چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در دیدار با اولاف شولتس صدراعظم آلمان تاکید کرد که روابط دو جانبه با برلین پیوسته ادامه پیدا خواهد کرد و پکن به دنبال زمینه‌های مشترک است. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، شی امروز سه‌شنبه در دیدار با شولتس در پکن گفت: ما باید روابط دو جانبه را از منظر ... چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

ادامه

آلمان, اروپا, اروپای مرکزی, اسراییل, اقتصادی, اوکراین, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین, گزارش

تأکید رهبر کره شمالی بر توسعه روابط پایدار و بلندمدت با چین

رهبر کره شمالی در دیدار با قانون‌گذار ارشد دولت چین بر توسعه روابط پایدار و بلندمدت پکن و پیونگ‌یانگ تأکید کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، «کیم جونگ‌اون» رهبر کره شمالی در دیدار با «ژائو لجی» رییس کمیته دایمی کنگره ملی خلق چین بر توسعه روابط بلندمدت این کشور با پکن تأکید کرد. به نوشته خبرگزاری ... تأکید رهبر کره شمالی بر توسعه روابط پایدار و بلندمدت با چین

ادامه

جهان, چین, شرق آسیا, کره شمالی, گزارش

چین خواستار خویشتنداری تهران و تل آویو برای جلوگیری از تشدید تنش شد

ساعاتی بعد از پاسخ پهپادی و موشکی گسترده ایران به اقدامات تجاوزکارانه و جنون آمیز اسرایل، چین ضمن ابراز نگرانی عمیق از تشدید اوضاع در خاورمیانه، خواستار خویشتنداری تهران و تل آویو برای جلوگیری از تشدید تنش شد. به گزارش ایرنا، یک سخنگوی وزارت امور خارجه چین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: پکن درخصوص تشدید ... چین خواستار خویشتنداری تهران و تل آویو برای جلوگیری از تشدید تنش شد

ادامه

اسراییل, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, شرق آسیا, صلح

پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره چینی

سازمان ملی فضایی چین (CNSA) امروز اعلام کرد که ماهواره «کوئه‌کیائو-۲» اخیرا آزمایش‌های ارتباط در مدار را به خوبی پشت سر گذاشته است. به گزارش خبرگزاری سی جی تی ان، سازمان ملی فضایی چین با اعلام ماموریت «کوئه‌کیائو-۲» گفت: کارکرد‌ها و عملکرد «کوئه‌کیائو-۲» الزامات ماموریت را برآورده می‌کند و می‌تواند خدمات ارتباطی رله را برای ... پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره چینی

ادامه

چین, خبر, دانش, شرق آسیا

درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور در پاسخ به درخواست همتای آمریکایی خود برای استفاده از نفوذ خود به منظور منصرف کردن ایران از پاسخ به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق، خواستار احترام به استقلال و حاکمیت ایران و ایفای نقش سازنده آمریکا در ... درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, ترکیه, چین, خاورمیانه, سوریه, شرق آسیا, عربستان سعودی, غرب آسیا, گزارش

گاردین؛ دهۀ جدید همچنان متعلق به چین خواهد بود

پژوهشگر ارشد دانشگاه کیمبریج معتقد است دهۀ گذشته متعلق به چین بود و دهه پیش رو نیز همچنان متعلق به این کشور خواهد بود.

 

پایگاه اینترنتی روزنامه «گاردین» چاپ انگلیس چندی پیش مقاله‌ای به نوشته مارتین ژاک، پژوهشگر ارشد دانشگاه کیمبریج انگلیس را منتشر کرد. در این مقاله آمده است: دهۀ گذشته متعلق به چین بود و دهۀ پیشِ رو نیز همچنان متعلق به این کشور خواهد بود. این مقاله در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه و واکنش مثبت گسترده قرار گرفته است.

 

در این مقاله آمده است: از سال ۲۰۱۰ میلادی، چین با روش‌های جدید تأثیراتی در ابعاد اندیشه جهانی ایجاد کرده است. در هر یک از سال‌های دهۀ گذشته، چین نیروی محرکه اصلی رشد اقتصاد جهانی بوده است و نه آمریکا. بر اساس آمارهای بانک جهانی، در سال ۲۰۱۴، از لحاظ قدرت خرید، حجم اقتصادی چین از آمریکا پیشی گرفته و به بزرگترین قدرت اقتصاد جهان تبدیل شده است. در حال حاضر، حجم اقتصاد چین دو برابر میزان سال ۲۰۱۰ شده است.

 

در این مقاله آمده است: در دهۀ گذشته چین شاهد رویدادهای ویژه در تاریخ توسعه اقتصادی بشر بود اما در عین حال مشکل بودن پذیرفتن چنین واقعیتی از سوی غربی‌ها چندان دور از انتظار نبود و مشخص است که آنان در این رابطه سردرگم شده اند. بعضی از آنان این واقعیات را انکار، تحقیر و یا از آن انتقاد می‌کنند، بعضی احترام می‌گذارند و از آن تقدیر و تحسین می‌کنند. گویا رستاخیز چین تبدیل به یک بحران حیاتی برای آمریکا و اروپا شده است و این حس قرار گرفتن در بحران همچنان در ادامه قرن جاری برای غرب ادامه خواهد داشت.

