امضای تفاهمنامه برزیل و سازمان جهانی کار برای توسعه عدالت اجتماعی در کشورهای سه قاره نیم کره جنوبی

طرح راه اندازی یک برنامه جدید همکاری کشورهای قاره‌های نیم‌کره جنوبی، نمایندگان سازمان جهانی کار، دولت برزیل و سازمان‌های کارگری و کارفرمایی کشورهای قاره‌های جنوبی را در ژنو گرد هم آورد. امضای تفاهمنامه برزیل و سازمان جهانی کار برای توسعه عدالت اجتماعی در کشورهای سه قاره نیم کره جنوبی به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل ... امضای تفاهمنامه برزیل و سازمان جهانی کار برای توسعه عدالت اجتماعی در کشورهای سه قاره نیم کره جنوبی

ادامه

آفریقا, آمریکای لاتین, اقتصادی, اقیانوسیه, برابری اجتماعی, برزیل, تبعیض جنسیتی, خبر, سازمان بین‌المللی کار, عدالت اجتماعی, کار کودکان, کارگری

استثمار کودکِان کار در رژیم ولایی پابرجاست/ چرا شهرداران بابت بهره‌کشی پیمانکاران از کودکان استیضاح نشدند؟!

رییس اندیشکده بین المللی کرامت انسانی و نایب رئیس انجمن علمی حقوق کودک ایران به کار بردن برخی واژگان و اصطلاحات در مورد کودکان از جمله “کودکان زباله گرد” را مغایر با شان و کرامت انسانی کودک و مایه تاسف و تاثر عنوان کرد.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, استثمار, ایران, تحلیل, حقوق کودک, عدالت اجتماعی, کارگری, کودکان کار

مارکس: «روز کاری» و مبارزه طبقاتی

همان‌طور که مارکس در سرمایه جلد نخست شرح می‌دهد، مبارزه برای تعیین روزکاری، جنگ داخلی طولانی و پنهان میان سرمایه‌داران و طبقه کارگر بود که بیش از نیم سده به‌درازا کشید.

ادامه

اروپا, استثمار, امریکا, انگلستان, جهان, دیدگاه, سازمان بین‌المللی کار, سرمایه‌داری, کارگری, مارکسیسم, نئولیبرالیسم

پنجمین کنفرانس جنبش جهانی علیه کار کودکان در آفریقای جنوبی

بیش از ۱۰۰۰ نماینده از دولت‌ها، سازمان‌های کارگری و کارفرمایی، آژانس‌های سازمان ملل، جامعه مدنی و سازمان‌های منطقه‌ای در کنفرانس جهانی کار کودک در دوربان، آفریقای جنوبی شرکت کردند.

ادامه

ارژانتین, افریقای جنوبی, برزیل, جهان, حقوق بشر, حقوق کودک, خبر, کارگری, نروژ, هلند

کار کودکان در آمریکا/ حکم‌های بالایِ زندان برای تامین نیروی کار در زندان‌های خصوصی

کمبود نیروی انسانی در ایالات‌متحده به چالشی بزرگ برای این کشور تبدیل شده است. کارفرمایان مدت‌هاست برای تامین کارگر مورد نیاز خود به استخدام نوجوانان و کودکان زیر سن قانونی روی آورده‌اند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, کارگری, کودکان کار, مقاله

کودکان زباله‌گرد در معرض خطر قرار دارند، اغلب مشکلات ریوی و ضعف شدید ایمنی بدن دارند

انجمن حمایت از حقوق کودکان برای جداسازی کودکان زباله‌گرد از محیط‌های ناایمن بهداشتی و توجه ویژه به ضعف‌های ایمنی بدن و مشکلات ریوی کودکان، پیشنهاد «اردوی سلامت» را مطرح کرد.

 

به گزارش ایلنا، انجمن حمایت از حقوق کودکان طی نامه‌ای به وزیر بهداشت درباره کودکان زباله‌گرد در معرض خطر نسبت به رعایت بهداشت کودکان هشدار داد.

 

در این نامه آمده است: شیوع سریع کرونا سلامت افراد جامعه را با خطر جدی مواجه کرده است. کودکان زباله‌گرد، باتوجه به شرایط زیستی و بهداشتی که در ادامه می‌آید ازجمله افرادی هستند که به شدت در معرض ابتلا به این بیماری‌اند یا می‌توانند به‌عنوان ناقل شناخته شوند. این کودکان که عمدتا دور از خانواده و بدون سرپرست هستند و در همان مراکز بازیافت و تفکیک زباله میان حجم انبوهی از زباله‌های آلوده زندگی می‌کنند، حداقل دسترسی به مواد بهداشتی را نیز ندارند. هرچند شهرداری تهران طی بخش‌نامه‌ای زباله‌گردی در سطح تهران را توسط پیمانکاران بازیافت ممنوع اعلام کرده است، اما گزارش‌ها و شواهد عینی نشان می‌دهد همچنان این کودکان در شهر به جست‌و‌جوی زباله مشغول‌اند. این امر نه تنها به‌دلیل فقر و نیاز مادی است، بلکه ناشی از عدم‌اطلاع آن‌ها از این شرایط و چگونگی پیشگیری از بیماری است.

