هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که ایالات متحده ۱۰۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی را در ماه‌های آینده از این کشور واقع در غرب آفریقا خارج می‌کند. به گزارش ایسنا، در این گزارش که روز جمعه منتشر شد، آمده است که دولت ایالات متحده به دولت انتقالی نیجر در مورد طرح خود اطلاع داده است. به گزارش روزنامه ... نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استعمار, تروریسم, خبر, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

جدول زمانی خروج آمریکایی‌ها از عراق، محور رایزنی السودانی و لوید آستین

منابع رسانه‌ای از دیدار و رایزنی نخست‌وزیر عراق با وزیر دفاع آمریکا درباره جدول زمانی پایان ماموریت ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح «مقابله با داعش» در عراق خبر داده‌اند. به گزارش ایسنا، شبکه المیادین در این باره گزارش داد که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا پیشنهادها درباره جدول زمانی پایان ... جدول زمانی خروج آمریکایی‌ها از عراق، محور رایزنی السودانی و لوید آستین

ادامه

آمریکا, اشغالگری, امنیتی, تروریسم, خاورمیانه, عراق, گزارش

دفاع روسیه و چین از ایران در نشست اضطراری شورای امنیت

نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله ایران به اسرائیل با سخنان نمایندگان کشورهای مختلف برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله ایران به اسرائیل برگزار شد. در این نشست، نماینده روسیه در شورای امنیت تاکید کرد: زمانی که کنسولگری ایران در سوریه بمباران شد هشدار دادیم ... دفاع روسیه و چین از ایران در نشست اضطراری شورای امنیت

ادامه

اسراییل, الجزایر, امریکا, امنیتی, انگلیس, ایران, تروریسم, چین, خاورمیانه, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, سوریه, صلح, فرانسه, گزارش

گاردین؛ کردهای سوریه در مقابل دریافت پول داعشی‌ها را آزاد می‌کنند

روزنامه انگلیسی گاردین فاش کرد که شبه نظامیان کُرد شمال سوریه در قبال دریافت مبالغی اعضای وابسته به گروه تروریستی داعش را از زندان‌ آزاد می‌کنند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت عربی ۲۱، روزنامه گاردین در گزارشی به قلم «بیتان مکرنان» و «حسام حمود» نوشت که نیروهای کُرد شمال سوریه که مسئولیت کنترل زندان‌هایی با حدود ۱۰ هزار زندانی داعشی را دارند، طبق برنامه‌هایی برای ایجاد «آشتی» در مقابل دریافت پول، داعشی‌ها را از زندان آزاد می‌کنند.

 

طبق نوشته گاردین زندانی‌ها بدون هیچگونه محاکمه‌ای در مقابل پرداخت غرامت به ارزش هشت هزار دلار آزاد می‌شوند.

 

به عنوان بخشی از این قرارداد، اسرای آزاد شده با امضای سندی متعهد می شوند مجددا به هیچ گروه تروریستی و مسلحی ملحق نشده و مناطق شمال و شرق سوریه را که تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) است، ترک کنند.

 

گاردین مدعی است این گزارش را بر اساس مصاحبه با دو تروریست آزاد شده در مقابل پرداخت پول و طبق اسناد رسمی، نوشته است.

 

این دو شخص به روزنامه گاردین گفتند که در اردوگاه «الهول» زندانی بودند و پس از آزادی به همراه خانواده‌هایشان ابتدا به ادلب رفته و از آن‌جا وارد ترکیه شده‌اند.

 

یکی از آنها گفت که هرگز ایدئولوژی داعش نتوانسته بود او را قانع کند. شخص دیگر نیز تصریح کرد که در ابتدا گمان می‌کرده که به یک سازمان مذهبی جذب شده است و نمی‌دانسته که این گروهک قرار است به یک تشکیلات تندرو و بسیار خشونت‌آمیز تبدیل شود.

 

روزنامه گاردین همچنین نوشت که اطلاعی از تعداد اعضای داعش که از این طریق توانسته‌اند آزادی خود را بخرند ندارد، اما آن دو شخص به این روزنامه گفتند که دست کم ۱۰ تن را می‌شناسند که مانند خودشان توانسته‌اند با پرداخت پول آزاد شوند.

