گاردین؛ جهان دیگر نمی‌تواند نقض حقوق بشر توسط عربستان را نادیده بگیرد

به نقل از روزنامه گاردین، رادنی دیکسون، وکیل حقوق بشر و روزنامه نگار در یادداشتی نوشت: «برای برخی زنان و دیگر فعالان حقوق بشر بازداشت شده در عربستان سعودی در سال گذشته میلادی ناپدید شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول یک امر تعجب برانگیز نیست. برای کسانی که توانسته‌اند علیه پادشاهی عربستان سعودی انتقاد کرده و از این کشور فرار کنند اکنون کاملا مشخص شده است که حتی اگر خارج از کشور بروند، باز هم باید بسیار مراقب باشند. این رژیم با استفاده از حقه تهدید اعضای خانواده مخالفان، تلاش می‌کند که آنها را به سکوت وادار کند اکنون این تهدیدها آشکار شده است.

 

حکومت عربستان سعودی از سال ۲۰۱۷ بعد از بر سر کار آمدن محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان به طور قابل توجهی مخالفان را به سکوت واداشته است. من درباره‌ افزایش بازداشت‌ها در ماه ژانویه سال جاری گزارش تحقیقی نوشتم. خانواده‌های برخی از زندانیان از ما درخواست کردند که یافته‌های خود را منتشر کنیم تا از دولت و سازمان ملل بخواهیم که اقدامی برای آزادی این زندانیان انجام دهند. براساس آمارهای به دست آمده در این گزارش بیش از ۶۰ نفر از مخالفان دولت عربستان سعودی از جمله مدافعان حقوق بشر، در سرکوب گسترده توسط مقامات سعودی بازداشت شدند. تاکنون هیچ گام ملموسی برای آزادی این افراد برداشته نشده است. آنها همچنان در بازداشت به سر می‌برند در حالی که علت بازداشت آنها به طور کامل مشخص نیست.

 

در ماه مه نیز فعالان برجسته‌ حقوق زنان که در طول سالیان گذشته برای حقوق زنان در عربستان سعودی از جمله حق رانندگی مبارزه کرده‌اند، بازداشت شدند. در ماه ژوئن نیز درست پیش از اینکه محمد بن سلمان در یک اقدام کلیدی آزادی حق زنان برای رانندگی را اعلام کند، برخی از فعالان زن بازداشت شدند. در میان بازداشت شدگان می‌توان به سمر بدوی فعال حقوق بشر زنان که جایزه شجاعت زنان بین‌الملل آمریکا را دریافت کرده است، اشاره کرد.

 

به تمام کسانی که بازداشت شده‌اند، لقب “خائن” داده شد. این افراد به حبس‌های طولانی محکوم شده‌اند در حالی که به طور کامل تفهیم اتهام نشده‌اند این وضعیت ناامید کننده و خجالت آور است که اقدامات بسیار کمی برای پایان این بازداشت‌ها انجام شده است. این بازداشت‌ها غیرقانونی و مغایر با تمام استانداردهای شناخته شده بین‌المللی است.

 

دیگر فعالان حقوق بشری زنان از عربستان سعودی که توانستند از بازداشت فرار کنند به دلیل ترس از مجازات در رسانه‌ها و انظار عمومی نمی‌توانند حرف بزنند، در گفت‌وگو با من، خواسته‌اند که به عنوان وکیل، نمایندگی قربانیان سعودی را بر عهده داشته باشم و صدای آنها باشم و از تلاش‌ آنها برای دستیابی به اجرای اصول حقوق بشر در جامعه‌شان حمایت کنم.

 

یکی از این فعالان زن با اعلام ناامیدی عمیق خود نسبت به استانداردهای دوگانه بسیاری از کشورها در جهان اعلام کرد، آنها درباره‌ اهمیت زنان، برابری جنسیتی و احترام به زنان در محل کار صحبت می‌کنند اما زمانی که زنان به زندان می‌افتند و تبعیض‌های بزرگی علیه آنها اعمال می‌شوند ناگهان ساکت شده و شجاعت خود را از دست می‌دهند.

 

دیگری اعلام کرد: من تمام امید خود را از دست داده‌ام که چرا رهبران جهان برای زنانی که همه چیز را برای آزادی فدا کرده‌اند، به پا نمی‌خیزند. شجاعت آنها باید سیاست‌مداران و تجار ترسویی که هنوز با عربستان سعودی همکاری می‌کنند، خجالت زده کند. آنها به گونه‌ای رفتار می‌کنند که همه چیز طبیعی است.

 

چند روز گذشته در مراسمی در واشنگتن دی‌سی درباره‌ اصلاحات در عربستان سعودی کارشناسان و مدافعان حقوق بشر اظهار نظرهای خود را به دولت و سیاست‌گذاران آمریکا اعلام کردند. این مراسم به طرز شگفت انگیزی درست زمانی برگزار شد که اخباری مبنی بر مفقود شدن جمال خاشقچی منتشر شد.

 

متاسفانه بسیاری از زنان که در عربستان سعودی در حبس به سر می‌برند فکر می‌کنند که سرنوشت یکسانی همانند خاشقچی خواهند داشت. آنها بر این باورند که این رژیم می‌تواند ظالمانه‌ترین و وحشتناک‌ترین جرائم را انجام دهد.

 

در حال حاضر با ناپدید شدن خاشقچی برخی امیدها وجود دارد که جامعه بین‌الملل باید یک اقدام قاطعانه برای جلوگیری از اقدامات عربستان سعودی برای حذف هر گونه مخالفت انجام دهد. رهبران جهان نمی‌توانند این زنان را بدون امید رها کنند. نباید آنها به دلیل قراردادهای سودآور در برابر اتفاقات سرکوبگرایانه چشم‌های خود را ببندند.

 

شاید اکنون رهبران سیاسی و بخش تجاری بتوانند این اراده و شجاعت را داشته باشند که با یکدیگر در حمایت از زنان که به اشتباه به زندان افتاده‌اند به پا خیزند. اکنون بهترین زمان برای اقدام به آزادی آنها و تضمین حفظ جانشان است.»
ایسنا