 

انجمن حمایت از حقوق کودکان نوشت: برای درک عمق فاجعه کافی ا‌ست ۲۴ ساعت زندگی یک کودک زباله‌گرد را مرور کنیم؛ زندگی در میان زباله‌ها، ایمنی پایین بدن به دلیل تغذیه‌ نامناسب و مشکلات تنفسی و ریوی به دلیل نوع کار، ساعات طولانی کار و تماس مستقیم با زباله‌هایی که این روزها در کنار تمامی آلودگی‌های همیشگی، آلوده به ویروس کرونا نیز هستند و در نهایت حضور بین شهروندان؛ و کودکی در برابر دیدگان ماست که به شدت در معرض آلوده شدن به این ویروس و انتقال آن به شهروندان و دیگر زباله‌گردها است.

 

در ادامه می‌خوانیم: انجمن حمایت از حقوق کودکان، در راستای حفظ سلامت و حیات کودکان زباله‌گرد جلسات متعددی با سازمان بهزیستی و شهرداری تهران برای تهیه حداقل‌های ممکن شرایط نگهداری و غربال‌گری آن‌ها داشت. هر دو سازمان، موکدا بر لزوم جداسازی کامل کودکان زباله‌گرد از محل‌های بازیافت تا پایان بحران تاکید داشتند چراکه می‌دانند ادامه چنین شرایطی برای کودکانی که در خطرناک‌ترین و آلوده‌ترین مشاغل در حال فعالیت یا زندگی هستند، می‌تواند ما را با فاجعه‌ای انسانی مواجه کند. از آن‌جا که این بیماری در افراد دارای مشکلات ریوی اثر کشنده‌تری دارد، توجه جنابعالی را به این امر جلب می‌کنیم که عمده این کودکان به دلیل مجاورت طولانی‌مدت با فضای آلوده مشکلات ریوی و ضعف شدید در سیستم ایمنی بدن دارند. از طرف دیگر، حتی ممکن است پس از مهار بحران، به دلیل عدم‌غربال‌گری و انتقال به مکان مناسب، بهداشتی و ایمن، آسیب‌های بهداشتی جدی را متحمل شوند. بدیهی است انجمن حمایت از حقوق کودکان، به‌عنوان نهاد مدنی که خود را پاسدار حقوق کودکان می‌داند و حق حیات را به‌مثابه یکی از اساسی‌ترین حقوق کودکان می‌شناسد، نهایت تلاش و توان خود را برای بهبود شرایط کودکان زباله‌گرد به کار خواهد گرفت؛ با این وجود، تغییر شرایط برای این کودکان نیازمند عزمی جدی و بین‌ سازمانی است و قطعا سکوت یا نادیده گرفتن این امر به هر دلیل و مصلحتی نافی مسئولیت آن وزارتخانه به‌عنوان متولی سلامت جامعه و سایر نهادهای ذی‌ربط نیست.

 

در بخش دیگری از نامه آمده است: از این‌رو، باتوجه به این مسائل و نیز توافقات صورت‌گرفته در جلسه با سازمان بهزیستی و شهرداری تهران و ‌هم‌چنین وظایف و تکالیف قانونی وزارت بهداشت، انجمن حمایت از حقوق کودکان از جنابعالی و مجموعه وزارت بهداشت خواهشمند است نسبت به موافقت با ایجاد شرایط مناسب که انجمن آن را «اردوی سلامتی» می‌نامد، توسط نهادهای ذی‌ربط در محیطی خارج از گودهای زباله‌گردی و مراکز بازیافت مساعدت و موافقت لازم را اعلام فرمایید.

کودکانی که در جوار زباله‌ها زندگی می‌کنند با کرونا چگونه کنار می‌آیند؟!

مینا جندقی می‌گوید: حالا که کار به بحران کشیده و جان این کودکان در خطر است، دیگر نمی‌توان به سادگی آن را حل نمود. در شرایط بحران فعلی باید به مرگ و زندگی این کودکان فکر کرد و با توقف فوری زباله‌گردی و مشارکت ارگان‌های مختلف، اقدام به اسکان کودکان زباله‌گرد در شرایط سالم و ... کودکانی که در جوار زباله‌ها زندگی می‌کنند با کرونا چگونه کنار می‌آیند؟!

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق کودک, کودکان کار, مصاحبه و گفتگو

کالایی‌سازی درمان و مرگ هزاران نفر در سراسر جهان/امکانات کاملاً رایگان بهداشتی و درمانی برای تهی‌دستان ضروری است

از زباله‌گردها تا فروشندگان مترو و خیابان در معرض آسیب ابتلا به کرونا قرار دارند. همچنین اسکان‌های عمومی مثل کمپ‌های اسکان زباله‌گردها و کارتن‌خواب‌ها نیز به شدت در معرض خطر هستند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, فقر, کودکان کار, گزارش

قمار کثیف با گلادیاتورهای کوچک/ شرط‌بندی روی پسربچه‌های ۸ تا ۱۵ ساله

مانند خروس لاری‌ها به جان هم می‌افتند، آن هم به بهای ۱۰ تا ۱۵هزار تومان؛ کودکان معتادی که یا بی‌سرپرستند یا بدسرپرست و روی آنها قمار می‌شود. اینجا محله هرندی است در جنوب پایتخت؛ همانجا که به چرکی‌شدن زخم‌های اعتیاد شهرت دارد.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق کودک, فقر, گزارش

گسترده‌تر شدن حضور کودکان خیابانی با وخیم‌تر شدن وضعیت اقتصادی در ایران

در حالی که سازمان‌ها هنوز آمار دقیقی از کودکان کار و خیابانی ندارند، قرار است از ۲۰ آذر ماه، نیروی انتظامی”باندهای مافیایی” کودکان خیابانی ایرانی و غیرایرانی را شناسایی کند.

ادامه

ایران, حقوق کودک, کودکان کار, گزارش