گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

فجایع ناشی از نبود بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار در عرصه‌های گوناگون تولید، معدن‌ها، پالایش و استخراج نفت و گاز، و فعالیت‌های خدماتی و درمانی را می‌توان هر روز در اخبار ناگوار سوانح کار مشاهده کرد. مصدوم شدن و جان باختن هر روزهٔ کارگران در حین رفت و آمد به محل کار، در محل ... نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, استبداد, استثمار, ایران, ایمنی, بانک جهانی, بنگلادش, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, محیط زیست, هندوستان

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

جلسه امروز اتحادیه اروپا در بروکسل تحت الشعاع کشاورزان معترضی قرار گرفت که برای اعتراض به شرایط خود مقابل پارلمان اروپا تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «اگر ببینید که با چه تعداد امروز در این‌جا حضور داریم و اگر ببینید که (اعتراضات) سراسر اروپا را فراگرفته، پس باید امیدوار باشیم. شما به ما نیاز ... بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, ایتالیا, بلژیک, پرتغال, جهان, حقوق بشر, خبر, دهقانی, فرانسه, کشاورزی, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رژیمِ ناتوان از حلِ مشکلات اساسی مردم ادامۀ گرانی مواد اساسی غذائی خصوصاً نان، اجارۀ مسکن، و نیز افزایش تعرفه اینترنت به‌میزان ۳۴ درصد در هفته‌های گذشته، فشار بیشتری بر گردۀ زحمتکشان وارد آورده‌ است. خالی شدن صندوق توسعه ملی به‌دلیل برداشت‌های پی در پی دولت از این صندوق، عدم پرداخت حقوق کارگران و نیز ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

اقتصادی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, محیط زیست, وکلا

گاردین: آلودگی هوا کُشنده‌تر از همه‌گیری کرونا

گاردین نوشت: در حالی که کووید-۱۹ آسیب شدیدی به جهان وارد کرده، آلودگی هوا در سالی که گذشت، حدود سه برابر بیشتر قربانی گرفته است.

 

به گزارش ایرنا، این روزنامه انگلیسی نوشت: بسیار نگران کننده است که بیش از ۲.۸ میلیون نفر در ۱۵ ماه گذشته بر اثر کرونا جان باخته اند اما در همین دوره آلودگی هوا افراد سه برابر بیشتر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند.

 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که  ۸.۷ میلیون نفر در طول یک سال گذشته بر اثر آلودگی هوا جان باخته‌اند و معضل آلودگی هوا با توجه به مشهود بودن چنین مرگ و میرهایی و پذیرش بدون چون و چرای آن نگران کننده است.

 

همه گیری کرونا تهدیدی جدید و نگران‌کننده بود و باعث شد بسیاری از کشورهای جهان برای کنترل آن اقدام کنند. این بحران قابل قبول نبود هرچند که به مرور برخی از مناطق جهان نسبت به آن عادت کردند. این بحران بیشترین اسیب را برای افراد فقیر و در حاشیه مانده داشت و فشار کاری کادر درمان را افزایش داد.

 

نادیده گرفتن مرگ و ویرانی دیگر بحران هایی که هر روز نظاره گر هستیم- از خشونت جنسی گرفته تا تغییرات آب و هوایی- مانع رسیدگی به این بحران های مزمن شده است. مرگ ۸.۷ میلیون نفر در سال یک بحران و وضعیت اضطراری است و تاثیر ذرات آلاینده بر سیستم تنفسی تنها بخشی از تاثیر نگران کننده استفاده از سوخت‌های فسیلی است.

 

در دوران همه گیری کرونا ترافیک هوایی کاهش یافت و سبک زندگی بسیاری از ما تغییر پیدا کرد و از نظر مالی به کشورهای بحران زده کمک شد. اما فقدان احساس ضرورت مانع از رسیدگی به بحران آلودگی هوا شده است.

 

تغییرات آب و هوایی چندان مشهود نیست زیرا در یک بازه زمانی و مکانی گسترده بروز می‌کند و ما فقط می‌توانیم شاهد تاثیرات آن باشیم.

 

تاثیرات دیگر ناشی تغییرات آب و هوایی  اغلب کم اهمیت یا نادیده گرفته می‌شوند اما مساله جنگ سوزی‌های فصلی از جمله در کالیفرنیا اکنون قوی‌تر، سریع‌تر و طولانی‌تر شده است.

 

چشم انداز انرژی درجهان اکنون شاهد تحولات چشمگیری شده است: صنعت زغال سنگ در بخشی‌های زیادی از جهان نابود شده است و صنعت نفت و گاز رو به زوال رفته است.

 

استفاده از انرژی تجدیدشدنی به دلیل ارزان بودن، موثرتر و کارامدتر بودن از سوخت فسیلی در حال گسترش است. این موضوع که آیا کووید-۱۹ از حیوان به انسان منتقل شده است بسیار مورد توجه قرار گرفت اما اقداماتی که برای استخراج سوخت فسیلی به عنوان عامل مرگ سالانه ۸.۷ میلیون نفر انجام می‌گیرد به همراه اسیدی کردن اقیانوس‌ها و تغییرات شدید آب و هوایی را باید خط قرمزی در تهدید سلامت بشر دانست.

 

تریلیون‌ها دلار در آمریکا صرف مقابله با همه گیری کرونا شده است اما به اراده لازم برای هزینه کردن مبالغ مشابهی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی نیاز هست.

 

اقدامات جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا کافی نیست. لازمه این کار برای کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن و داشتن هوای پاک‌تر نیاز به درک این معضل و اقدام بین‌المللی برای مقابله با آن است.

ذوب شدن یخ‌ها سطح اقیانوس‌ها را تا ۱۸ متر بالاتر می‌برد

محققان دانشگاه دورهام انگلستان کشف کرده‌اند، ذوب شدن کنونی یخ‌ها باعث افزایش بسیار زیاد سطح دریا شده است و در پایان آخرین عصر یخبندان، سطح اقیانوس‌های سراسر جهان را تا ۱۸ متر بالاتر می‌برد.

ادامه

اروپای شمالی, اسکاتلند, انگلستان, جهان, خبر, محیط زیست

ابتکار عربستان سعودی در مقابله با گرمایش زمین: کاشت ۵۰ میلیارد درخت در خاورمیانه

عمده‌ترین کشور صادرکننده نفت جهان قصد دارد تا با اجراء طرح سبز در راستای کاهش گازهای گلخانه‌ای گام بردارد. بخشی از این طرح سبز، کاشت ۵۰ میلیارد اصله درخت در کشورهای خاورمیانه است.

ادامه

جهان, خاورمیانه, خبر, عربستان سعودی, محیط زیست

منابع آب رودخانه‌های حوضه کارون بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش می‌یابد

چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, محیط زیست

گرد وغبار برای دومین روز در ۱۵شهر خوزستان و در جنوب استان ۱۵برابر حد مجاز

اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام کرد: گرد و غبار برای دومین روز متوالی ۱۵ شهر خوزستان را فرا گرفته و در جنوب این استان به هفت برابر حد مجاز رسیده است.

ادامه

ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, عراق, محیط زیست