 

حدود هشت هزار تروریست سوری و عراقی وجود دارند که متهم به عضویت داعش هستند و دو هزار خارجی دیگر هنوز به کشور اصلی‌شان بازنگشته‌اند و در زندان‌های نیروهای سوریه دموکراتیک در شمال شرق این کشور هستند.

 

در همین راستا، فرهاد شامی، سخنگوی نیروهای سوریه دموکراتیک، وجود چنین طرح یا معامله‌ای که روزنامه گاردین از آن خبر داده را رد کرد.

 

وی تصریح کرد، نیروهای سوریه دموکراتیک برخی از زندانیانی که با داعش در ارتباط بودند و دستشان به خون غیرنظامیان بی‌گناه آلوده نشده بود و مرتکب هیچگونه جنایتی نشده بودند، آزاد کرده‌اند. این افراد در دفاتری که داعش مدیریت آن را برعهده داشت، فعالیت می‌کردند و یا مجبور به پیوستن به این گروه تروریستی شدند.

 

فرهاد شامی همچنین گفت، این افرادی که توسط نیروهای امنیتی آزاد شدند، تحت نظارت هستند تا اطمینان حاصل شود که آنها به دنبال بازگشت مجدد به داعش نیستند.

 

در همین رابطه، ائتلاف بین‌المللی ضد داعش تحت امر واشنگتن نیز اعلام کرد که وجود این طرح امکان ندارد و این ائتلاف هیچگونه کنترلی بر بازداشتگاه‌ها و اردوگاه‌های آوارگان ندارد و تنها نیروهای سوریه دموکراتیک در شمال شرق این کشور آنها را اداره می‌کند.

 

عملیات آزادی این افراد خطر امنیتی گسترده‌ای را در داخل و خارج سوریه ایجاد کرده است و این احتمال را افزایش می‌دهد که اشخاصی که مرتکب جنایات جدی شده‌اند به دستگاه قضایی ارجاع داده نشوند.

 

“ابوجعفر” که در ماه مارس آزاد شد، یک افسر امنیتی در رقه تحت کنترل کنترل داعش بود و در بخش موسوم به «مجازات و اعدام ساکنان محلی» فعالیت داشت.

 

ابوجعفر علاوه بر پرداخت غرامت بالغ بر هشت هزار دلار، ۲۲ هزار دلار دیگر به عنوان رشوه به مسئولان مختلف نیروهای سوریه دموکراتیک پرداخت کرد و این پول‌ها از طریق درخواست از خانواده ثروتمندش در شهر «الطبقه» برای فروش برخی از دارایی‌هایش جمع‌آوری شد. او مدعی شده که تنها برای کسب پول به داعش پیوسته است.

 

وی ادامه داد، شما می‌توانید با اختیار خود به عضویت داعش دربیایید اما زمانی که آن را ترک می‌کنید کافر محسوب می شوید و باید بمیرید.

 

ابوجعفر گفت: من در الباغوز (آخرین پایگاه داعش) پس از زخمی شدنم در حمله هوایی و تسلیم شدن در مارس ۲۰۱۹ بازداشت شدم. خانواده‌های ما را به اردوگاه بردند و ما را به زندان منتقل کردند. تقریباً برای مدت دو سال است که منتظر دادگاه یا چیزی برای روشن شدن سرنوشتمان هستیم.

 

در همین راستا، ابو محمد، از دیر الزور در سال ۲۰۱۴ سرکردگی یگانی جنگی در نبرد علیه نیروهای سوریه دموکراتیک در شهرستان «کوبانی» را برعهده داشت و به مدت پنج سال در خط مقدم جنگید تا اینکه در الباغوز در سال ۲۰۱۹ بازداشت شد.

 

وی گفت، اوضاع در زندان «الحسکه» تا سطح شکنجه و بدرفتاری ارتقا یافته است، در حالی که نیروهای سوریه دموکراتیک این موضوع را رد می‌کنند.

 

ابومحمد افزود: نگهبانان سوریه دموکراتیک برای شکنجه ما را از سقف اتاق‌های بازجویی آویزان می‌کردند و ما را گرسنه و تشنه می‌گذاشتند. آنها همان کاری را کردند که ما با کسانی که در زمان عضویت خود در داعش با آنها کردیم. من در حال حاضر در مورد این موضوع متاسفم.