 

مارتین ژاک در این مقاله عنوان کرد: ۵ سال پیش، نام “چین” همواره مترادف بود با “تولید ارزان قیمت”. غربی‌ها بر این باور بودند که چین مدت‌ها همچنان دست به تقلید از تولیدات آنان خواهد زد و هیچگاه نخواهد توانست در زمینه نوآوری با غرب رقابت کند اما چین ثابت کرد که یک جامعه اقتصادی متکی به روحیه نوآوری است. شهر شن جن به رقیب اصلی سیلیکون ولی تبدیل شد و شرکت‌هایی نظیر هوآوی، تنست و علی بابای چین اکنون با مایکروسافت ، گوگل، فیسبوک و آمازون برابری و رقابت می‌کنند. میزان درخواست‌های ثبت حق مالکیت انحصاری چین در سال ۲۰۱۸ حدود ۵۰ درصد از کل درخواست‌های جهانی را در بر گرفت. مردم چین در مواجهه با رشد سالانه ۱۰ درصدی در طول ۳۵ سال و پس از آن رشد ۶ تا ۸ درصدی در ۱۰ سال گذشته توانستند با تغییرات سریع و نوآوری مستمر خو بگیرند و این در حالی است که چین صاحب یک تمدن برجسته و حکمت و استعدادهای فراوانی است و همواره به مطالعه و آموزش بسیار اهمیت داده است.

 

این پژوهشگر در مقاله خود با اشاره به ابتکار کمربند و جاده که از سال ۲۰۱۳ به اجرا در آمده، آن را نشانه‌ای برجسته از تقویت روزافزون نفوذ چین عنوان کرد و گفت: بیش از ۱۰۰ کشور (که اکثر آنها کشورهای در حال توسعه هستند) به این ابتکار پیوسته‌اند و بسیاری از سران کشورهای مختلف در مجمع عالی همکاری بین‌المللی کمربند و جاده در سال ۲۰۱۹ شرکت کردند که نشان می‌دهد هیچ کشور دیگری از جمله آمریکا از چنین فراگیری و جامعیتی در جهان برخوردار نیست. در مقاله یاد شده همچنین آمده است: به دنبال ورود سازوکار بین‌المللی به دوران “سالمندی”، ابتکار کمربند و جاده می‌تواند به نمادی از شکل اولیه نظم جدید بین‌المللی تبدیل شود؛ چرا که کشورهای در حال توسعه با ۸۵ درصد جمعیت جهان در آن جایگاه برتر و ویژه را دارند و این ابتکار برای کشورهای در حال توسعه اهمیتی ویژه دارد و این در حالی است که غرب تقریباً هیچ وقت کمک به رشد کشورهای در حال توسعه را در برنامه توسعه مد نظر قرار نداده است.

 

در این مقاله تأکید شده است که در ۱۰ سال آینده، روند فروپاشی سازوکار بین‌المللی با محوریت غرب ادامه پیدا خواهد کرد و این در حالی است که نفوذ سازوکار بین‌المللی به ابتکار چین به طور روزافزونی گسترش خواهد یافت و این یک روند غیر قابل جلوگیری خواهد بود. مارتین ژاک این مقاله را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد که مورد توجه و واکنش گسترده کاربران اینترنتی قرار گرفته است. بسیاری از کاربران اعلام کردند که در این مقاله هیچ اطلاعات اشتباه و یا سخنان فریبنده که با اهداف مغرضانه مطرح شده باشد وجود ندارد و تنها تعداد معدودی از مقالات رسانه‌های غربی هستند که به همین صورت یک موضع عینی را دنبال می‌کنند.

 

یکی از از کاربران در پیام خود نوشت: این مقاله استدلال و منطق کامل دارد و بدون اغراق و تعصب، دروغ‌های گذشته خود را تکذیب می‌کند.

 

کاربر دیگری نوشت: در کتاب «آدلین ین ماه» نویسنده چینی تبار آمریکایی نیز آمده است: قرن ۱۹ متعلق به انگلیس، قرن ۲۰ متعلق به آمریکا و قرن ۲۱ متعلق به چین است.

 

یکی دیگر از کاربران گفت: چین به عنوان کشوری با جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیونی دورنمایی درخشان را پیشِ روی توسعه اقتصادی خود می‌بینید و هیچگاه به حق مالکیت دیگر کشورها تجاوز نکرده که به خوبی توان رهبری چین را نشان می‌دهد.

افکارنیوز

کره‌شمالی: احتمالا خاورمیانه به گورستان آمریکا تبدیل می‌شود

در حالی که خبرگزاری رسمی کره شمالی امروز دوشنبه در گزارشی به ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا در عراق واکنش نشان داد تارنمای «میاری» این کشور هم نوشت خاورمیانه ممکن است به “گورستان” سربازان ایالات متحده تبدیل شود.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی, ویتنام