بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

نشریه بلومبرگ مدعی شد که «منابع آگاه» به این نشریه اطلاع داده‌اند که اخیراً مقام‌های دولت یمن، چین و روسیه درباره عبور امن کشتی‌های این دو کشور در دریای سرخ به توافق رسیدند. به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه بلومبرگ امروز پنج‌شنبه به نقل از «منابع آگاه» مدعی شد که در گفت‌وگوی‌های اخیر بین مقام‌های ۳ ... بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب اروپا, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, فلسطین, نسل‌کشی, یمن

یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

سخنگوی نیروهای مسلح یمن سرتیپ یحیی سریع امروز چهارشنبه ۳۱ ژانویه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی هدف حملات موشکی صنعاء قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی را در دریای سرخ با موشک هدف قرار دادیم»، این بخشی از بیانیه امروز سخنگوی نیروهای مسلح یمن است.  یحیی سریع در ... یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

پیشرفت روند «دلارزدایی»، تحلیل‌هایی گوناگون در خصوص تأثیرات آن بر اقتصاد آمریکا و سایر کشورها صورت گرفته است؛ یکی از این تحلیل‌ها احتمال افزایش تورم آمریکا در اثر دلارزدایی و اثر دومینوی دلارزدایی بر اقتصاد کشورهای اروپایی و در نتیجه سقوط اقتصاد غرب را مطرح می‌کند. به گزارش ایرنا، وبگاه چاینا دِیلی گزارشی در خصوص ... دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, اروپا, استثمار, اقتصادی, برزیل, بریکس, جنوب غرب اروپا, چین, خبر, روسیه, غرب, گزارش, هندوستان

گاردین؛ تبانی غرب در تجاوز به الحدیده به‌طور فضاحت‌باری برملا شده است

روزنامه گاردین انگلیس در سرمقاله خود نوشت، عملیات ائتلاف عربی در الحدیده با تسلیحات ساخت انگلیس، آمریکا و فرانسه و با آموزش‌ها و مشورت‌های نظامی غربی انجام می‌شود، نه تنها افسران انگلیس و آمریکا در اتاق فرماندهی حملات هوایی حضور دارند بلکه به نوشته روزنامه فرانسوی “لوفیگارو” نیروهای ویژه فرانسه نیز در خاک یمن هستند.

 

گاردین نوشت، حمایت نظامی غرب در یمن در حالی صورت می‌گیرد که انگلیس و فرانسه نسبت به سرانجام حملات عربستان علیه یمن به ظاهر به این کشور هشدار دادند و آمریکا هم با درخواست امارات برای حمایت از این کشور در عملیات مین‌زدایی جهت آغاز حملات مخالفت کرد.

 

این روزنامه در ادامه به اظهارات مقام اماراتی در این‌باره استناد کرد که گفته بود: “امتناع آمریکا از ارائه حمایت نظامی به معنی درخواست این کشور از امارات برای عدم انجام عملیات نیست”.

 

گاردین می‌نویسد، ائتلاف عربی عملیات الحدیده را علاوه بر داده‌های نظامی با پوشش‌دهی دیپلماسی غرب انجام می‌دهد. انگلیس و آمریکا روز جمعه در مقابل تلاش سوئد برای صدور بیانیه‌ای در زمینه آتش‌بس توسط شورای امنیت سنگ‌اندازی کردند و انگلیس علنا از عربستان حمایت کرد تا جایی که وزیر سابق توسعه بین‌المللی انگلیس گفت: “فروش سلاح و منافع امنیتی در دستور کار است”.

 

گاردین می‌نویسد، جنگ یمن جان هزاران تن را گرفته و تعدادی نیز در خطر زندگی می‌کنند و با وجودی که قوانین بین‌المللی حکم می‌کند که کمک‌های انسانی به سرعت و بدون هیچ مانعی ارسال شوند اما ائتلاف عربی و “انصارالله” کارنامه شرم‌آوری در رعایت قواعد جنگ دارند تا جایی که گروه‌های امداد مجبور به فرار از الحدیده شده، ۲۲ میلیون یمنی نیازمند کمک هستند و هشت میلیون تن دیگر در معرض خطر مرگ قرار دارند.

 

به نوشته این روزنامه، هدف از عملیات الحدیده تلاش عربستان و امارات برای ممانعت از ارائه طرح صلح توسط مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل در یمن است که پیشتر هشدار داده بود، حمله به الحدیده ممکن است صلح را از صحنه به در کند.

 

گاردین نسبت به فرصت‌های حل و فصل این بحران و مذاکرات جاری برای قانع کردن انصارالله جهت تحویل اداره بندر الحدیده به سازمان ملل ابراز ناامیدی کرد.

 

قرار است گریفیتس پس از مذاکرات فوق‌العاده، امروز (دوشنبه) در شورای امنیت سخنرانی کند.

 

گاردین با استناد به اظهارات لیز گراندی، هماهنگ کننده سازمان ملل در امور بشردوستانه نوشت، مذاکرات درباره تحویل اداره بندر الحدیده به این سازمان به مراحل خوبی رسیده است، اما حتی اگر گریفیتس با وجود دشواری‌ها بتواند این توافق را مدیریت کند باز هم با توجه به نیت‌های بد دو طرف و پیچیدگی‌های تحویل بندر الحدیده فرصت‌های حفاظت از آن ضعیف است.

