گاردین؛ اردوغان نمی‌تواند مدعی موضع برتر اخلاقی در برابر عربستان شود

مرگ جمال خاشقجی درون کنسولگری سعودی در استانبول جهان را در بهت فرو برد. همزمان آنکارا، ریاض و واشنگتن تقلا می‌کنند تا از عوارض دیپلماتیک آن سود ببرند اما منتقدان می‌گویند اردوغان نمی‌تواند مدعی موضع برتر اخلاقی در پرونده خاشقجی شود.”

 

روزنامه انگلیسی گاردین می‌نویسد: تاثیر لرزه‌ای کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف عربستانی برای بسیاری از روزنامه‌نگاران ترکیه‌ای در این بازتاب یافته است که چطور رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه که بزرگترین زندانبان روزنامه‌نگاران است، توانسته است در مواجهه با ناتوانی عربستان در ارائه توضیحی دقیق خودش را به عنوان ناجی حقیقت و عدالت به تصویر بکشد.

 

به گفته ایلهان تانیر، از روزنامه‌نگاران ترک که در تبعیدی خودخواسته در واشنگتن به سر می‌برد، اردوغان اکنون “موضع برتر اخلاقی علیه عربستان” گرفته است. او افزود: اما از زمان کودتای نظامی ناکام ژوئیه ۲۰۱۶ او صدها روزنامه‌نگار را زندانی کرده است و اکثر آنها شغلشان را از دست داده‌اند. او رسانه‌ها را بست یا به سخنگوی دولت تبدیل کرد. حال چگونه باید باور کنیم که کشته شدن یک روزنامه‌نگار می‌تواند آنقدر برای او اهمیت داشته باشد؟

 

تانیر تاکید کرد: آنها به گولنیست بودن و اشاعه پروپوگاندای تروریستی متهم می‌کنند. ۲۰ سال است که در آمریکا زندگی می‌کنم و حتی یکبار هم با او ملاقات نداشته‌ام. هر بار درخواست مصاحبه با او را دادم رد شد.

 

اوزگور اوگرت، نماینده ترکیه در کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران می‌گوید همواره روزنامه‌نگاری در ترکیه مدرن یک تلاش حزبی بوده است اما این پالت روزنامه‌نگاری که زمانی در ترکیه رنگین بود همزمان با موفقیت‌های انتخاباتی حزب عدالت و توسعه اردوغان در دهه گذشته کم‌ رنگ‌تر شد. ترکیه در شاخص آزادی مطبوعات جهانی سال ۲۰۱۸ به رتبه ۱۵۷ از میان ۱۸۰ کشور سقوط کرد.

 

او می‌گوید: آزادی مطبوعات در اینجا یک مشکل جدی است. از کودتای ۲۰۱۶ هم شاهد موجی از سرکوب‌ها بوده‌ایم که پیشتر سابقه نداشت. آن رسانه‌هایی که اکنون باقیمانده‌اند کاملا مطیع اردوغان هستند. آن نشریه‌هایی که زمانی جریان اصلی بودند توسط تاجران حامی دولت خریداری شدند. تنها تعداد اندکی از نشریات باقیمانده‌اند که هنوز روزنامه‌نگاری انتقادی انجام می‌دهند. اما آنها همچون قطره‌ای در اقیانوس پوشش حامی دولت هستند.

ایسنا