بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

نشریه بلومبرگ مدعی شد که «منابع آگاه» به این نشریه اطلاع داده‌اند که اخیراً مقام‌های دولت یمن، چین و روسیه درباره عبور امن کشتی‌های این دو کشور در دریای سرخ به توافق رسیدند. به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه بلومبرگ امروز پنج‌شنبه به نقل از «منابع آگاه» مدعی شد که در گفت‌وگوی‌های اخیر بین مقام‌های ۳ ... بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب اروپا, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, فلسطین, نسل‌کشی, یمن

یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

سخنگوی نیروهای مسلح یمن سرتیپ یحیی سریع امروز چهارشنبه ۳۱ ژانویه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی هدف حملات موشکی صنعاء قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی را در دریای سرخ با موشک هدف قرار دادیم»، این بخشی از بیانیه امروز سخنگوی نیروهای مسلح یمن است.  یحیی سریع در ... یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

پیشرفت روند «دلارزدایی»، تحلیل‌هایی گوناگون در خصوص تأثیرات آن بر اقتصاد آمریکا و سایر کشورها صورت گرفته است؛ یکی از این تحلیل‌ها احتمال افزایش تورم آمریکا در اثر دلارزدایی و اثر دومینوی دلارزدایی بر اقتصاد کشورهای اروپایی و در نتیجه سقوط اقتصاد غرب را مطرح می‌کند. به گزارش ایرنا، وبگاه چاینا دِیلی گزارشی در خصوص ... دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, اروپا, استثمار, اقتصادی, برزیل, بریکس, جنوب غرب اروپا, چین, خبر, روسیه, غرب, گزارش, هندوستان

گاردین: دخالت نظامی آمریکا در جنگ یمن و تشدید وخامت «بدترین بحران انسانی جهان»

یک رسانه انگلیسی با انتقاد شدید از تداوم حمایت تسلیحاتی آمریکا از کشورهای متجاوز به یمن و حمایت کامل ترامپ از عربستان و هم پیمانانش تاکید کرد که این وضعیت سبب تشدید وخامت “بدترین اوضاع انسانی جهان” در کشور یمن دانست.

 

روزنامه گاردین در مقاله ای نوشت که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سکوت و بدون بی سر و صدا نقش کشورش در جنگ تحت فرماندهی آمریکا علیه یمن را افزایش می دهد و به تلفات گسترده انسانی در این کشور و اعتراضات برخاسته از کنگره آمریکا در تلاش برای جلوگیری از دخالت وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در این جنگ، اهمیتی نمی دهد.

 

این روزنامه افزود: مسئولان دولت ترامپ درحال بررسی درخواست عربستان و هم پیمانش امارات برای سیطره بر بندر اصلی الحدیده هستند. این بندر تنها گذرگاه ورود کمک های بشردوستانه به یمن است و “هرگونه نبردی طولانی ممکن است برای میلیون ها غیرنظامی یمنی که متکی به کمک های محدودی هستند، فاجعه بار باشد.

 

روزنامه گاردین در این مقاله با انتقاد از بی توجهی دولت ترامپ به افکار عمومی و افزایش کمک های نظامی به ائتلاف تحت فرماندهی سعودی در تجاوز نظامی به یمن نوشت: بدون توجه به افکارعمومی یا طرح مسئله برای بحث و گفت و گو درباره آن، رئیس جمهور آمریکا عملا کمک های نظامی به عربستان و امارات را به شیوه ای افزایش داد که سبب طولانی شدن جنگ یمن خواهد شد و بر رنج و مشکلات غیرنظامیان در این کشور خواهد افزود. دولت ترامپ بعد از رئیس جمهور شدن در اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی، تصمیم باراک اوباما همتای پیشین خود درباره تعلیق فروش بمب های هدایت شونده با لیزر به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار و مهمات دیگر برای ارتش سعودی به خاطر نگرانی درباره قربانیان غیرنظامی در یمن را لغو کرد. مجلس سنای آمریکا به این قرارداد با ۵۳ رای موافق در مقابل ۴۷ رای مخالف رای داد و این مجلس با این درصد نزدیک آرای موافق و مخالف نزدیک بود که ترامپ را با شکست چالش آمیز روبرو کند.

 

“محمد بازی” نویسنده این مقاله افزود: در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی و بعد از اینکه نیروهای انصار الله یمن موشک های بالستیک به سمت چند شهر سعودی شلیک کردند، پنتاگون نیروهای ویژه ای را به طور محرمانه به مرز عربستان و یمن گسیل داشت تا به سعودی ها برای تعیین مکان شلیک موشک ها برای از بین بردن آنها کمک کنند و درحالی که نیروهای آمریکایی وارد مرزها برای نبرد با نیروهای انصار الله نشدند اما این ماموریت محرمانه بر سطح مشارکت آمریکا در جنگ یمن افزود؛ جنگی که از زمان حمله سعودی ها و هم پیمانانش به نیروهای انصار الله در ماه مارس سال ۲۰۱۵ میلادی گسترش یافت.

 

این نویسنده تصریح کرد: در جنگ علیه یمن حدود ۱۰ هزار یمنی کشته شده اند و حدود ۲۲ میلیون نفر دیگر یعنی سه چهار جمعیت این کشور به کمک های انسانی نیاز پیدا کرده اند. دستکم هشت میلیون یمنی در آستانه قحطی قرار دارد. علاوه بر این، حدود دو میلیون یمنی نیز به بیماری وبا دچار شده اند.

 

محمد بازی افزود: افزایش حمایت نظامی آمریکا از اقدامات عربستان در یمن بخشی از تحول سیاسی است که ترامپ و مشاوران ارشد او از زمان به قدرت رسیدن انجام داده اند، زیرا ترامپ همواره حمایت خود از عربستان را ابراز می دارد و همزمان از رقیب منطقه ای این کشوریعنی ایران انتقاد می کند. این تحول در جریان سفر ترامپ به عربستان در ماه مه سال ۲۰۱۷ میلادی ریشه دار شد زیرا ترامپ، عربستان را به عنوان اولین کشور برای سفر خارجی خود بعد از به ریاست جمهوری رسیدن انتخاب کرد و حکام سعودی با نصب پلاکاردهای حاوی تصاویر سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی و ترامپ در خیابان ها و ضیافت غذای مجلل و رقص با شمشیر از ترامپ استقبال گرمی کردند و بالاترین مدال عربستان را به ترامپ دادند.

 

این نویسنده ابراز عقیده کرد: “کمپین عربستان در کشاندن ترامپ به سمت خودش موفق شد زیرا از آن زمان ترامپ حمایتی بی قید و شرط از عربستان به ویژه محمد بن سلمان ولیعهد جوان و بلندپرواز سعودی کرد؛ فردی که مهندس این جنگ فاجعه بار در یمن به شمار می رود. ترامپ آشکارا جانب یکی از دوطرف درگیری در یمن را گرفت. چه بسا ترامپ جنگ نیابتی بین ایران و عربستان را تشدید و جنگ طایفه ای در منطقه شعله ور کرده است”.

 

این نویسنده تصریح کرد: ترامپ در جریان سفرش به ریاض امضای یک سری قراردادهای تسلیحاتی با عربستان را اعلام کرد که مجموع آنها بالغ بر ۱۱۰ میلیارد دلار در طول ۱۰ سال خواهد رسید. ترامپ و دامادش جارید کوشنر به سرعت وارد عمل شده و امضای این قراردادها را مرهون تلاش های خود دانستند زیرا مذاکره درخصوص بخش بزرگی از این قراردادها را خود انجام داده بودند؛ قراردادهایی که درآمد زا بوده و به اقتصاد آمریکا کمک خواهد کرد. این دو در حالی به کار خود مباهات ورزیدند که اوباما در دوره ریاست جمهوری خود با فروش بسیاری از سلاح هایی که عربستان قصد خرید آنها از جمله دهها هواپیماهای اف ۱۵ و سامانه های موشکی پاتریوت و صدها زرهپوش و هزاران بمب و موشک دارد، موافقت کرده بود.