 

منابع سیاسی و بین‌المللی اعلام کردند، گریفیتس امروز بدون تحقق هیچ نتیجه‌ای در مذاکرات خود با انصارالله در سفر سه روزه خود به صنعا، این شهر را ترک می‌کند.

 

نماینده سازمان ملل در یمن روز شنبه وارد صنعا شد تا با رهبران انصارالله دیدار و شروط امارات را درباره توقف جنگ الحدیده در چارچوب اقدامات بین‌المللی برای کاهش تنش در ساحل غربی یمن منتقل کند.

 

ائتلاف عربی از عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن حمایت می‌کند که انصارالله او را از یمن بیرون کرد. اما به نظر می‌رسد حمله به الحدیده دو دلیل اصلی دارد، نخست رقابت با ایران و منافع استراتژیک دیگر و دوم حفظ “هیبت” فرماندهان این حمله و بارزترین آنها محمد بن سلمان، ولیعهد و “حاکم دوفاکتوی” عربستان است که جنگ را فرماندهی می‌کند.

 

ائتلاف عربی معتقد است پس از یک مدت طولانی رکود در عملیات، ممکن است در حال حاضر از زمان آغاز جنگ در یمن در بهترین وضعیت خود قرار داشته باشد و امیدوار است واقعیت‌ها را عملا تغییر دهد، این ائتلاف فکر می‌کند الحدیده صرف نظر از عواقب عملیات نظامی علیه غیرنظامیان یک پیروزی تقریبا دست یافتنی است.

 

همانگونه که در گزارشی از گروه بین‌المللی بحران آمده است، گروه‌های درگیر در یمن به چشم‌انداز نظامی خود بیش از حد اطمینان دارند و هنگامی که فرصتی برای مذاکره پیش می‌آید فشار نظامی را افزایش می‌دهند و غالبا به عواقب حملات خود علیه وضعیت انسانی و دشواری‌های شهروندان اهمیتی نمی‌دهند.

 

گاردین نوشت، شاید ریاض و ابوظبی بر سر برنامه‌های خود در قبال تهران توافق داشته باشند اما پیچیدگی‌های میدانی اختلاف در منافعشان را علنی می‌کند تا جایی که نیروهای تحت حمایت امارات با نیروهای تحت حمایت عربستان در عدن جنگیده و کشته می‌شوند و جنوب یمن به دنبال خودمختاری است، اما کدام یک از مقامات عربستان و امارات جرأت خواهند کرد به روسای خود اطلاع دهند که تهران آنها را وادار به جنگ هزینه‌برداری کرده و این جنگ به نظر می‌رسد پایانی ندارد؟! همچنین پیامدهای اقتصادی جنگ مانع بزرگ دیگری در مقابل صلح است.

 

روزنامه انگلیسی گاردین در پایان نوشت، جنگ یمن و درد و رنج انسانی و ناآرامی‌های ناشی از آن در منطقه، خشم را علیه غرب و ادعایش درباره حقوق بشر و قوانین بین‌المللی برمی‌انگیزد. اگر در گذشته کسی منکر تبانی غرب در این جنگ بوده حوادث روزهای اخیر همه چیز را آشکار کرده و تردیدی باقی نمی‌گذارد.

ایسنا

هشدار سازمان بهداشت جهانی؛ جان بیش از ۲ میلیون یمنی در الحدیده در معرض خطر است

شبکه خبری الجزیره روز یکشنبه گزارش داد : رئیس سازمان بهداشت جهانی در بیانیه ای با اشاره به تشدید درگیری در اطراف الحدیده، نسبت به عواقب خطرناک آن بر زندگی ، بهداشت و رفاه دو میلیون و۶۰۰ هزار یمنی ساکن این شهر و اطراف آن و در سطح وسیع تر مردم یمن هشدار داد.

ادامه

امارات, امریکا, جهان, حقوق بشر, خبر, عربستان سعودی, یمن

الجزیره: فرودگاه الحدیده همچنان در کنترل انصارالله یمن است

شبکه خبری ‘الجزیره’ با انتشار تصاویری از فرودگاه بندر ‘الحدیده’ یمن اعلام کرد که این فرودگاه همچنان در کنترل نیروهای ‘جنبش انصار الله’ است، هر چند که درگیریها در نزدیکی این مکان ادامه دارد.

ادامه

امارات, جنوب غرب آسیا, جهان, خبر, عربستان سعودی, یمن

«برنی سندرز»، «مایک لی» و «کریس مورفی» سه سناتورهای آمریکایی خواستار اِفشای کامل نقش پنتاگون در جنگ یمن شدند

سه تن از سناتورهای آمریکا از وزارت دفاع این کشور خواستند تا بی درنگ حدود و ثغور حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف تحت رهبری عربستان را در حمله به شهر «الحدیده» یمن اعلام کند.

ادامه

امریکا, جنوب غرب آسیا, جهان, خبر, عربستان سعودی, یمن