 

او اظهار داشت: فرایند آزادی آسان نبود، اما پس از تماس با چندین تن از فرماندهان نیروهای سوریه دموکراتیک، خانواده‌ام توانستند من را پس از پرداخت رشوه به ارزش ۱۴ هزار دلار و همچنین هشت هزار دلار رسمی به بخش اموال عمومی نیروهای سوریه دموکراتیک از زندان خارج کنند.

 

در همین راستا، مهاب ناصر، یکی از فعالان جامعه مدنی، خاطرنشان کرد: ما به عنوان اهالی شهر رقه بر این باور هستیم که آزادی این افراد خطرناک، تنها یک مسأله مالی است. نیروهای سوریه دموکراتیک به جنایاتی که علیه ما مرتکب شده‌ است، اهمیتی قائل نمی‌شوند و این موضوع فقط وسیله‌ای برای کسب مال بیشتر نیروهای قسد است.

 

چهار سال پس از طرد داعش از رقه توسط نیروهای سوریه دموکراتیک و نیروهای هوایی آمریکایی همچنان بخش زیادی از این شهر خراب و ویران است و اهالی آن امید خود را نسبت به ارجاع اعضای داعش به دستگاه قضایی و عدالت واقعی از دست داده‌اند.

 

محمود ۲۴ ساله، مادر خود را در اثنای اشغالگری داعش از دست داد و تروریست‌ها به اتهام جاسوسی او را در زندانی موقت اعدام کردند و جسد وی هرگز به خانواده‌اش تحویل داده نشد.

 

وی در پایان عنوان داشت: آنها مادرم را به جاسوسی برای ائتلاف متهم کردند اما او حتی طریقه استفاده از تلفن همراه را نمی‌دانست. امروز می‌دانیم [اعضای داعش آزاد شده] چه کسانی هستند. گاهی اوقات آنها را در خیابان‌های رقه مشاهده می‌کنیم اما بدون وجود یک نظام قضایی واقعی نمی‌توانیم آن را اثبات کنیم. به امید روزی که با دستان خود انتقام بگیریم.

ارتش سوریه کاروان آمریکایی را از حومه الحسکه بیرون کرد

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد، ارتش سوریه راه کاروان وابسته به نیروهای آمریکایی در شهر قامشلی در حومه الحسکه در شمال شرقی این کشور را سد کرد و اجازه نداد به سمت این شهر حرکت کند.

ادامه

امریکا, تروریسم, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, سوریه

جنگ در لیبی، واگذاری قدرت پس از انتخابات در هاله‌ای از ابهام

لیبی که از سال ۲۰۱۱ با سقوط «معمر قذافی» شاهد جنگ و خونریزی بوده، با برگزاری چند مرحله کنفرانس صلح با مشارکت گروههای مختلف، بار دیگر امیدهایی برای برقراری آرامش در این کشور زنده شد، ولی اکنون دولت انتقالی لیبی بازی‌هایی برای چنگ انداختن به قدرت و قبضه کردن آن را شروع کرده است.

ادامه

المان, امارات, ترکیه, تروریسم, تونس, جهان, حقوق بشر, روسیه, شمال افریقا, فرانسه, لیبی, مصر

نیویورک تایمز؛ پنهان‌کاری آمریکا درباره کشته‌شدن ده‌ها غیرنظامی در حمله به‌سوریه

نیویورک تایمز فاش کرد در دو حمله هوایی ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۹ به سوریه حدود ۶۴ زن و کودک کشته شدند که آمریکا از انتشار خبر آن خودداری کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سوریه

پاتروشف: بیش از ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان فعال هستند

دبیر شورای امنیت ملی روسیه پس از نشست در چارچوب گفت‌وگوهای امنیت منطقه‌ای دهلی پیرامون افغانستان گفت شرکت‌کنندگان در دیدار دبیران شورای امنیت منطقه‌ای در دهلی نو درخصوص هماهنگی‌های نزدیک‌تر در افغانستان از جمله در مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و مهاجرت‌های کنترل نشده به توافق رسیدند.

ادامه

ازبکستان, اسیای مرکزی, افغانستان, تاجیکستان, ترکمنستان, تروریسم, جهان, روسیه, شانگ‌های, قرقیزستان, قزاقستان