مالی و اقتصادی لغو شده است.

 

به نوشته روزنامه گاردین، اقدام برای محدود کردن مسوولیت‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان هفته گذشته از سوی پدر او ملک سلمان در جمع گروهی از وزیران ارشد فاش شده است. براساس گزارش‌ها، پادشاه سالخورده عربستان از بن سلمان خواسته بود تا در این جلسه کابینه حاضر شود اما او نیامد.

 

گرچه این تحولات به صورت علنی اعلام نشده است، منابع مطلع به گاردین گفتند یکی از مشاوران معتمد پادشاه به نام “مساعد العیبان” که دانش آموخته هاروارد است و اخیرا به عنوان مشاور امنیت ملی معرفی شد، به صورت غیر رسمی بر تصمیمات سرمایه‌گذاری از طرف پادشاه نظارت خواهد کرد.

 

سفارت عربستان در واشنگتن به درخواست‌های متعدد برای اظهارنظر واکنشی نشان نداده است.

 

روابط میان پادشاه عربستان و پسرش از زمان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی به دقت زیر ذره‌بین منتقدان قرار گرفته است. این قتل که گفته می‌شود با دستور محمد بن سلمان صورت گرفت، موجی از محکومیت‌های بین‌المللی را به همراه داشت. با این حال دولت سعودی همدستی در این جریان را تکذیب می‌کند.

 

کارشناسان حوزه خاورمیانه باور دارند که قتل خاشقجی و نگرانی‌ها درباره نقش عربستان در درگیری یمن تنش‌هایی را در خاندان آل سعود ایجاد کرده است. در حالیکه اکثر ناظران انتظار داشتند تا ولیعهد به تاج و تخت نزدیکتر شود، نشانه‌ها حاکی از آن است که ملک سلمان در بحبوحه افزایش توجهات جهانی به سمت کشورش، قصد کنترل این ولیعهد جنجالی را دارد.

 

منابع مطلع به گاردین گفتند، محمد بن سلمان در دو نشست اخیر وزیران کابینه به ریاست ملک سلمان حاضر نشده است. ولیعهد عربستان همچنین در سایر مذاکرات عالی‌رتبه با هیات‌های خارجی شامل هیات سرگئی لاوروف،‌ وزیر خارجه روسیه شرکت نداشت.

 

محمد بن سلمان همچنین در جلسه‌ اخیر با مقام‌های ارشد اقتصادی و مالی، یک نشست میان پادشاه و مفتی اعظم، نشست رئیس سازمان بهداشت جهانی و نشست نخست‌وزیر لبنان و همچنین سفیران هند و چین شرکت نداشت.

 

سخنگوی دولت عربستان در واشنگتن درباره غیبت ولیعهد سعودی یا مسائل دیگر اظهارنظری نکرده است. این سخنگو همچنین درباره تصمیم به حذف برخی از مسوولیت‌های مالی محمد بن سلمان یا تصمیم برای انتصاب مساعد العیبان برای نظارت بر مسائل مالی اظهارنظر نکرد.

انتخاب

سخنگوی نیروهای مسلح یمن: ائتلاف سعودی-آمریکایی ۶ هزار بمب خوشه‌ای بر سر مردم یمن ریخت

یحیی سریع’ سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز شنبه در گزارشی از آمار چهار ساله جنگ یمن گفت: ائتلاف سعودی – آمریکایی طی چهار سال گذشته بیش از ۶ هزار بمب خوشه ای بر سر مردم یمن فرو ریخته است.

ادامه

اسراییل, امارات, امریکا, جنوب غرب آسیا, جهان, عربستان سعودی, یمن

برنامه امپریالیسم انگلستان برای سلطان نشین عمان چیست؟

بریتانیا در سال ۱۷۹۸، یعنی بیش از دو قرن پیش، قراردادی با عُمان زیر پوشش نام “کمک” به‌امضا رسانید. دو سال پیش، یعنی سال ۲۰۱۷، افشا شد که نقش بریتانیا در حقیقت آموزش نیروهای امنیتی و نظامی این سلطان‌نشین حاشیه خلیج فارس در ارتباط با “چگونگی مقابله با اعتصاب‌ها و خنثی کردن اعتراض‌ها” بوده است.

ادامه

افغانستان, انگلستان, ایرلند, جنوب غرب آسیا, جهان, عمان, مقاله

عفو بین‌الملل درباره افزایش سرکوب و نقض حقوق بشر در عربستان هشدار داد

به نقل از پایگاه خبری النشره، سازمان عفو بین الملل اعلام کرد: دادستانی کل عربستان اعلام کرده است که قصد دارد تا فعالان حقوق بشری را محاکمه کند. این خبر به طرز هولناکی به افزایش سرکوب فعالان از سوی مسئولان سعودی اشاره دارد.

ادامه

جنوب غرب آسیا, جهان, حقوق بشر, خبر, عربستان سعودی