هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

یک رسانه اسرائیلی از استعفای رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به‌دلیل شکست در طوفان الاقصی خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک روزنامه اسرائیلی امروز دوشنبه از استعفای آهارون حالیوا، رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل خبر داد. روزنامه یدیعوت آحارانوت دلیل استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل را شکست در ۷ اکتبر ... بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, فلسطین

محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده» خواند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (شنبه) وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده»، «شرم‌آور»، «غیرقابل توجیه» و «غیرمسوولانه» خواند. وی در مصاحبه با خبرگزاری فلسطین ... محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, تحلیل, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

به دنبال وتوی پیش نویس عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد توسط آمریکا، الجزایر متعهد شد این پیش نویس را بار دیگر در شورای امنیت مطرح کند. عمار بن جامع سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل در این باره گفت: امیدواریم بار دیگر زمانی که پیش نویس عضویت فلسطین در سازمان ملل ... الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

ادامه

آمریکا, الجزایر, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

کوربین خواستار برگزاری نشست فوری درباره ترور سردار سلیمانی شد / تظاهرات مردم انگلیس علیه اقدامات آمریکا

رهبر حزب کارگر انگلیس خواستار برگزاری نشست فوری شورای خصوصی بریتانیا درباره اقدام واشنگتن در ترور سردار «قاسم سلیمانی» شد.

 

به گزارش فارس، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس خواستار برگزاری نشست فوری شورای خصوصی بریتانیا در خصوص اقدام تروریستی آمریکا در ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران شد.

 

بنا به گزارش شبکه «آی تی وی»، کوربین طی درخواستی از نخست‌وزیر انگلیس، خواستار مطرح شدن هفت سؤال درباره ترور  قاسم سلیمانی در جلسه فوری شورای خصوصی بریتانیا شد.

 

سؤالات مطرح شده کوربین شامل موارد زیر می‌شود:

 

۱) آیا دولت انگلیس قبل از تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای آغاز این حمله، در جریان قرار گرفته بود؟

 

۲) اگر دولت انگلیس قبل از حمله آمریکا، در جریان قرار گرفته بود، چه توصیه‌هایی به دولت آمریکا در خصوص رویکرد یا نگرانی دولت انگلیس درباره این اقدام پیشنهادی ارائه داده بود؟

 

۳) در پی حمله آمریکا، چه ارتباطاتی با دولت آمریکا صورت گرفته است و به طور خاص آیا نخست‌وزیر انگلیس مستقیما با رئیس‌جمهور آمریکا درباره این حمله و پیامدهای احتمالی آن گفت‌وگو کرده است؟

 

۴) آیا دولت انگلیس در ارتباطات خود با آمریکا، مخالفت خود را با این اقدام ابراز کرده است و خواستار خویشتنداری آمریکا و تنش‌زدایی میان آمریکا و ایران شده است؟

 

۵) دولت انگلیس چه ارتباطاتی با دبیرکل سازمان ملل درباره پیامدهای این حمله برای صلح و امنیت داشته است؟

 

۶) با توجه به خطر فعلی پاسخ نظامی ایران به حمله آمریکا، دولت انگلیس چه اقداماتی را برای تضمین ایمنی شهروندان انگلیس در منطقه و فراتر از آن صورت داده است و چه اقداماتی را برای محافظت از کشتیرانی انگلیس و مکان‌های راهبردی انگلیس اتخاذ کرده است؟

 

۷) چه ارزیابی‌هایی در خصوص افزایش احتمالی خطر حمله تروریستی در خود انگلیس در نتیجه این ترور صورت گرفته است و دولت انگلیس چه تدابیری را برای رسیدگی به هرگونه افزایش خطرات اتخاذ کرده است؟

 

کوربین در نامه خود خطاب به نخست‌وزیر انگلیس نوشت: «با توجه به ماهیت جدی این موضوع که کشور ما و جهان در حال حاضر در پی حمله آمریکا با آن روبرو شده است، خواستار پاسخ فوری به این درخواست (برگزاری نشست) هستم و آمادگی حضور در هر جلسه توجیهی که برنامه‌ریزی شود را دارم».

 

رهبر حزب کارگر، قتل سردار سلیمانی را یک اقدام «تروریستی» توصیف کرد و از دولت انگلیس خواست تا مقابل «اقدامات خصمانه» آمریکا ایستادگی کند.

 

وی گفت این اقدام «تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه به شکلی بسیار خطرناک و جدی بوده و دارای اهمیتی در سطح جهانی محسوب می‌شود. دولت انگلیس باید از هر دو طرف ایران و آمریکا درخواست خویشتنداری کرده و در مقابل اقدامات خصمانه آمریکا بایستد».

 

 کشتی‌های نظامی انگلیس بار دیگر در تنگه هرمز فعال می‌شوند

 

وزیر دفاع انگلیس به بهانه افزایش تنش با ایران، ازعملیات مجدد همراهی کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز خبر داد.