 

این نویسنده تصریح کرد: “بسیاری از سلاح های مورد استفاده در یمن با حمایت فنی آمریکا همراه است. در اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی، جنگنده های ائتلاف تحت فرماندهی سعودی یک سالن عمومی را در شهر صنعا پایتخت یمن بمباران کردند. این یک سالن عزاداری بود و در آن دستکم ۱۴۰ نفر جان باخته و صدها نفر دیگر زخمی شدند. بعد از این حمله که کشنده ترین حمله از زمان آغاز جنگ عربستان علیه یمن بود؛ دولت اومابا وعده بازنگری مستقیمی را در پشتیبانی لجستیکی آمریکا از ائتلاف داد اما این بازنگری تنها به تغییرات اندکی منجر شد زیرا آمریکا شمار اندکی از افراد را از عربستان خارج و فروش برخی مهمات را متوقف کرد”.

 

محمد بازی یادآور شد: “در دوره پایانی دولت اوباما، مسئولان آمریکایی نگران بود که چه بسا حمایت آمریکا از عربستان به ویژه درخصوص تقدیم اطلاعات و تعیین اهداف و سوخت رسانی هوایی، این کشور را در جرگه مشارکت کنندگان در جنگ بر اساس قوانین بین المللی قرار دهد و این بدان معنا است که ممکن است واشنگتن متهم ارتکاب جنایات جنگی شود و برخی آمریکایی ها چه بسا با محاکمه ای بین المللی روبرو شوند. در سال ۲۰۱۵ میلادی وقتی شمار کشته های غیرنظامی در یمن افزایش یافت، مسئولان آمریکایی گفت وگویی داخلی را برای چند ماه شروع کردند که آیا باید به فروش تسلیحات به عربستان ادامه داد یا خیر”.

 

این نویسنده با اشاره به “سیاست خارجی آنارشیستی ترامپ” افزود: “این نگرانی ها با روی کار آمدن ترامپ فراموش شد، زیرا ترامپ در مسیر دخالت بیشتر نظامی آمریکا در یمن گام برمی دارد؛ بدون اینکه جنگ سعودی را به سمت ایجاد یک راه حل سیاسی سوق دهد و حمایت تمام و کمال از عربستان و هم پیمانانش بدترین بحران انسانی در جهان را شدیدتر و وخیم تر کرده است”.
تسنیم

حمله گسترده عربستان و امارات متحده عربی برای اشغال الحدیده

بالاخره وساطت‌های سازمان ملل برای عدم حمله به الحدیده یمن در میان جنگ‌طلبی ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان راه به جایی نبرد و ائتلاف متجاوز عربی امروز چهارشنبه، حمله به بندر الحدیده واقع در غرب یمن را آغاز کرد.

ادامه

امارات, جنوب غرب آسیا, جهان, خبر, عربستان سعودی, یمن

ناو جنگی ائتلاف عربستان در ساحل الحدیده به دست انصارالله منهدم شد

به نقل از النشره، یکی از مسئولان انصارالله اعلام کرد که نیروهای یمنی موفق شدند یکی از ناوهای جنگی وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی را در نزدیکی سواحل استان الحدیده تنها چند ساعت بعد از آغاز نبرد در این استان هدف قرار دهند.

ادامه

جنوب غرب آسیا, جهان, خبر, عربستان سعودی, یمن

حمله جنگنده‌های ائتلاف عربی به‌مرکز وابسته به‌سازمان پزشکان بدون مرز در یمن

به نقل از المسیره، سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد که ائتلاف عربی با یک حمله هوایی مرکز معالجه بیماری وبا را که به تازگی در شهر عبس یمن تأسیس شده، بمباران کرد.

ادامه

جنوب غرب آسیا, جهان, عربستان سعودی, یمن