 

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس روز شنبه اعلام کرد نیروی دریایی این کشور همراهی کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز را همزمان با افزایش تنش‌ها با ایران از سرمی‌گیرد.

 

بنابر اعلام وزارت دفاع انگلیس، دو فروند کشتی «اچ‌ام‌اس مونتروز» و «اچاماس دیفندر» که چند هفته پیش همراهی کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز را متوقف کرده بودند، بار دیگر این مأموریت را انجام خواهند داد.

 

والاس در این مورد گفت: «دولت تمام گام‌های لازم را برای حفاظت از کشتی‌ها و شهروندانمان در این برهه زمانی، برخواهد داشت.»

 

این در حالی است چندی قبل یک ناوشکن نیروی دریایی انگلیس که برای مدتی در قالب یک ماموریت نظامی در تنگه هرمز حضور داشت، ازمنطقه خارج شد.

 

تظاهرات مردم انگلیس علیه اقدامات آمریکا در راستای افزایش تنش با ایران

 

صدها شهروند انگلیسی در اعتراض به تنش‌زایی آمریکا در خاورمیانه در پی ترور سردار سلیمانی به تظاهرات پرداخته و خواستار محکوم کردن آن توسط دولت انگلیس شدند.

 

عصر روز شنبه، صدها شهروند انگلیسی به‌منظور اعلام مخالفت با افزایش تنش‌ها علیه ایران در پی ترور سردار «قاسم سلیمانی» توسط آمریکایی‌ها، به تظاهرات پرداختند.

 

به نوشته نشریه «ایونینگ استاندارد»، «جام مک‌دانل» وزیر خزانه داری دولت در سایه انگلیس(حزب کارگر)، ضمن سخنرانی در جمع تظاهرکنندگان گفت: «ما پیش‌تر نیز اینجا بودیم، ما ۱۷ سال پیش در همین مکان بودیم (اشاره به اعتراض به حمله آمریکا به عراق) و اکنون درسی که از آن اتفاقات می‌گیریم این است که خشونت، خشونت به همراه دارد».

 

وی افزود: «[درگیری] می‌تواند خیلی ساده و در نتیجه سیاست خارجی امپریالیستی خشونت‌بار آمریکا ایجاد شود، آنچه آمریکای تحت رهبری ترامپ در حال بازیایی آن است».

 

مک‌دانل در ادامه گفت: «این برای انگلیس کافی نیست که فقط خواستار کاهش تنش شود، آنچه ما انتظار داریم این است که دولت انگلیس چنین اقدام خشونت‌آمیزی را تماماً محکوم کند. کشیده شدن مجدد کشورمان به اقدامات نظامی خشونت‌آمیز را تحمل نخواهیم کرد».

 

برگزار کننده این تظاهرات، گروه «توقف جنگ» است که فعالیت خود را به جلوگیری و خاتمه دادن به جنگ‌های خاورمیانه و سایر نقاط جهان اختصاص داده است.

 

«لیندسی ژرمن» مدیر این گروه ضد جنگ گفت: «با توجه به پاره کردن برجام و اعمال تحریم‌ علیه ایران از سوی ترامپ، گزینه جنگ مدت‌ها است که روی میز است».

 

وی افزود: «ممکن است بر سر این موضوع بحث کنید که آیا این اقدام مقدمه‌ای بر شروع یک جنگ است یا خیر اما این [ترور] خود یک اقدام جنگی است، نمی‌توانید فرمانده ارشدی را ترور کنید و ندانید که عواقبی جدی دارد. امیدوارم آنچه برخی در توئیتر قرار می‌دهند، یعنی جنگ جهانی سوم را شاهد نباشیم».

 

ژرمن گفت: «مراسم تشییع پیکر شهدای این حمله امروز شاهد جمعیت عظیمی بود و این روز در یادها خواهد ماند».

 

این اقدام تروریستی در حالی انجام شد که شب گذشته «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا گفته بود ممکن است واشنگتن حتی بدون هیچ بهانه‌ای هم عراقی‌ها را هدف قرار دهد. او چنین حملاتی را «پیش‌دستانه» توصیف کرد. اسپر گفت: «ایالات متحده در صورت لزوم، علیه این شبه نظامیان حملات پیش‌دستانه انجام می‌دهد. روشن است که این حملات به دستور رژیم ایران در حال انجام است».

گاردین: ترامپ در بحران سیاست خارجی خاورمیانه گرفتار می‌شود/لوپاریزین: ترامپ با آتش بازی می‌کند

روزنامه گاردین روز جمعه در مورد ترور قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس ایران نوشت: دونالد ترامپ با این اقدام بزرگترین اشتباه سیاست خارجی دوران خود را انجام داد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, عراق, فرانسه

طرح سناتورهای آمریکایی برای بلوکه کردن منابع مالی برای هرگونه اقدام علیه ایران

۲ سناتور آمریکایی طرحی را پیشنهاد داده‌اند که بر اساس آن منابع مالی مورد نیاز برای هرگونه اقدام نظامی علیه ایران بلوکه خواهد شد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر